Dette må jo være billig komplette løsninger?

Etter å ha fått tildelt boden til fri bruk :skitbra: drømmer jeg om komplette og flotte løsninger.

Fant denne siden etter en link fra et annet forum: http://conical-fermenter.com/

De har ikke det store lageret, men lager på bestilling.

Ved å ta den lave dollaren i betraktning samt f.eks Jetcarrier må jo dette være en av de rimeligste og flotteste løsningene innen HERMS/RIMS løsninger og koniske gjæringstanker.

For å ta i med mengden: 40 gallon komplett bryggeløsning (Fire tanker?!?!?) ca $3000 :eek: http://conical-fermenter.com/about/attachment/1-bbl-brewing-system/
1-BBL-BREWING-SYSTEM.jpg

Vi er vel "bortskjemt" med dyre løsninger her på berget...

Vi er fire kamerater i starten av et bryggelaug og dette må jo være perfekt!!!

Tja sikkert en helt grei løsning det der.
Hvorfor vurderer dere ikke 50L Speidel? Tar mindre plass og "automatiserer" meskingen. Slik jeg ser det kan det være en fordel da det kan gjøre at det brygges hyppigere og kunnskap akkumuleres da kjapt i lauget.
En konisk tank kan dere jo spandere på dere. Men ser en stort på det, hvor stort er behovet for konisk tank egentlig? Høste gjær? Kan gjøres fra vanlige plastdunker til et par hundrelapper. Mindre gjær i ferdige brygg? Kan lløses med filtrering.

Men klart en løsning som likner the electric brewery gir nok mest bling for the buck uten tvil.

Hvis man har plass, hadde ikke Speidel vært et førstevalg overhodet.. Da hadde det nok blitt noe alla første post her, eller electric brewery, alt etter hvor rimelige potter man kan finne, eller enda bedre, sveise selv av beredere.
Men så er det dette med plass, sveisekunnskaper ogsåvidere.
Men antar at Vistad ikke har plassproblemer siden han linker til dette..

Hadde jeg hatt plass (og penger) hadde jeg utvilsomt lagd meg et custom oppsett og med en tavle slik som the electric brewery.

jeg må jo si at selv om jeg ikke er den mest erfarne bryggeren syns jeg det er rart at enkelte lovpriser speidelen som det "eneste" rette bryggeutstyr, har du plass har du mye fler muligheter med hjemmesnekra utstyr alla beredere osv. Det er mange løsninger der ute som er vel så gode som speidelen hvis ikke bedre, desuten er vel viktigere med kontroll på gjæringsforløp og temp enn det er med steg mesk osv ......

Thom79 skrev:
jeg må jo si at selv om jeg ikke er den mest erfarne bryggeren syns jeg det er rart at enkelte lovpriser speidelen som det "eneste" rette bryggeutstyr, har du plass har du mye fler muligheter med hjemmesnekra utstyr alla beredere osv. Det er mange løsninger der ute som er vel så gode som speidelen hvis ikke bedre, desuten er vel viktigere med kontroll på gjæringsforløp og temp enn det er med steg mesk osv ......

Hvem gjør nå det da??, Synes å høre hele tiden fra de som ikke har speidel at vi gjør slik, noe som ikke stemmer.

nå er jeg jo enig i at spidelen er kjempe bra og vil ikke si noe galt om den, men det jeg ville påpeke er at det er flere veier til rom... vurderer slv speidel men syns det er mye penger og mye problemer dårlig pumpe osv. Og at det er et kjempe fint hjelpemiddel for og lage kjempe bra øl er det ikke ne tvil om.

Thom79 skrev:
nå er jeg jo enig i at spidelen er kjempe bra og vil ikke si noe galt om den, men det jeg ville påpeke er at det er flere veier til rom... vurderer slv speidel men syns det er mye penger og mye problemer dårlig pumpe osv. Og at det er et kjempe fint hjelpemiddel for og lage kjempe bra øl er det ikke ne tvil om.

Det er jo det jeg prøver å si, HVEM er det som påstår at speidelen er så utrolig bra?, jeg har speidel selv, og er fornøyd, men det er et valg gjort pga an kompakt enhet. Hadde plass ikke vært et problem, så hadde jeg glatt valgt andre løsninger, spesielt når man kjenner dens begrensninger.
For meg virker det som de som ikke har speidel påstår at vi som har den påstår at den er så utrolig suveren?, Den løser et problem, den fungerer til sitt bruk, men det finnes bedre løsninger. (Om du har plass, eller er villig til å ofre endel styr for å brygge)

vi er egentlig veldig enige. er bare det at etter og ha lest mange dager på forumet virker det litt sånn, men sm sagt vurderer en selv og syns det virker som et veldig godt produkt til og forenkle og legge forhldene til rette for mange gode øl som lett kan reproduseres siden man har så god kontroll på meske temp osv.

