Det er nå åpnet for påmelding til flaskekonkurransen i NM 2013

Jeg vil minne alle på å registrere pakkenummer. Det skjer feil med pakker fra tid til annen, og er ikke pakkenummeret registrert er det ikke mulig for arrangørene å følge det opp.

Forsinkelse av pakker kan være så forskjellige ting som knuste flasker og tekniske feil på fly. Med pakkenummeret registrert, er det mulig å følge opp dette og ta hensyn til det.
 
gustavf skrev:
Jeg vil minne alle på å registrere pakkenummer. Det skjer feil med pakker fra tid til annen, og er ikke pakkenummeret registrert er det ikke mulig for arrangørene å følge det opp.

Forsinkelse av pakker kan være så forskjellige ting som knuste flasker og tekniske feil på fly. Med pakkenummeret registrert, er det mulig å følge opp dette og ta hensyn til det.

Veldig bra!

Samtidig, fristen for at vi skal ha mottatt flaskene er veldig nær.
 
Ja, ser på posten.no at mitt andre forsøk på å få flaskene til Bergen står på vent.
19/3 var de fremme på Kiwi Bjørnsongaten, og er der fortsatt.
Regner med at ankommet post på rett adr er å regne som levert?
 
Jeg pratet med Mads på bryggeland, og han sa at de har utsatt forsendelsene fra Oslo litt, slik at det er mulig for etternølere å levere inn øl på lørdag 30/3 i butikkens åpningstid (klokka 11-14)

OBS! OBS! Dette gjelder bare innlevering i Oslobutikken.
 
Garentowicz skrev:
Ja, ser på posten.no at mitt andre forsøk på å få flaskene til Bergen står på vent.
19/3 var de fremme på Kiwi Bjørnsongaten, og er der fortsatt.
Regner med at ankommet post på rett adr er å regne som levert?

Ja, da har du gjort det du kan gjøre og det regnes som levert. Det kan nok ta litt tid med henting siden det er påske. Du vil få en mail når ølet er registrert inn i registreringssystemet.
 
Jeg er hjemme i morgen hele dagen - med unntak av barnehagelevering og -henting og noen turer på postkontoret og slikt. Dersom noen vil levere på døra, så tar jeg imot flasker for klassene som skal bedømmes i Trondheim hele dagen og utover kvelden. Ring eller send SMS på forhånd (91897181) for å avklare at du ikke treffer et tidspunkt der jeg er ute et ærend. De som insisterer på å levere på kvelden etter kl 21.30 kan gjerne også gi meg en god forklaring som jeg kan fôre videre til min bedre halvdel :)

Adressen er som tidligere annonsert Breidablikveien 134. Det er en gul gammel villa som ligger like nedenfor Statoil-stasjonen ved Byåsen butikksenter. Buss 18 og 8 er et godt utgangspunkt for de som ønsker å bruke det.
 
Jeg kan bekrefte at innpakking av flaskene i bleier fungerer. Ved utpakking av en pakke var det en bleieinnpakket flaske som var knusktørr på utsiden, hadde klirring av glass på innsiden, og duftet av Nelson Sauvin eller noe slikt - forøvrig en ganske annen og mer liflig duft enn hva jeg pleier å snappe opp fra bleier.

Jeg skal kontakte innsenderen av flaska direkte, så om du ikke hører noe fra meg, så var det ikke din flaske :)
 
yha4u4ep.jpg
qutyhuge.jpg


Eksempel på noen som er litt for optimistisk. Navn er ikke nevnt her, så om noen kjenner igjen pakken, og svarer her så er de ikke lengre anonyme. Jeg poster dette som et tips fra virkeligheten ikke for å henge ut noen.

Carl

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
 
I forgrunnen: Et eksempel på dårlig innpakning.

I bakgrunnen: Plastposene Posten bruker for å beskytte andre pakker.
quve4upu.jpg
 
Generelt om innpakking basert på erfaringene med upakking - selv om det er for sent for denne gang, men det er kanskje nyttig for senere konkurranser.

