Det store weizen eksperimentet.

Okey, det er ikke så ekstraordinært som tittelen sier, men for meg er dette spennende.

Jeg planlegger å avslutte ølfestivalhelgen med å brygge en weizen.
Siden jeg har en større bryggekjele vil jeg prøve noe nytt.

Hva er forskjellen mellom fersk gjær og tørrgjær?

Planen er da:
Brygge en full batch som ender opp på ca 40 liter. Splitte dette på to gjæringskar.
Kar no.1 skal tilsettes WLP300 som er et standard hvetegjær. (Starter settes på fredag)
Kar no2. skal tilsettes Danstar Munich tørrgjær. (Pitches tørr i gjæringskaret)

Det er flere ting som jeg ikke har bestemt meg for enda:
- Bør jeg rehydrere tørrgjær eller ikke?
- Hvilken oppskrift bør jeg bruke?
- Bør dette tappes på fat eller flaske?

Årsaken til at jeg ville pitche tørrgjæret uten rehydrering er fordi det er flere hjemmebryggere som har laget veldig godt øl ved å bare kaste gjæret oppi karet.

Oppskrift 1: Helt standard hveteøl.

40-50% Hvetemalt
                 60-50% Pilsnermalt
                 Tettnanger eller Mittlefrüh - 13-15 IBU (60 eller 90 min)

Oppskrift 2: Schneider Orginal Clone (Ifra CloneBrews)

1,8 kg Pilsnermalt
                 2,5 kg Hvetemalt
                 170 g Munich malt 1
                 142 g Mørk Crystal
                 57 g Acidulated malt
                 Tettnanger 13-15 IBU (60 eller 90 min)

Sistnevnte oppskrift er for 18,9L, og må skaleres opp for 40 liter brygg.

Hva synes dere? Kom med forslag, tips og råd :D

Lag en helt basic en. Tror en lettere kan kjenne forskjellene da.

Når det kommer til gjær ville jeg tatt flytende gjær uten starter mot tørrgjær rett fra pakken. Bruk Mr. Malty for å måle opp hvor mye du trenger. Tror dette vil gi gjæren noelunde like utgangspunkt.

Angående rehydrering av tørrgjær hadde BYO (tror jeg?) et "collaborative experiment" hvor folk testet både med og uten rehydrering parallelt, og rapporterte inn resultatene. Hørte oppsummering av det på BasicBrewing radio, bare å laste ned podcast om du vil finne ut mer om emnet!

Kvifor senke kvaliteten i forhold til kva du ellers hadde gjort?

Lag starter, og rehydrer tørrgjæren. Gjer det så bra som du kan gjere det.

Dersom du vil tømme tørrgjæren rett i karet, bør den flytande gjæren bli behandla på samme måte (rett i karet uten starter). Ellers ser eg ikkje poenget i å sammenlikne. Dersom du skal samanlikne to ingredienser må det vera på samme vilkår. Dersom du kjører to tester samtidig (både ingredienser og prosedyre) blir det vanskelig å vite kva som er årsaken til forskjeller (ingrediens eller prosedyre).

Da blir det basic oppskrift, (nr. 1).

Og da blir gjæret rehydrert.

Jeg tenkte å lage ølene på samme måte som folk gjør det hjemme. Og etter å ha hørt og lest fra andre så er det flere som "dropper" rehydrering og bare pitcher tørrgjæret i vørteren og rister godt etter en liten stund.

Jeg skal altså sammenligne resultatet ut ifra hvordan folk flest brygger. (rehydrering eller ikke)
Av hva jeg har lest og hørt blir det bra øl av uhydrert gjær også. Ved hydrering følges instrukser på pakken.

Det blir også laget starter da de fleste lager startere ved bruk av fersk gjær. (1 liter)

Jeg tenker også at det er morsomst å gjøre det så godt som mulig.
Rehydrering og starter altså. Nok gjær, god beluftning og riktig temp.
Når det kommer til fat eller flaske, tenker jeg at det ikke betyr så mye.
Jeg ville valgt fat fordi det er lettere og fordi hveteøl uansett er best ganske ferskt, så fatene blir ikke opptatt så lenge.
Morsomt å høre om resultatene, når den tid kommer:)

Det er sant. Jeg gjør jo det som skal til for å få ett godt resultat. :)

Tror også at jeg velger fat, og flasker noen for donasjoner.

Hei - mitt første innlegg i dette forumet. :jaha:

Brygger foreløpig ekstrakt med partial mash men gjorde faktisk lignende øvelse tidligere i høst. Brygget 2 batcher weizen med Hallertauer Mittelfrüh, hvor ene var med WLP380 med starter og den andre med Danstar Munich Wheat, rett og slett for å sammenligne tørr vs fersk.

