DIY meskepose til BIAB

Hei!

Er i full gang med mitt BIAB oppsett og har nå fått en 50L kasserolle i hus.  :skitbra: Trenger en meskepose, men er usikker på materiale og utforming av denne. Har søkt litt, men ikke funnet noe konkret sålangt.

Har brygget én BIAB tidligere med en hjemmelaget pose som var tynn og nokså finmasket, men laget av en blanding av bomull og polyester. Synes det ble mye grums i mesken(uten at jeg egentlig har noe sammenligningsgrunnlag her) og håpløs avrenning. Posen holdt alt for godt på vannet.

Nylon er visst mye brukt, men hvor finmasket og hvor får man kjøpt noe slikt(i Trondheimsområdet/på nett)? Brouwland sin med fine sider og grov bunn er alt for liten for min kjele så må lage noe selv!

Er det noen spesiell utforming som er bedre enn en annen? Spiss eller flat bunn for eksempel?

Mulig jeg tar for tungt på denne posen, men det er jo tross alt her vi skal trekke ut sukker og smak!

Gjerne kom med erfaringer om hva som funker/ikke funker!

Takker så mye for all hjelp!
 
Ugh, jeg liker ikke å skrive dette, men du kan dra til Stoff og Stil på Rosten, kjøp inn et stoff som heter Voile som det kan sys en slik pose av.
 
Har spurt i noen butikker etter slikt stoff, noen ante ikke hva det var en gang, andre var veldig skeptisk til at slike stoffer skulle utsettes for temperaturer opp til 80 grader.
De ble også veldig opptatt av hvorfor jeg skulle varme dette såpass opp. :laugh:
Jeg gadd ikke stresse og endte opp med en pose fra Safiren i Sandnes. De gangene jeg har brukt denne har jeg fått en del grums i mesken, men syns ikke det gjør så mye egentlig. Det synker til bunns uansett.
Syns det er bedre med litt grums, enn med en treg avrenning. Prøvde å sile et brygg gjennom en slik finmaske polyestersekk, det var en tålmodighetsprøve. Som å se gresset gro. Aldri mer.
 
Skjønner ubehaget, det er vel ikke akkurat en mye frekventert butikk for manfolk vil jeg tro(uten å ha vært der å sett klientellet før). Føltes litt merkelig å plutselig bli veldig interessert når jeg kom til stioffavdelingen på Ikea her. Hovedinteressen ligger heldigvis et annet sted. En DIY'er må noen ganger gjøre ubehagelige ting. I dette tilfellet tror jeg at jeg sender min mor  :yes: Men takk skal du ha Ole! Har sett Voil nevnt på div BIAB sider på engelsk, men ante ikke at vi hadde det samme i Norge. Ideelt.

Rolv: Er enig med deg her! Heller grums enn å vente i evigheter. Problemet mitt var at jeg fikk begge deler!

Kan man tillate seg å skvise posen for å få ut mer væske fortere? Mener å ha lest et sted at man kan dra med seg en del bitterstoffer hvis man skviser mye, men husker ikke helt?
 
Utallig mange BIAB'ere som klemmer som galninger og mener at de ikke får noe som helst bieffekter av dette... Personlig ville jeg nok prøvd å skvise litt ja :p
 
Husk bare å få din mor til å sy den litt større enn du tror er nødvendig. Den bør minst være det dobbelte av høyden av kjelen, og noe større diameter enn kjelen også. Lykke til.
 
Har ikkje sydd pose... Nyttar eit flak av 100% polyester voile, skubba ned langs kanten i kjelen med sleiva, festa rundt kanten med bagasjestropp.
 
Da tror jeg det blir skvising ja!

Takk for tipset Ole, skal bringe dette videre til symaskinen! :)

Tarjei: Det virket veldig enkelt, men er det ikke lett at flaket glipper et eller annet sted og våt malt tyter over det hele? Ser for meg at det kan være litt vanskeligere å administrere, men kommer i gang tvert da!

Takk for alle innspill folkens, det hjelper mye!
 
Tipset jeg har sett på div BIAB-sider er å lage posen så stor at man kan putte kjelen inni, men ikke mye større enn det. Blir den for stor blir det mye stoff man må forholde seg til når man rører i mesken. Hvilket er et annet omdiskutert tema..
 
Jeg kjøpte denne, som fungerer strålende for min del. Posen er litt for stor for min 30 liters kjele, men er ellers solid. Har satt ca 10 posebrygg nå, og det jeg får av trub komprimeres greit i gjæringskaret.

BIAB er konge :)

Per Christian

Edit: Ikke akkurat DIY, da. Med mindre "dra kort" er innafor ...
 
går det ikke an å bruke denne da? (vurderer den sjøl nemlig):

http://bryggselv.no/ds_product_info.php/products_id/721
 
Denne funker, men er i minste laget. Har den selv, men aldri om jeg hadde fått krabbegryta på 39l inni den posen.
 
hm. har 36 liter sjøl, så det er til ettertanke. men sånn halvveis on-topic (vel, ikke særlig DIY): den funker til biab?
 
Funker for meg, både i krabbegryta og i BB30en. Syns det er helt OK. Har ikke prøvd med en større pose.
 
Rolv H skrev:
Funker for meg, både i krabbegryta og i BB30en. Syns det er helt OK. Har ikke prøvd med en større pose.

Ser du bruker meskeposen i BB30'en. Har tenkt litt på det same for å unngå for mykje maltrestar under falsen / kanten på toppen av maltrøret. Kva erfaringar (positive / negative) har du?
 
Har bare prøvd biab i BB30en en gang. Det ble en del grums, men ikke noen svidd bunn. Det var jo positivt. Brukte røret til skylling, med posen inni. Kommer nok til å teste dette flere ganger.
 
Når min mor var innom stoff&stil og spurte etter voile så ble hun henvist til et tynt bomullstoff. Kan det være riktig? Jeg trodde dette skulle være nylon? Hvis man googler "brew in a bag" så ser samtlige meskeposer ut til å være laget av nylon etter hva jeg kan se.

Etter min forrige opplevelse med tynt bomull/polyesterstoff så har jeg liten tro på dette uten å ha prøvd. Kan jo hende dette funker bedre ved at det har en annen struktur eller noe som mitt utrente stofføye ikke kan se  :jaha:
 
på butikken (coop eller jernia i allfal) har de skinke pose den er ganske stor og tåler det meste, ca 40 kr og passer i 20-26liters kjeler. jeg har engang brukt et gammelt putetrekk av bomull funka det og selv om det trakk til seg litt mye av mesken.
 
Tilbake
Topp