Desinfeksjon av gjæringskar

JHenrx

Norbrygg-medlem
Jeg er ny i gamet, og tenkte å brygge for første gang i helga. Jeg har lest meg opp her på forumet, og tror jeg har det meste klart for meg (men det vil jo vises seg). Det eneste jeg ikke er sikker på, er beste måte å desinfisere gjæringskaret på. Resten av utstyret kan jo desinfiseres ved å kokes eller koke med brygget. Har forstått at StarSan eller Sterkrens er tingen, men det har jeg ikke tilgjengelig her (må vel bestilles). Hva er den beste måten å desinfisere gjæringskaret på med de midler som er tilgjengelig hvorsomhelst? Tenkte på klor, men det fordrer vel skikkelig skylling etterpå, og hvem vet om det ikke i dusjslangen (som jeg må benytte for å få skylt karet) sitter noen basselusker som bare venter på et brygg de kan inifisere. Noen som har et forslag ?
 
En mulighet er å skylle med kokt vann. Jeg ville ha kokt opp en 5-10 liter vann og latt det koke i f.eks. 5-10 min for å ta knekken på alle basseluskene... , deretter ville jeg latt det avkjøles til romtemp evt. kaldere. Jeg ville så ha skylt gjæringskaret tre ganger med et par liter kokt vann. Man skylle mer, men nå bør mengden klorin være så lav at det ikke vil ødelegge hverken øl eller helse..
 
Er gjæringskaret av plast? Isåfall kan du jo skylle med kokt vann. Jeg pleier å bruke klorin (1 dl eller så til 30 liter er mer enn nok), tømme godt ut, og skylle med kokende varmt vann rett fra vannkoker et par ganger. Med glassballong skyller jeg med kaldt vann rett fra springen, og det fungerer greit det og, med mindre fare for brannskader.
 
ja, med plastkar er det like greit å skylle med varmt vann. Da vil varmen fra vannet hjelpe til å drepe bakterier o.l..i tillegg til behandlingen med klorin..
 
Desinfiser med kokende vatn rett i bøtta. Gjæringskar er laga av næringsmiddelgodkjent plast som toler varme svært godt. Bare pass på å ikkje riste karet med kokende vatn i  ;).

Eg bruker også dusjslangen til å skylle etter vasking med lut. Fungerer knall det så lenge man desinfiserer etterpå. Trur uansett det ikkje er så mykje bakterievekst i sjølves slangen. Det er vel i dusjhode det eventuelt gror bakterier.
 
Velkommen skal du være Jan. Masse info å finne her. Skal bli spennende å se hvordan det går med bryggingen i morgen med din BB30!
 
Tilbake
Topp