det stormer i gjæringsdunken

må bare fortelle om en fenomen jeg ser her i kjelleren: gjæringen foregår i 24 timer nå og små flokker danser opp og ned som det koker der inne. ser ut snøstorm der inne. artig å sjå på og aldri sett eller hørt om før  :biersmile:
 
Ser det ofte med gjæren fra Fullers (White Labs WLP002 og Wyeast 1968). Veldig fascinerende!
 
Gahr skrev:
Ser det ofte med gjæren fra Fullers (White Labs WLP002 og Wyeast 1968). Veldig fascinerende!

Bruker WLP500. Jeg sitter å ser på opprøret i vørteren min mens mine barn sjå på t.v. Jeg også synes dette er veldig fasninerende  :ilike:

Søndag eller mandag heller jeg inn sukkerlake og fersk appelsinskall  :brygging: kanskje noen gramm sitronskall
 
sukkerlake og fersk appelsinskall....
høres innteresant ut. Må vel ta en ølleprat når en av oss kjører forbi ::)
tydelig du har masse kunnskap jeg kan suge til meg.
hvordan går det med utstyret foresten?
magnetrøreren på plass, og mølla fungerer?
 
magne1972 skrev:
sukkerlake og fersk appelsinskall....
høres innteresant ut. Må vel ta en ølleprat når en av oss kjører forbi ::)
tydelig du har masse kunnskap jeg kan suge til meg.
hvordan går det med utstyret forresten?
magnetrøreren på plass, og mølla fungerer?

mølle er helt suppert å ha og brukte den 1. gang nå.
magnetrøreren også supert! hadde 1 liter først, dekanterte og hellet ny vørter 1,5 liter og det gikk fint. Brygger et Belgisk Ale nå og satser på 10,5 % . Blir det godt til rakfisk eller? (skal smake på det hos en naboer  :gammern:)

Må si at kunskapet mitt kommer fra forumet her og en del bøker men er ikke stor. Har derimot smakt på veldig mange gode øl, veldig ofte og i veldig mange år  :angel:. Og jeg her et mål. Jeg har ikke lyst til å prøve på mye forskjellig men vil gjerne bli veldig flink i å brygge bare et eller to typer øl.

:hadet:
 
Nøyer meg med glasset oechslevekten står i - rett foran der jeg sitter på do... Tydeligvis ikke så mye volum som skal til for at sirkuset blir påtagelig. Må virkelig slite mellom Gjæringen og ViMenn.
 
Etter ca 50 timer begynnte det å roe seg ned. 72 Timer etter pitching tilsat jeg 1500 gr sukker i 1300 ml vann og 20 gr fersk medkokt appelsinskall. Nå plopper gjærlåse fullstendig igjen i nesten 60 timer. Lukter deilig her, håper det blir godt øl også  :biersmile:
 
Tilbake
Topp