Digitalt termometer med alarm for panelmontering

Hei folkens.

Jeg sysler med tanken på å brygge min egen (litt enklere) variant av The Electric Brewery. Det er en del ting jeg skal gjøre enklere og annerledes, og så skal det gå på 2x16A kurser slik at det er mer anvendelig.

Jeg lurer i første omgang på om noen kjenner til et termometer til montering på et kontrollpanel som har K-type prober og kan stilles inn med en alarm som piper når temperaturen når en på forhånd innstilt verdi. Det er problematisk å bruke PID fordi jeg må basere meg på 2x 3500 W elementer på hver sin kurs, og det derfor ikke er mulig å stille opp PIDen til å kontrollere begge (såvidt jeg skjønner).

Jeg planlegger uansett en RIMS-løsning som bare skal ha 1x 3500 ! element, så der blitr det PID, og det er det viktigste. :)

Tips (eller enda bedre: Beskjed om at jeg er en idiot og at det er fullt mulig å styre to elementer på forskjellige kurser med en og samme PID) mottas emd takk!

Jeg bruker selv 3 stk 2000W elementer fra vannkoker i varmtvannstanken min. To av disse styres av én PID og fungerer greit på en 16A kurs. Den tredje har jeg manuell bryter på og denne går på den andre kursen.

På kokekjelen har jeg også 2x3kW elementer. To av disse er styrt med en bryter som gir 0-100% og den tredje har egen "boost" bryter (av/på). Varmtvannstank 4kW og Kokekjele 4kW er mao på hver sin kurs, og dersom en av disse er aktiv så skrur jeg av boost på den andre for å hindre at sikringen går.

IMAG0573.jpg

Antar også at det er mulig å koble to SSR - releer på en PID? Sikkert noen andre her som kan svare på om disse kan styre element som er koblet på hver sin kurs eller om dette vil gi problemer.

IMAG0574.jpg

Martin E skrev:
Tips (eller enda bedre: Beskjed om at jeg er en idiot og at det er fullt mulig å styre to elementer på forskjellige kurser med en og samme PID) mottas emd takk!

Hvis PID gir DC- styresignal ut er det ingen problem å koble to eller fler SSR på denne utgangen.

En Arduino er en Mikrokontroller som er enklere å jobbe med (programmere og koble seg til) enn en vanlig mikrokontroller. Se arduino.cc for info. er en ganske vanlig kontroller for Reodor felgen folk som oss her. så finnes alt av eksempler på prosjekter både bryggerelatert og andre ting.

Sparkfun.com leverer masse ekstrautstyr til dette og er å anbefale!

Veldig mye spennende på Arduino-fronten. Har selv kjøpt en for å leke litt og en vakker dag bygge nytt gjæringsskap om jeg får tid. Men det er viktig å innse at det krever vesentlig mer tid og kunnskap å bruke en mikrokontroller som Arduino enn å koble opp enn en PID-kontroller.

Her var det mye bra tips. Jeg tror Arduino er utenfor det jeg gidder å lære meg i fb.m. dette prosjektet. Siden vi er mange som deler på bryggeri må det være relativt enkelt å bruke.

Kan noen (be/av)krefte at en og samme PID-regulator kan styre innslaget i to forskjellige elementer på to forskjellige kurser? Greide ikke helt å skjønne på svarene over om dette var mulig.

EDIT: På PID-fronten har jeg
1/16 DIN PID Temperature Controller (SSR control output) (SYL-2352)
Heat Sink for Solid State Relay, 40A (HS40)
40 A SSR (RS1A40D40)

Må selvsagt supplere med flere av disse dersom de skal styre flere elementer, men tanken min var å drite i PID-styring på varmtvannstanken og kokekaret og bare ha et termometer som leser av temperaturen og som piper når temperaturen har nådd en innstilt verdi, men som som ikke skrur av eller på elementene i det hele tatt.

Martin E skrev:
Her var det mye bra tips. Jeg tror Arduino er utenfor det jeg gidder å lære meg i fb.m. dette prosjektet. Siden vi er mange som deler på bryggeri må det være relativt enkelt å bruke.

