Desinfeksjon av flasker og gjæringskar

Ola W

 
Ønsker å bruke klorin til desinfeksjon av flasker og gjæringskar. Doserer 10 ml pr 2 liter vann. Blir det klorsmak av ølet hvis jeg ikke skyller i vann? Er litt redd for infeksjon hvis jeg skyller i vann.
 
Bruker klorin til rengjøring av gjæringskarene, men skyller godt etterpå og bruker StarSan etterpå siden dette ikke skal skylles ut. Flaskene skylles og vaskes bved behov, og får en StarSan runde de også :)

Men for å svare på spørsmålet så ville jeg vært forsiktig med å ikke bruke noe etter klorinen, men det kommer jo også an på fortynningen av den. Lukta sitter jo i en stund vet jeg, men smaken vet jeg jaggu ikke...


Mvh Martin
 
Jeg har brukt klorin på både flasker og kar. Skyller godt, og kan ikke si å ha merket noe til klorsmak i de batchene jeg har laget. Har ikke vært så nøye med doseringen heller, men doserer som en mann....med andre ord, sikkert alt alt for mye.
 
Jeg gikk rett på starsan, så har ingen erfaring med klor. Men i boka "Moderne Hjemmebrygging", som er lagt opp til å klare seg med enkle midler, anbefaler de klorin. De skriver at du må "skylle meget grundig, minst 2-3 ganger".

Det sies jo at vannet i Norge er tilnærmet sterilt, jeg har tilsatt vann i ekstraktbrygg rett fra springen uten å få (merkbar) infeksjon av det. (når det er sagt vil jeg likevel unngå dette i fremtiden, for sikkerhets skyld. :) ) Om du ikke vil ta sjansen med springvann kan du jo alltids koke vannnet før skylling.
 
Med mindre man bor i et område som er kjent for dårlig vannkvalitet så ville jeg heller brukt vann rett fra springen enn å bruke 10-20 l kokte vann på flere flasker. Er nok vesentlig lettere å plukke opp bakterier og sopp i stille stående vann i kjelen enn rennende vann ut av springen, særlig med den vann kvaliteten de fleste nordmenn er heldig å ha ut av springen.
Med mindre man holder vannet kokende hele veien da :)
 
Lar flskene ligge i klor først, deretter skylles de godt med vanlig norsk springvann (bor i Oslo, hvor rørene ikke er kjent for å være veldig gode). Bruker ikke varmtvann, ettersom det kan være bakterier i varmtvannsberederen. Deretter fyller jeg starsan på flaskene og rister godt og lar dem stå 10 - 15 minutter før de tømmes ut og øl fylles på. Har ikke hatt noen problemer med infeksjoner.
 
Jeg er nøye med å skylle flaskene med varmt vann så fort jeg har tømt de for øl. Fyller de 1/4 fulle med varmt vann fra springen 2-3 ganger og rister løs gammel gjær.
Så settes flaskene bort i esker frem til de skal fylles med nytt øl, da skylles de lett med varmt vann igjen før jeg avslutter med starsan, flaskeskyller og stativ før tapping.
Har ikke opplevd noen infeksjoner i ølet enda med denne metoden :) Hvorfor bruker man både klor og starsan gjør ikke de samme nytten?
 
Jeg gjør nesten det samme som Fredda: Skyller flaskene 5 ganger i varmt vann etter drikking, og så setter jeg dem bort til flaskedag. Da skyller jeg dem med StarSan med flaskeskyller. Har ikke hatt infeksjon, jeg heller.
Gjæringskarene får noe av den samme behandlingen. Etter bruk skyller jeg med varmt vann i dusjen samtidig som jeg gnikker med en svamp. Skyller flere ganger med varmt vann, og så spyler jeg over med kaldt vann. Jeg skyller bøttene med StarSan når jeg skal bruke dem igjen.
:)
 
Tilbake
Topp