desinfisering av filter

TorfinnS

Norbrygg-medlem
Lurer på å anskaffe et filtreringskit for å bruke mellom to fat. Hvordan desinifiserer man et slikt filter?

Aha, sånn sett. Godt spørsmål. Jeg antok bare at de er det. Det må jeg finne ut av, har nettopp bestilt et slikt kit selv.

Uansett er de jo full av luft (O2 !!!!!) når de pakkes ut av plasten.
Så man fyller beholderen med StarSan, venter en stund og så flush ut StarSan med CO2.
Da er filteret sanitert og O2 er fjernet fra filteret/filterhuset/slangene.

Uansett er de jo full av luft (O2 !!!!!) når de pakkes ut av plasten.
Så man fyller beholderen med StarSan, venter en stund og så flush ut StarSan med CO2.
Da er filteret sanitert og O2 er fjernet fra filteret/filterhuset/slangene.
Høres ut som en god ide. Får du flushet ut all starsan da?

Jeg sendt produsenten av de filtrene det er bilde av hos BS en mail tidligere idag, så får vi se.

Høres ut som en god ide. Får du flushet ut all starsan da?
Det vil jeg si. "Don't fear the foam" osv.
Dersom du filtrerer et 19 liters fat med øl, så vil jo den lille resten av StarSan som er igjen ikke ha så mye å si vil jeg tro.
Jeg har kun filtrert en gang, på et lånt filterhus. Da gjorde jeg det slik, og det føltes "rett".

Blir det mye svinn med disse filtrene? Huset ser jo ganske stort ut. Og hvordan går det med CO2en i ølet?

Spørs hvor stort trykk den greia tåler, men hvis man filtrerer med større trykk enn det er co2 i ølet så bør det ikke forsvinne noe co2.

Spørs hvor stort trykk den greia tåler, men hvis man filtrerer med større trykk enn det er co2 i ølet så bør det ikke forsvinne noe co2.

Enig med deg der, blir som med mottrykksfyller. Huset tåler det nok. De er vel egentlig beregnet til drikkevann eller prosessvann og er beregnet å kobles til nettet. Målte vanntrykket på jobb til 5 bar og der står det diverse slike filtre rundt om kring.

Så kanskje høytrykksmottrykksfylling via filteret er tingen her!

Jeg tror nok det safeste uansett er å filtrere før karbonering, men dette finner jeg ut av snart. Spørsmålet er timing og hvor mange overføringer man skal gjøre føler jeg.

Edit: Men høh, det har jeg faktisk ikke tenkt på, blir ofte låst til enkle prosedyrer i hodet. Fylle rett på flaske via denne ja, det hadde vært artig. Jeg hadde tenkt å bruke den mellom primærtank og sekundærtank, da blir jo primæren egentlig ganske langvarig, siden jeg vil ha gjærkontakt, men da kan jeg heller ikke høste den gjæren før leeeenge etter brygging, noe som er et aber.

Hvis man kan overføre til sekundær, og så la gjæren fortsette å jobbe der, og så filtrere på vei til flasker ville jo det vært gull. Direktelinja mi med gass er på 2.5bar, hvis det hadde funket så jubler jeg. Kan evt sette på en trykkregulator foran filteret hvis det trengs.

Sist redigert:
Tilbake
Topp