Kan noen (be/av)krefte at en og samme PID-regulator kan styre innslaget i to forskjellige elementer på to forskjellige kurser? Greide ikke helt å skjønne på svarene over om dette var mulig.

Jeg tror det skal gå greit, men vi får vente med endelig svar til Protto eller Magne1972 logger seg på. De pleier vite sånt. :)

EspenL skrev:
Martin E skrev:

Jeg tror det skal gå greit, men vi får vente med endelig svar til Protto eller Magne1972 logger seg på. De pleier vite sånt. :)
En pid kan uten problemer styre to varmeelementer på hver sin uavhengige kurs. Ingen problemer overhodet. :)

magne1972 skrev:
En pid kan uten problemer styre to varmeelementer på hver sin uavhengige kurs. Ingen problemer overhodet. :)

Fett. Men hvert element må ha hver sitt SSR, ikke sant?

Tanken min blir i såfall tre PIDer:
PID 1: HLT - styrer 2 x 3500W elementer i varmtvannstanken
PID 2: RIMS - styrer 1 x 3500 W element i bunn av mesketanken (under falsk bunn)
PID 3: KETTLE - styrer 2 x 3500 W elementer i kokekaret.

Da trenger jeg altså 5 SSR'er, et til hvert element?

Det var PID 1 og PID 3 jeg tenkte kunne droppes til fordel for et termometer med alarm og manuelle av/på knapper på hvert element, men det har jeg egentlig ikke funnet enda, og PIDer er jo enda najsere, så kanskje jeg bare går for det...

Martin E skrev:
Det var PID 1 og PID 3 jeg tenkte kunne droppes til fordel for et termometer med alarm og manuelle av/på knapper på hvert element, men det har jeg egentlig ikke funnet enda, og PIDer er jo enda najsere, så kanskje jeg bare går for det...

Hos Oslo amatørbryggerlaug er alarmen knyttet til PIDen. Nordtvedt har bygd panelet og det er, etter min mening, noe av det bedre jeg har sett. Stikk innom en dag det er innlevering av NM-flasker hos oss og ta en titt.

gustavf skrev:
Hos Oslo amatørbryggerlaug er alarmen knyttet til PIDen. Nordtvedt har bygd panelet og det er, etter min mening, noe av det bedre jeg har sett. Stikk innom en dag det er innlevering av NM-flasker hos oss og ta en titt.

Ja, takk. Tror vi trenger en tam elektriker som kan tegne og forklare et koblingsskjema. :)

Martin E skrev:
magne1972 skrev:

PID 2: RIMS - styrer 1 x 3500 W element i bunn av mesketanken (under falsk bunn)

Korrekt. Ett ssr pr element, og hvis en pid skal styre flere ssr, pararellkobles disse inn på piden, og bryterutgangene kobles på hver sin sepparate kurs. Rett og slett så enkelt. Pid er også billigere enn kvalitetstermometer, og ihvertfall ikke dyrere enn termometer+bryter :)

Martin E skrev:
magne1972 skrev:

Jepp. En SSR for hvert kokeelement dersom disse skal stå på hver sin krets. Vi i tillegg anbefale å koble en manuell bryter på hvert kokeelement. Dette av to grunner:
1. Dersom du glemmer å slå av PID og karet er tomt kan denne slå på elementet og svi det.
2. SSR har en lei tendens til å feile i påslått posisjon (hvis de feiler). Da er det veldig greit om elementet ikke er påslått dersom tanken er tom.

Jeg har svidd to av kokeelementene i varmtvannstanken min. De øverste 2cm er helt svarte. Heldigvis var det ennå litt vann i bunnen av tanken, ellers kunne det blitt ille...

Fett. Da trenger jeg også 5 heat sinks? Det ser ut som om Electric Brewery har brukt 1 stor. Jeg kommer jo aldri til å kjøre mer enn 2 av de 5 elementene samtidig (kobler inn en bryter helt på starten som sender strømmen fra hver av kursene til enten HLT, RIMS eller BOIL), så det vil si at det teknisk sett holder med 1 40A heat sink? Jeg får aldri i verden plass til 5 SSRer på den, da... Må jeg ha 5 separate? Noen tips?

Tusen takkk, alle sammen!

Tilbake
Topp