* Avispapir suger dårlig, og med mindre det er krøllet, beskytter det lite mot støt
* bleier suger helt perfekt, to bleier rundt en flaske tar 'alt' i tilfelle knusing - det trengs ikke plast rundt.
* Bruk minimalt med tape under pakking - jeg har aldri sett en pakke som har vært undertape'et - men mange pakker er grovt over-tapet.
* Bleier har sin egen festeanordning - den holder. Det er unødvendig å bruke tape i tillegg.
* Postens Norgespakker har en smal variant der flaskene går akkurat inni, men den er svært utsatt for knusing om noe tungt dumpes nedpå.
* Bleier må pakkes rundt flaskene. Det hjelper lite å strø med bleier inni pakka, for bleiene suger ingenting gjennom utsiden, kun innsiden.
* Ikke bruk den typen isopor-lookalike som egentlig er ukrydret ostepop. De smelter når de blir våte, og dermed er pakka ikke bare våt, men også dårlig paddet innvendig.
* Om mulig, lever på dør eller i bryggebutikk, så unngår du at pakken lagres slik at flaskene står opp-ned og gjæren setter seg i halsen under flaskekapselen.
* Bruk heller strikk en tape for å holde på plass bobleplast rundt en flaske, det er enklere å ta av - og det blir mindre veiving med flaska under utpakking
* En liten prosentandel av flaskene som sendes via Posten blir fullstendig herpa, så uansett hvor godt du pakker, så er det et element av flaks.
* En forbausende stor prosentandel av dårlig pakka flasker overlever, men det er en allikevel en risikosport.
* Bruk bleier rundt flaskene. Det siste du ønsker er at pakka begynner å lekke, og at post-i-butikken dytter - og glemmer - den på en bortgjemt hylle mens de grubler på hva de skal gjøre med saken.
* Følg med sporingsnummeret på pakka di, slik at du vet om den kom frem eller om den er blitt hengende i systemet.
* Damebind har jeg liten tro på, bruk heller bleier.
* Bleieprodusentene priser de minste bleiene ned for å hekte foreldre på et merke tidlig, derfor er det billigere å kjøpe mange små enn få store bleier - se etter pris pr kilo bleie.

Generelt: pakk inn flaskene så du tror de og pakken ville overlevd et fall på ca 2 meter ned på et betonggulv.
 
Hvordan ble det med det som ble innlevert hos Vin og Bar / Bryggeland.

Jeg leverte en pils som skulle til Bergen og en am.IPA som skulle til Trondheim, i Lillestrøm mandag 25/3. De smilte tok i mot og sa at det gikk fint.

Håper Arrangementskomiteen og Bryggeland folkene har snakket sammen slik at dette ordnes smidig. Ser jo at mottakerne ennå ikke har rukket å hente alle pakkene på posten. En fellesforsendelse, som sikkert leveres på døren med alle bidrag ferdig utpakket og satt i ølkasser, må jo være helt suverent selv om det kommer et par dager etter fristen.

Med tanke på at folk som har sendt på egenhånd også har fått oppgitt feil adresse, og flere har fått pakkene sine i retur, er ikke dette tiden for å ri prinsipper.

Til neste år bør det gjøres klare avtaler med hjemmebryggerbutikkene på forhånd, så får en minimert risikoen det er å sende flasker i posten, og det blir enklere for både avsender og mottaker.
 
SindreW skrev:
Hvordan ble det med det som ble innlevert hos Vin og Bar / Bryggeland.

Jeg leverte en pils som skulle til Bergen og en am.IPA som skulle til Trondheim, i Lillestrøm mandag 25/3. De smilte tok i mot og sa at det gikk fint.

Håper Arrangementskomiteen og Bryggeland folkene har snakket sammen slik at dette ordnes smidig. Ser jo at mottakerne ennå ikke har rukket å hente alle pakkene på posten. En fellesforsendelse, som sikkert leveres på døren med alle bidrag ferdig utpakket og satt i ølkasser, må jo være helt suverent selv om det kommer et par dager etter fristen.

Med tanke på at folk som har sendt på egenhånd også har fått oppgitt feil adresse, og flere har fått pakkene sine i retur, er ikke dette tiden for å ri prinsipper.

