desinfesere

jeg har enkelte spørsmål fordi jeg skal snart flaske mitt andre brygg.

Skal jeg desinfesere korkene?

Hvis jeg tillsetter en teskje med sukker til hver flaske, da er sukkeren ikke sterill.. kan det gi problemer? Jeg har nemmlig hatt ølet i samme gjæringsbøtte fra begynnelse av, nå mer enn 2 uker. Så hvis jeg koker vann med 9 gramm sukker for hver liter øl, da må jeg røre dette godt og da får jeg problemer med bunnfallet i bøtte ikke sant..?
 
Det anbefales å sterilisere sukkeret før bruk.
Brukte selv sukkerbiter til karonering før, å har opplevd infeksjon p.g.a. det.

Det er i grunnen to metoder å gjøre det på.
Å begge baserer seg på att du koker ett sukkerlake.

Hvist du har en ekstra gjæringsdunk, kan du helle sukkerlaket i dunken, for så å overføre ølet med en hevert til denne dunken.
Sørg da for att slangen fra heverten går helt ned til bunnen av dunken med sukkerlaket slik att du ikke utsetter ølet for unødvenig oksygen.
Prøv også å legge slangen i bunnen slik att den danner en sirkuler bevegelse for best mulig blanding.
Tapp det så fra denne bøtten over i flasker.

Metode to er å koke opp ett sukkerlake hvor du vet forholdet mellom sukker og vann i volum, å måler opp rett mengde til hver flaske med en sprøyte.
Kok f.eks 200g sukker i 3dl vann å mål mengden du har igjen etter kok.
Hvist du da sitter igje med 4dl/400cl. vet du att du har 2g sukker pr.4cl, som er en grei mengde for en 0.33l flaske.

Ellers er det også å få kjøpe karboneringsdrops fra f.eks. www.vinogbar.no
Disse er trolig en del tryggere enn sukker/sukkerbiter, men er alikevell litt skeptisk siden man ikke får desinfisert de.

9g sukker høres forholdsvis mye ut, en grov standar er rundt 6g/l men det  kommer jo helt ann på ølstil og personlig smak.

Korker bruker jeg å desinfisere ved å la de ligge i en desinfiseringsveske (sterkrens fra www.petit-agentur.no)
Eller lignende "no rins" desinfisering.
 
Om du har en ekstra dunk, så dessinfiserer du denne, har over KOKT sukkerlake, og tapper øllen over på dette. Da først tapper du på flasker. IKKE bruk rent sukker. For det er nettopp IKKE rent, Alltid kok og dessinfiser det som kommer i kontakt med øllen etter koking. Om du har dessinfeksjons middel. da dessinfisere du korkene også :)
 
Steinarja skrev:
Hvist du har en ekstra gjæringsdunk, kan du helle sukkerlaket i dunken, for så å overføre ølet med en hevert til denne dunken.
Sørg da for att slangen fra heverten går helt ned til bunnen av dunken med sukkerlaket slik att du ikke utsetter ølet for unødvenig oksygen.
Prøv også å legge slangen i bunnen slik att den danner en sirkuler bevegelse for best mulig blanding.
Tapp det så fra denne bøtten over i flasker.

takk skal du ha! jeg skal gjøre det sånn for jeg har en ekstra dunk. hvis korkene ligger i sterkrens (som jeg har) skal du spyle med vann eller ikke?

og da kommer et spørsmål til: jeg har et eget brønn så skal jeg heller koke alt vann jeg bruker under hele bryggeprosessen for å få det fri for bakterier osv?
Jeg må f.e. tillsette kaldt vann når jeg brygger fra ekstrakt.. koke og kjøle ned da?
 
Nei, du skal ikke skylle korkene etter att de er desinfisert med sterkrens (Så lenge du bruker fortynnet løsning i tråd med spesifikasjonene på flaska, skal det ikke sette smak)

Kan egentlig ikke så mye om ekstraktbrygging, men alt vann du bruker til å lage vørter skal på ett eller annet tidspukt være kokt (Det vannet som blir kokt under selve bryggeprosessen trenger selvfølgelig ikke og kokes på forhånd). Alle flater som er i kontakt med vørteren skal være sterilisert med sterkrens og du skal ikke skylle med vann etterpå.
 
