DIY meskepose til BIAB

Voile har med veving og "maskevidde" å gjere, ikkje materiale. Litteraturen anbefaler for øvrig 100% polyester. Det gjer eg og.
 
hole: høres lettvint ut, men jeg tror det blir litt lite til min 50L! Det stoffet jeg har fått i her nå er MYE tynnere enn et putetrekk, så hvis det funka med putetrekk så har jeg mer håp for dette og!

Ole: det med krymping var det første min mor sa og, så hun skulle vaske stoffet først. Hun hadde trua på bomull til matlaging, men mente at det kanskje var noe fra gammelt av når det ikke fantes mye syntetiske stoffer.

Tarjei: Det du sier gir mening, jeg har også tro på polyester/nylon da fibrene ikke vil suge vann. Forøvrig takk for opplysningen om at voile ikke har noe mer materiale å gjøre, det ante meg.

Siden det nå er kjøpt inn bomullsvoile så tipper jeg det blir sydd en pose av det også får jeg teste litt. Er det for ille så får jeg prøve å få tak i polyester!

Takk alle for mange gode innspill!  :skitbra:

Sindre
 
Jeg har latt meg fortelle at de har fått inn slikt egnet stoff i polyester på IKEA, 29 kroner pr. meter. Så da har du muligheten der, om ikke det du allerede har kjøpt fungerer.
 
Ole Mørkved skrev:
Jeg har latt meg fortelle at de har fått inn slikt egnet stoff i polyester på IKEA, 29 kroner pr. meter. Så da har du muligheten der, om ikke det du allerede har kjøpt fungerer.

Takk for tipset! Dette skal sjekkes ut for å sammenligne forskjellen på de ulike materialene! Alt på IKEA bruker jo å ha slike fine navn, du vet ikke tilfeldigvis navnet på dette stoffet? "Meska" kanskje?  ;D
 
Rolv H skrev:
Vedlikeholdsråd

Vaskes ved 40°C.

Hmmm, vaskes ved 40°C og meskes ved 80°C. Interessant  :bank2: Men det er kanskje det stoffet her ja! Kan være verdt et forsøk!

eskil: du sier det funker ålreit, betyr det at du opplever noen problemer eller funker det i grunn bra?
 
Stoffet, som jeg trodde het Barnarbetstyg, minner veldig om den posen jeg kjøpte på ebay, og den tåler fint de temperaturene i hvert fall.
 
Jada, jeg tviler ikke på at stoffet tåler mye mer enn vaskeanvisningen tilsier. Den er vel god margin mellom denne temperaturen og det stoffet virkelig tåler!

Finner ikke Barnarbetstyg på IKEA og heller ingen fornuftige treff på google? Får vel ta en tur på IKEA og se hva som finnes!
 
sstordahl skrev:
Rolv H skrev:
Vedlikeholdsråd

Vaskes ved 40°C.

Hmmm, vaskes ved 40°C og meskes ved 80°C. Interessant  :bank2: Men det er kanskje det stoffet her ja! Kan være verdt et forsøk!

eskil: du sier det funker ålreit, betyr det at du opplever noen problemer eller funker det i grunn bra?

Jeg har ikke prøvd noe annet, men denne virka i allefall. Det ble øl, og utbytte var på ca 73%. Jeg fikk i likhet med flere andre som bruker biab noe trub i vørteren. Det kan sikkert løses med tettere masker eller andre triks, men jeg er veldig fersk så jeg vet ikke. Men jeg er i allefal fornøyd med den. Billig og lett å lage til riktig størrelse. Kan jo lage hvor stor man vil. Lagde den så stor at jeg fikk gryta nedi. Jeg kommer ikke til å kjøpe noen ny på en stund i allefall :)
 
Ole Mørkved skrev:
Hehe, det var nå mest som en spøk. Det heter nok Sarita ja :)

Stussa litt ja! Fikk opp veldig mye arbeidsklær for barn på google  ;D

har fått i en bit Sarita nå, så det blir test til helgen da det skal brygges dunkelweizen!
 
For å runde av tråden her så kan jeg komme med min erfaring etter helgens bryggeøkt etter BIAB-prinsippet. Mesket i en pose laget at stoffet fra IKEA som ble anbefalt her (Sarita) og det funket utmerket. Veldig finmasket, men likevel veldig bra avrenninig! Noe grums ble det såklart i vørteren, men det var så lettvint og effektivt at det får så være. Kjempelett å klemme ut det siste fra maltet. Dette syntetiske stoffet fungerte hvert fall enormt mye bedre enn den bomull/polyesterblandingen jeg brukte sist.

Fikk ett utbytte på ca 74% som stemmer bra med eskilrl's erfaring.

Så til nye BIAB'ere så kan jeg også anbefale dette stoffet!  :skitbra:
 
Var ute i går og skulle kjøpe noen meter med Sarita stoff på Ikea ved Forus, og det hadde de ikke inne og kom heller ikke til å få inn nytt av levrandøren.
Ser på websiden at det finnes andre Ikea varehus som har Sarita på lager, så løp og kjøp!! ;)
Bare synd at det ikke kan bestilles på websiden.
 
Eg har sydd meske poser av gamle utvaska Strech Laken og brygga 4 brygg med denne til no, enkel rengjøring på kokvask i vaskemaskinen .-Sterk er de også da eg henger posen opp for avrenning uten at den slitner. Også sydd humleposer av samme matrialet.
 
Tilbake
Topp