Diacetylrest tid

Brygger nå min første lager, og ifølge oppskriften skulle den gjære 2 uker på 10 grader for så ei uke med gradvis økning av temperatur opp til 17 grader for diacetylrest. Hvor lenge bør den stå på 17 grader? vil det på noen måte skade smaken på ølet om det står for lenge?

Er jo ikke sikkert du trenger diacetylrest.. jeg gjærer som regel lageren mine på 8*c flatt (Pitch på 6*c) å plukker iallefall ikke opp diacetyl i de.
Palmer sier vel at all øl skal ha en d-rest?

Ble så den fikk ei uke på 17gr. Ifølge oppskrift skulle den gjære 2 uker på 10gr og øke opp til 17grader (jevn økning) den siste uka.

Har du nok gjær og nok tid kan man bare la den gjøre seg ferdig på lav temperatur. Mange veier til rom og mange meninger om akkurat dette

Palmer mener vel ikke at det er feil å ikke bruke en diacetylrest. Det er bare ikke noen grunn til å ikke gjøre det, og korte ned tida det tar å få ølet ferdig. Når diacetylresten er ferdig, har gjæren gjort det gjæren skal gjøre. Den påfølgende lageringen har bare til hensikt å klarne ølet, påstår han.

Palmer mener vel ikke at det er feil å ikke bruke en diacetylrest. Det er bare ikke noen grunn til å ikke gjøre det, og korte ned tida det tar å få ølet ferdig. Når diacetylresten er ferdig, har gjæren gjort det gjæren skal gjøre. Den påfølgende lageringen har bare til hensikt å klarne ølet, påstår han.
Sikkert placeboen som lurer meg, men syns det virker som mye øl mister «noe» når det kommer opp i den varmere delen av gjæringa. Men der er sikkert meningene mange og delte:p

Når FG er stabil over 2 dager setter jeg ned til -1C :). Aldri merket diacetyl... Men nå kjører jeg gjerne opp tempen til 18c når 50% er utgjæret.
Da blåser man ut gammel svovel og stopper svovel produksjonen på gjæringen. Genialt.

Fikk også tips om å stikke om etter et par uker, for så å la den stå enda en uke på 10 grader før en uke med diacetylrest. Har dette noe for seg?

Jeg har ikke noe erfaringsgrunnlag for å mene noe om dette. Så lenge ølet blir skikkelig utgjæret, forestiller jeg meg at det spiller liten rolle hvilken måte man gjør det på. Det viktigste er vel det som skjer under hovedgjæringa; der legges grunnlaget - og om man så lar gjæren rydde opp over lengre tid ved lav temperatur, eller over kortere tid ved høyere, det er kanskje mindre avgjørende?

Men det finnes det sikkert sterke meninger om:).

Espen Fjellås, vet ikke om det er så lurt å gjøre det på den måten.
Hva jeg tenker, men ikke vet.
Etter 14 dager er trolig gjæringa over. Du stikker om og introduserer ølet for oksygen.
Det får så stå en uke og du hever temperaturen. Ny oksygen kommer inn i bøtta.

Hadde heller tatt resten ved ca 2/3 utgjæring. Fortsatt co2 produksjon reduserer oksygenet
som kommer inn pga temperaturøkningen.

Gjelder dette generelt, eller bør det gjøres (omstikkes) i oppskrifter hvor det står spesifikt?

Omstikking er bare nødvendig hvis du virkelig skal lagre ølet lenge før du tapper det opp. Tror det er generell enighet om at faren for autolyse er sterkt overdrevet. Hvis du har startet med nok gjær med god helse, og gjæringen har forløpt uten stressende opplevelser i form av temperatursvingninger eller høye temperaturer, så tåler ølet ganske mange uker uten omstikning.

Omstikking ved flasking er verdt det, hvis du karbonerer med sukkerlake. Øllet blir mye klarere;

Tidligere så lot jeg øllet kaldkrasje og rørte forsiktig inn sukkerlake, og flasket fra samme kar; men det ble en del bøss med uansett. Med omstikking blir det bedre.

Tilbake
Topp