Resultatet var egentlig litt annet enn forventet - Danstar Munich gjorde en knakende god jobb, men manglet litt av fruktigheten og den bananaktige ettersmaken som WLP380 ga. Men når man sammenligner prisen på tørrgjæren og lettvintheten i forhold til fersk så var faktisk Danstar det beste valget. Mange vil nok være uenig i dette, men smaken fra Danstar Munich ble nesten helt på nivå med WLP380 i mitt tilfelle. Noen smaksforskjeller ble det, men lettdrikkelige friske weizen-øl ble begge to.

Spent på å høre hva ditt resultat blir 8)

Spennende :)

Vi fikk prøve en hveteøl laget av abemorsten (nick fra ratebeer), som var brygget på danstar munich.
Denne tok oss med storm, den hadde mye banan og fruktighet. Aroma og smak var helt topp.
Satt akkurat da med ett glass med Edringer Wiess, og satt ved siden av hverandre havnet erdinger'en i skyggen av abmorsten sitt hveteøl.

Aleksander_B skrev:

Vi fikk prøve en hveteøl laget av abemorsten (nick fra ratebeer), som var brygget på danstar munich.
Denne tok oss med storm, den hadde mye banan og fruktighet. Aroma og smak var helt topp.
Satt akkurat da med ett glass med Edringer Wiess, og satt ved siden av hverandre havnet erdinger'en i skyggen av abmorsten sitt hveteøl.

Moro å høyre at Abe og Strand lagar dugeleg øl. Eg har drukket meir enn ei øl saman med dei.
Har sjølv laga, og drukket opp, ein Weizen sett på Safbrew WB-06. Dette blei dugeleg øl, sjølv om eg trur bryggemesteren treng å øve litt til på kveiteøl...
Eg rehydrerer alltid, forøvrig.

Lukke til!
G

Petter F skrev:
Angående rehydrering av tørrgjær hadde BYO (tror jeg?) et "collaborative experiment" hvor folk testet både med og uten rehydrering parallelt, og rapporterte inn resultatene. Hørte oppsummering av det på BasicBrewing radio, bare å laste ned podcast om du vil finne ut mer om emnet!

Her er eksperimentet som pdf

http://traffic.libsyn.com/basicbrewing/Verslag_hydratatie_experimenen.pdf
Konklusjonen er vel kort fortalt at det ikke er anbefalt å reydrere tørrgjær.

Aleksander_B skrev:

Hmm, jeg har et hveteøl som ble laget med danstar munich, dette er akkurat ferdig og jeg synes ikke det har noe veldig banan\frukt preg, synes preget er ganske nøytralt.
Øllet er også litt "skuffende" klart.
Dette kan jo ha med gjæringstemperatur å gjøre, mitt ble gjæret ved ca 20 grader.

det er bare å komme å hente en flaske eller 2 hvis du vil ha mer å sammenligne med:)

Takker for linken. Var interessant lesning.

Har kopiert fra "Hva skal du brygge idag", da det er denne oppskriften jeg bruker og fremgangsmetode:

4,5 kg Pilsnermalt
4,5 kg Hvetemalt
45g Mittelfrüh 60 min
25g Mittelfrüh 10 min

Brygger fortsatt på Igloo, og har ikke mulighet/kunnskap til skikkelig stegmesk, så det blir ettstegs på 67 °C
Mesker med 2,5l/kg i 90 min. Skyller med 47 liter vann. Koketid 90 min.

Dette skal da gi:

ca 20 liter ferdig vørter med Danstar Munich
ca 20 liter ferdig vørter med WLP300

ABV: Ca 4,8
IBU: 15,5
EBS: ca 7
Målte verdier:
Vørter i kokekar 47 liter
Last runnings: 1,015
OG: 1.038

Gleder meg også :)

Forøvrig har jeg ikke gjæringskap ledig når dette skal gjære, så det får stå i stua og gjære på ca 18-19 grader.
Noen tanker om denne temperatur-rangen?

Bryggerapport:

Brygget står og mesker. Skal stå i 90 min. (Alltid ett kontrollert kaos rundt der jeg brygger)

Presser grensen når det skal meskes. Bruker en 36qt Igloo som burde være minst 10 qt større.  :)

Nettopp fyllt meskekaret med første del av skyllevannet.

Brygget er nå klar i sine spann, Endte med 20 liter til tørrgjær og 18 liter (19 med starter) til WLP300

Så strøs tørrgjæret lett over det hele. Dette skal få ligge i fred i 15-20 min, og så skal det hele ristes grundig.

Etter endt brygging fikk jeg følgende verdier:
Tot. ferdig vørter 38 liter.
FG: 1,44
Eff: ca 60%

Tilbake
Topp