Huub skrev:
og hva med hevert? også legge i sterkrens, tømme og bruke uten å skylle?
Det er hele poenget med sterkrens o.l. "No rins" løsninger.
Man skal slippe å skylle de.

Disse produktene inneholder ingen skadelige soffer, å vill ikke sette noe preg på det ferdige resultatet ved så liten konsentrasjon som vil forekome ved vanlig bruk.
Fosforsyre som er hovedandelen i mange slike produkter, er neringsmiddelgodkjent, å mye brukt i industriell produksjon.
F.eks brukes det i cola og en del annen brus til syre regulering og konservering.

Ved brygging bruker jeg altid å fylle gjæringsdunken jeg skal bruke senere med ca. 20l med sterkrens løsning.
Oppi denne legger jeg alt utstyret jeg skal bruke etter att vørteren er kokt.
Bruker i tileg en sprøyteflaske med en sterk blanding, å sprøyter ivrig rundt meg på alt jeg føler trenger det.

Det samme gjør jeg ved flasking.
Legger alle flaskene, som på fohånd er vasket, i løsningen å henger de så på ett "flaske tre"
Korkene lar jeg bare ligge i en skål med slik løsning, å tar de rett fra den når jeg skal bruke de.
 
Det samme gjør jeg ved flasking.
Legger alle flaskene, som på fohånd er vasket, i løsningen å henger de så på ett "flaske tre"
Korkene lar jeg bare ligge i en skål med slik løsning, å tar de rett fra den når jeg skal bruke de.
[/quote]

fint. det var neste spørsmålet men allerede besvart. jeg har også sånn flasketre.

første gangen jeg brygget, desinfeserte jeg flaskene rett før flaskingen med klorin og måtte skylle godt med vann (rett fra krane  >:D)
men jeg er heldig (kanskje) for jeg ser ikke noe tegn av infektsjon i flaskene sålangt  :angel:
 
Vis si att det er svert liten sjangse for infeksjon ved å skylle utstyret med vann fra springen, men det er jo grei å spare seg for risikoen, spesielt når du i tilleg sparer deg for en ekstra prosess.
Flaske treet bruker jeg å dessinfisere ved å sprøyte en forholdsvis konsentrert blanding på det noen minutter før bruk. (det må selfølgelig være rent på forhånd)
Har selv tilsatt over halvparten av vannet direkte fra kranen i ekstrakt brygg uten noen problemer, så sålenge man har en god vannkilde skall det ikke være noen problemer.
Men som nevnt, hvist mulig er det jo greit å være på den sikre siden :ilike:
 
Huub skrev:
og hva med hevert? også legge i sterkrens, tømme og bruke uten å skylle?

Heverten er ofte en skikkelig bitch å rengjøre ordentlig.

Jeg har begynt å tømme oppi rødsprit i heverten (hver del), la det virke litt, og deretter skylle med mye vann. Til slutt sprayer jeg oppi litt starsan.
Vann mettet på kaustik-soda gjør sikkert samme nytten, men da må man huske hansker og briller.

Heverten er visstnok en svært vanlig kilde til infeksjon.
 
Selv prøver je å unngå slanger så godt som mulig.
Til gjæringsdunken heller jeg bare direkte fra gryten.

Å når jeg skal tappe det vidre på fat bruker jeg en "jumbo heveret" av klar plast.
Så kan je se hvordan den ser ut på innsiden.
 
Steinarja skrev:
Selv prøver je å unngå slanger så godt som mulig.
Til gjæringsdunken heller jeg bare direkte fra gryten.

Å når jeg skal tappe det vidre på fat bruker jeg en "jumbo heveret" av klar plast.
Så kan je se hvordan den ser ut på innsiden.

bruker du gummi håndsker under flaskingen?? eller aldri sånt..
 
Tilbake
Topp