Thom79 skrev:
Det er mange løsninger der ute som er vel så gode som speidelen hvis ikke bedre, desuten er vel viktigere med kontroll på gjæringsforløp og temp enn det er med steg mesk osv ......

Om det er "bedre" løsninger enn Speidelen der ute kommer jo an på hva du vil med bryggingen din. Har i alle fall ikke sett noen systemer som gjør bryggingen enklere enn speidel. At enkelte har vært plaget med pumpe og andre ting har jo ikke noe med systemet som så dan å gjøre. Det er jo et resultat av at enheter ikke fungerer som forutsatt. Hvis noe i oppsettet ditt ikke funker som forutsatt er du jo like langt uavhengig av hva slags utstyr du har. Og hva som er vikstigst av temp kontroll under mesking eller gjæring skal jeg ikke gjøre meg til ekspert på, men at kontroll med temp under mesking er viktig, ja veldig viktig, er det jo ingen tvil om.
Har jo ikke Speidel selv, men har da fått med meg at det er mange fornøyde brukere der ute.

Ja nå var det ikke slik at jeg skulle disse andre løsninger enn Speidel, heller påpeke at det er mange gode ting med en speidel.
Og for et bryggelaug kan det jo feks vise seg at portabilitet er en faktor. Plutselig er det noen som ønsker å brygge i ferien på hytta mens de dypper tærne i havet.
Renhold og klargjøring er nok også enklere på en alt-i-ett løsning som Speidel. Uansett det aller viktigste med brygging er å ha tid å nyte bryggene, og med et "halvautomatisk" oppsett kan det jo muliggjøre tid til nyting av tidligere brygg på en bryggedag. Blir jo i pose og sekk det :)

Mnage flotte innspill her. Speidel er absolutt et alternativ.

Satte opp et lite regnstykke på delene:

$615 19.8 Gal. Hot Liquor Tank with HERMS Coil & Sight Glass
$579 19.8 Gal. Brew Kettle with Tangential Inlet, Thermowell & Sight Glass
$449 19.8 Gal. Mash Tun
$699 20 Gallon Conical Fermenter with Thermowell
$30  Extra Heating Element Port and Adapter
$2372

16450,- cirkus ink. moms

Frakt kommer jo i tillegg, men med båt blir nok frakten billig.
Div andre deler blir det jo også:

2x $18 5500W Varmeelement
2x pumper
Slanger
Kjøler
Andre småting++

og sist men ikke minst, et stilig kontroll panel. En i "lauget" er elektrikker og har nok god peil på å fikse dette. Nok av inspirasjon på nettet...

Vi kommer nok langt (les:et stykke på vei ;))med f.eks 25.000. Delt på fire er ikke dette allverden for et 75 liters bryggeri som både er praktisk og ikke minst flott å se på!

Men som nevnt innledningsvis er dette fortsatt på drømmestadiet enda, men ting kan jo skje...

Er det noen som har linker til lignende produsenter?

Vistad skrev:
Vi er fire kamerater i starten av et bryggelaug og dette må jo være perfekt!!!

Verdens første perfekte bryggeri? ;)

Som du selv er inne på, så er dette egentlig ikke et bryggeri, men fire metalltanker som virker som solid utstyr til en fornuftig pris. Det mangler ganske mye før dette er et komplett bryggeoppsett. Før dette kan kalles et bryggeri, må du ihvertfall ha varmekilder, maltkvern, et par pumper, en god del slanger og temperaturkontroll på gjæringskaret, i tillegg til frakt (et par-tre tusenlapper).

Jeg vil anbefale å lese seg opp på The Electric Brewery og Brew Your Own sin reportasje om Brutus 10 (særtrykk av artikkelen kan kjøpes hos Vin og Bar, jeg tror ikke det er i nettbutikken, men de har det i butikken og kan sikkert gi deg en pris på å sende det om du ringer). Her er det mye god inspirasjon å finne og selv om disse systemet er veldig forseggjort, så sier de noe om hvor mye planlegging og arbeid som ligger mellom et sett med tanker og et velfungerende bryggeri.

Først og fremst må dere bestemme dere for størrelse og energikilde for bryggeriet. Det er opplagte forskjeller på strøm og gass, men også størrelsen har mye å si. Det er ganske stor forskjell på å jobbe med 50 liter, der de fleste karene kan flyttes selv med innhold, og 100 liter, da du ikke lenger klarer å løfte et kar med innhold. Energibehovet er også forskjellig og med elektrisk oppvarming er det litt begrenset du kommer før behovet for mer enn 16A enfase melder seg.

Jeg ville også tenkt nøye gjennom hva slags meskesystem jeg vil ha, før jeg satte i gang med et såpass stor bryggeri. HERMS, RIMS, enkel meskekar med isolasjon og direkte varme har alle sine fordeler og ulemper.

Såpass store volumer gjør også at det er grunn til å tenke gjennom løsninger for temperaturkontroll under gjæring.

Budsjettet på 25.000 ville jeg nok doblet, når alle deler og småting skal på plass.

Tilbake
Topp