Til neste år bør det gjøres klare avtaler med hjemmebryggerbutikkene på forhånd, så får en minimert risikoen det er å sende flasker i posten, og det blir enklere for både avsender og mottaker.

Adressene er vår skyld. Og det skal være mer eller mindre ordnet opp i. Vi presiserer igjen viktigheten av å fylle inn sporingsnummerene når dere sender pakker.

Når det gjelder bryggebutikkene er dette noe bryggebutikkene selv har valg å gjøre, og er ikke noe arrangement komiteen har noe med. Det som er innlevert til Bryggeland og skulle til Oslo er levert i dag. For de andre byene vet jeg ikke. Oslo har så å si gjort seg ferdig med å registere øl som er kommet inn.

En annen ting er at om bryggebutikkene skal ha avtaler med nm om å ta i mot flaskene, hvem skal da betale for jobben med pakking og sending av flaskere videre fra butikken? Bryggeland gjorde dette på eget initativ i år, og tok regningen. Og de skal ha ROS for det, ikke misforstå meg.

Og hva med ansvar? Visst en felleskasse fra butikken til en annen by får transportskade, er det da bryggebutikken, brygger eller nm komiteen/dommerkomiteen som er ansvarlig for flasken? Slik systemet er i dag er det brygger som er ansvarlig helt til ølet er hentet på postkontoret.
 
Anders Christensen skrev:
noen turer på postkontoret og slikt.

apropos...

Jeg sendte en pakke oppover på onsdag i forrige uke. Jeg er veldig usikker på om den har nådd frem i tide. Er løpet kjørt, eller har vi en ørliten flexisone å flyte på nå som påsken er over og greier? :amen:
 
Bård skrev:
apropos...

Jeg sendte en pakke oppover på onsdag i forrige uke. Jeg er veldig usikker på om den har nådd frem i tide. Er løpet kjørt, eller har vi en ørliten flexisone å flyte på nå som påsken er over og greier? :amen:

Har du lagt inn sporingsnummeret? ;)
 
Er det slik at hvis man har fått mail om at flaskene er mottatt er de da i orden (les: ikke knust)?
Ett av bildene likna på min pakke...
 
I dag er fristen for innsending for øl til NM ute.
Jeg har tittet på listene våre og ser at det er en del påmeldte øl som ikke er i hus ennå. For en del øl skyldes det sikkert at de er påmeldt, men ikke sendt inn.
I andre tilfeller kan de være sendt, men så har det skjedd noe kluss i postgangen.

For at vi skal få oversikt over dette er det viktig at alle fører inn sporingsnummeret (samme sted som dere hentet ut flaskeetikettene) 

I Oslo har vi nå registrert alle flaskene som har kommet inn (også de som kom via bryggeland) Det har da gått ut en kvitteringsmail for de flaskene som er registrert.
De som ikke har fått den bør fluksens registrere sporingsnummeret så vi kan finne ut hva som har skjedd.
 
Gard skrev:
Er det slik at hvis man har fått mail om at flaskene er mottatt er de da i orden (les: ikke knust)?
Ett av bildene likna på min pakke...

Da skal de være i orden, ja. Ligner dine pakker på de på bildene, bør du uansett pakke bedre til neste år og ikke satse på flaks i Posten.
 
cral skrev:
Bård skrev:
apropos...

Jeg sendte en pakke oppover på onsdag i forrige uke. Jeg er veldig usikker på om den har nådd frem i tide. Er løpet kjørt, eller har vi en ørliten flexisone å flyte på nå som påsken er over og greier? :amen:

Har du lagt inn sporingsnummeret? ;)

Jepp
 
Det er flere grunner til at pakker ikke har kommet fram i tide og flere situasjoner diskuteres blant dommerkomiteen og arrangementskomiteen, for å sikre at det blir behandlet skikkelig.

Dersom noe er uklart, kontakt oss. Det er også viktig at alle registrerer sporingsnummer på pakker, slik at de kan følges opp.
 
Tilbake
Topp