Det ene gjæringskaret sluttet å ploppe etter stormgjæringen

ADale

Norbrygg-medlem
Jeg satte 2 25 liters dunker. Det første i en gjæringsdunk med en innebygget tappekran. Det andre normalt. Det første var helt fullt og det andre er ca 20 liter.

Likevel sluttet det å ploppe i det første karet, som etter min mening har den beste ølen (det var mye grums som måtte filtreres bort i det andre karet).

Kan dette være en lekkasje i tappekranen? Det kommer ikke væske ut, men kanskje CO2 gass likevel klarer å snike seg ut?

Eller gjør jeg feil ved tilsetting av gjær? Jeg heller hele posen i tomt kar og tapper så fra kjelen gjennom tappekran. Etterpå rister jeg dunken i 1 minutt.

Bør jeg istedet bruke hevert eller er det greit slik jeg gjør det? Bør jeg kanskje tilsette gjæren etter at ca 2-3 cm væske fyller bunnen?

ja, jeg hadde lest denne først. Likevel har noen av spørsmålene mine relevans da. Hvordan blande inn gjær riktig og kan det lekke CO2 fra et kar med tappekran innebygget?

Jeg pleier å oksygenere først, så pitche gjær. Når det gjelder co2, tror jeg ikke den lekker gjennom væske. Da ville du nok opplevd drypping av vørter først. (uten å være helt sikker)

Det kan være at det ene karet har en liten lekasje i lokket en eller annen plass. Når stormgjæringen pågikk var det så mye CO2 som kom fra ølet at det likevel ploppet i gjærlåsen, nå kommer det så lite at det tar en annen vei. Uansett er det ikke noe å bekymre seg for. Mål SG et par dager og se om den synker, da gjærer ølet fremdeles.

Jeg tviler sterkt på at tappekranen din lekker noe særlig CO2. Hvordan skal for eksempel CO2en som blir produsert ved overflaten av ølet komme seg helt ned til tappekranen i bunn? Hvis du vil teste kan du jo sette hele karet i en balje med vann og se om det kommer bobler.

Angående pitching av gjær så sier du ikke noe om du bruker flytende gjær eller tørrgjær. Med tørrgjær bør du rehydrere først, med flytende gjær er det bare å tilsette så lenge du har riktig temperatur på vørteren. Jeg pleier å tilsette gjær rett før jeg rister, så den blir jevnt blandet ut i ølet. Uansett bør du riste dunken lengre, for 1min er for lite til å få inn nok oksygen. Jeg pleier å riste ihvertfall i 5 minutter.

Takk for alle svar. Brukte tørrgjær og rehydrerte ikke, og ristet bare 1 minutt. Så dette kan nok være grunnen til at det ikke plopper lenger også.

Men for å måle SG, kan jeg bare ta en prøve fra tappekranen eller kan jeg fort få en infeksjon slik? (Bør jeg ta en prøve med øl-tyv istedet?)

Nei, bruk heller tappekranen enn å åpne lokket, er jo omtrent null fare for infektsjon hvis ting renner ut av en kran, enn om du står der med en vintyv med lokket åpent.

Husk å sanitere krana, helst etter prøvetaking, men iallefall før tapping til flasker/fat. Fluer og annet dritt synes den med ett blir spennende hvis det ligger noe godt igjen i den.

jeg målte sg nå. På 1 uke har sg gått fra 1,040 til 1,010 eller 1,007 (synes det er fryktelig vanskelig å lese avet hydrometer). Kan det være forklaringen kanskje? Den har stormgjæret veldig fort. Nå erjeg jo veldig nær slutt OG, tror jeg.

Litt vanskelig å måle sg. Jeg har hydrometeret inni et plast reagensglass og snurrer det rundt. Likevel legger hydrometeret seg litt til siden og litt skum på toppen gjør det endavanskeligere å lese av. Men et sted mellom 1,005 og 1,010 er det nå.

Du må riste ut co2 før du måler..
Hell det på en flaske feks. og rist som f.. .
Få deg et større måleglass så slipper du problemet med at det legger seg inntil siden..

jeg målte sg nå. På 1 uke har sg gått fra 1,040 til 1,010 eller 1,007 (synes det er fryktelig vanskelig å lese avet hydrometer). Kan det være forklaringen kanskje? Den har stormgjæret veldig fort. Nå erjeg jo veldig nær slutt OG, tror jeg.

Litt vanskelig å måle sg. Jeg har hydrometeret inni et plast reagensglass og snurrer det rundt. Likevel legger hydrometeret seg litt til siden og litt skum på toppen gjør det endavanskeligere å lese av. Men et sted mellom 1,005 og 1,010 er det nå.

Min erfaring er at de stort sett er ganske nær FG etter en uke, så ingen grunn til bekymring pga. det.

jeg tappet det ene karet etter 1 uke. Det andre plopper fremdeles. Hva er normal gjæring for weissbier? Kan det stå i 2 uker? Gjær det noe?

ja, men har lest om flere i forumet som har fått bra porter som hadde stormgjæret ferdig. Blir det ikke det samme for all øl, eller er porter spesiell? OG gikk fra 1,040 til 1,010 på 5 dager. Så målte jeg 1,006 etter 1 uke, så det gjæret selv om det ikke ploppet. Hva det er nå, vet jeg ikke, fordi jeg tappet, men skal måle når karboneringen er ferdig.

jo, gjør det, men så lenge det plopper, så gjæres det, gjør det ikke, så tenkte å vente til det tar over 1 minutt mellom ploppene.

jo, gjør det, men så lenge det plopper, så gjæres det, gjør det ikke, så tenkte å vente til det tar over 1 minutt mellom ploppene.
For et par poster siden sa du at du ikke visste FG, du bare flasket etter en uke, så da er jeg forvirret.
Plopping er ikke en god måte å se om det gjærer. Karet kan lekke, da vil du ikke se det. Og det kan sive ut CO2 en uke etter gjæringen er ferdig. Bruk et hydrometer!
Edit: og bruk det riktig!

Tilbake
Topp