Diacetylrast en nødvendighet?

Sverre K

Norbrygg-medlem
Har en pils som er ferdiggjæret og nede på under 1010 nå, smaken er god og den er helt klar der den står i kjelleren hvor den har gjæret på rundt 9 grader.  Er det da nødvendig å flytte karet opp i rundt 20 grader for en diacetylrast eller kan jeg flaske den for så å sette den varmere for ettergjæring?  Hadde vært greit å få den ut av gjærkaret for jeg hadde tenkt på å prøve gjenbruk av gjæra.

Nei, hvis du ikke kjenner noe til diacetyl, skulle det ikke være noe poeng i diacetylrest.
Man kan også bli kvitt diacetyl i det ferdige ølet ved å heve temperaturen litt ved lagring.

Om du flytter gjæringskaret over i romtemperatur nå, så er du klar for tapping i morgen. Diacetylrest handler om at gjæren spiser opp stoffer den selv har produsert i løpet av gjæringsprosessen. Dette skjer kun (i forenklet forstand) når temperaturen økes. Normalt trenger man bare et lite døgn før dette er i orden.

Hei slenger meg på denne tråden eg.

eg tappa ein pils i dag (fredag) og satte den ut i lagerboden for ettergjæring. der er temperaturen 10 grader. er dette lurt? eller burde eg sette pilsen i romtemperatur for å få
god karbinering? vil eg også bli kvitt meire diacetyl ved å sette den i romtemperatur? (har ikkje hatt diacetylrast under gjæringforløpet)

Har bare prøvd meg på pils en gang tidligere og den satte jeg på ca 18-20 grader til karbonering og gjør det samme no.  Funka fint forige gang så fortsetter med det!

Vil tro ettergjæring på 10 °C fungerer fint, regner med det er rundt der ølet er gjæret i utgangspunktet.

Diacetylrest er bare nødvendig om man opplever uønsket smak og/eller aroma som minner om smør eller smørmalt.
Som Grove sier, er dette et biprodukt av gjæringa, som gjæren "rydder opp i" etter selve gjæringsprosessen er over. Optimalt skal man ikke behøve å gjøre noe ekstra rundt dette, men det er såpass enkelt som å heve temperaturen 2-4°C de siste dagene av gjæringsprosessen (eller noen dager under lagring), så mange gjør det til vane med alle øl for å sikre god "opprydning". Ved flaskegjæring på høyere temperatur (som 20 °C) vil man også kunne ordne opp i dette.

Diacetyl kan også stamme fra infeksjoner, tror blant annet melkesyrebakterien pediococcus er storprodusent.., da vil ikke ovennevnte triks hjelpe..

Diacetyl kan også forveksles med blant annet lys krystallmalt, og i enkelte øl kan det også være passende med små mengder. Jeg synes blant annet endel tsjekkisk pils kan ha litt preg av dette, ...og enkelte engelske ales, samt Innes & Gunn sitt eikelagrede øl som var på Polet ihvertfall for et par år siden.

Da setter eg den inn i romtemperatur.  smakte ikkje noko særleg diacetyl før eg flaska den, men planen var og lage ein tysk pils så det skader jo ikkje å bli kvitt litt ekstra diacetyl.

Takk for hjelpa!

Tilbake
Topp