DIY næringsmiddelgodkjent temperatursensor?

Har ikkje sett så mye av gjør det selv løsninger for temperatursensorer, så deler min plan før eg setter i gang:

Stålhylse 6x50mm rustfri fra ebay (evt mindre, fantes i 2,5mm og 5mm)
Silikonslange fra ebay 4mm ID, 6mm OD (i ulike farger!)
10k NTC sensor fra ebay (eller pt100/ds18b20/...)
Kynar wirewrap ledning fra ebay (tåler 120'C)
4mm OD stålrør til støttehylse fra ebay

Kobler opp sensor med wire wrap ledninger, trer over silikonslange. Tynt lag med epoksy på sensor, støper sensor inn i hylse med aluminiumspulver og epoksy. Stapper silikonslange ned i stålhylsen med en form for støttehylse inni slangen som forhåpentligvis tetter silikonslangen mot stålhylsen.

Bruker epoksy som er nærmingsmiddelgodkjent og tåler koketemperaturer. Tynt lag ren epoksy kun for å elektisk isolere sensorern, Og bruker så epoksy fyllt med aluminum pulver for å gi litt termisk masse og god termisk kontakt med hylsen. (Mulig eg bruker vanlig kjølepasta og forsegler det med et lag epoksy). Alt feste må komme fra friksjon mellom slange og hylse, evt krympe hylsen fast på slangen om nødvendig.

Plugger i andre enden har eg sett på noen push-pull kontakter i av denne typen, de kommer i ulike diametre fra 6 til 14mm, og fra 2 til 6+ pinner. Disse er ikkje rustfrie så blir nok slutt på næringsmiddelgodkjenningen mot den enden. Men alt som skal kunne komme i kontakt med øl/vørter skal tåle koking så satser på at det skal bli bra sterilt

Fortsatt på tegnebrettet, men satser på å lage en prototype etterhvert!

edit: linka til feil NTC, funnet stålrør til invendig støttehylse ved krymping.
 
Sist redigert:
Hei,

Tenker på en tilsvarende løsning selv, med silikonslange utenpå en enkel "vanntett" ds18b20 ,dvs ferdigkjøpt ds18b20 med rustfri hylse og kabel som er sikret med krympestrømpe. Antar sensoren er sånn passe vanntett og kabel er nok heller ikke food grade. Derfor så jeg for meg å kjøpe en litt trang silikonslange som jeg dytte sensoren inni, og kanskje forseglet enden på en eller annen måte.

Har laget et lite python skript for RaspberryPi som logger data til internet (emoncms) hvert minutt og oppdaterer temperaturer på et LCD display hvert 10 sekund.
 
Begynte med samme tanke, men kom frem til at det blei bare nesten godt nok da isolasjonen på kabelen antagelig ikkje vil tåle koking over tid. Så eg har en sabel ds18b20 som får finne seg andre oppgaver i heimen snart..
 
Har sett på den krympestrømen også, men dei sa at dei ikkje leverte lengre enn 12" og det var litt i korteste laget følte eg. Gjerne like greit når den da ikkje tåler koing over tid allikevel, greit å vite!!
 
Mitt prosjekt er tenkt brukt under mesking, så jeg hadde egentlig ikke tenkt på kabel og temperatur problematikken. Vi brygger med terrassebryggeri fra Stana så tanken var å lage en sensor som jeg kunne stappe oppi maltrøret under meskingen. En thermowell ser jo veldig greit ut da.
 
Har ikkje sett så mye av gjør det selv løsninger for temperatursensorer, så deler min plan før eg setter i gang:

Stålhylse 6x50mm rustfri fra ebay (evt mindre, fantes i 2,5mm og 5mm)
Silikonslange fra ebay (i ulike farger!)
10k NTC sensor fra ebay (eller pt100/ds18b20/...)
Kynar wirewrap ledning fra ebay (tåler 120'C)

Kobler opp sensor med wire wrap ledninger, trer over silikonslange. Tynt lag med epoksy på sensor, støper sensor inn i hylse med aluminiumspulver og epoksy. Stapper silikonslange ned i stålhylsen med en form for støttehylse inni slangen som forhåpentligvis tetter silikonslangen mot stålhylsen.

Bruker epoksy som er nærmingsmiddelgodkjent og tåler koketemperaturer. Tynt lag ren epoksy kun for å elektisk isolere sensorern, Og bruker så epoksy fyllt med aluminum pulver for å gi litt termisk masse og god termisk kontakt med hylsen. (Mulig eg bruker vanlig kjølepasta og forsegler det med et lag epoksy). Alt feste må komme fra friksjon mellom slange og hylse, evt krympe hylsen fast på slangen om nødvendig.

Plugger i andre enden har eg sett på noen push-pull kontakter i av denne typen, de kommer i ulike diametre fra 6 til 14mm, og fra 2 til 6+ pinner. Disse er ikkje rustfrie så blir nok slutt på næringsmiddelgodkjenningen mot den enden. Men alt som skal kunne komme i kontakt med øl/vørter skal tåle koking så satser på at det skal bli bra sterilt

Fortsatt på tegnebrettet, men satser på å lage en prototype etterhvert!
Hva med disse for å tette/feste slangen?
www.biltema.no/no/Bil---MC/Bilreservedeler/Kjolesystem--ventilasjon/Slanger/Slanger-ovrig/Slangeklemmer-1-orede-61802/

Næringsmiddelgodkjent epoxy har jeg aldri hørt om. Link?
 
Om den oppfyller norske krav veit eg ikkje, men tør amerikanerene bruke den så tør eg. Jaktet den opp hovedsaklig for å se på muligheten for å støpe koniske gjæringstanker i glassfiber; men det blir en stund til. Bestillte temperaturbestandig epoksy fra samme sted og tok med to utgaver av den som var "food safe" siden eg hadde mulighet til å gjøre det uten toll og tull.

food safe - flytende
food safe - Thixotropic
 
For de som er like heldige som meg.. Har tilgang på industri type PT100 elementer. Disse er oftest 6mm (sensor inne i 316SS instrument tubing). Bruker standard (Parker A-loc i mitt tilfelle) klemring koblinger. Borer gjennom med 6,5mm bor. Klemmer fast på den lengda jeg trenger.
PT100 elementene kan kortes ned om du har en rørkutter. Bruker epoxy for forsegling etter kutt, så krympestrømpe over kabelskjøt.
 
Inn i kjelen blir det 6mm og klemring kobling tenker eg ja. Men midt i mesk og evt under gjæring ville eg ha noe kablet.

Edit: Evt 8mm klemring, og 6mm ID/8mm OD silikonslange utenpå 6mm sensor for å prøve å få litt termisk isolasjon fra koblinger etc som evt vil kjøle ned sensoren
 
Sist redigert:
Blir mye frem og tilbake med hvilken type sensor som skal beynyttes, daglig veksler det mellom pt-100 og en 10k ntc, og med innslag av ds18b20... Hovedsaklig på bakgrunn av at det er litt usikkerhet rundt om Rex-C100 PID kontroller skal benyttes som basis for styring, eller STC-1000 m/PID. Foretrekker formfaktoren til C100 for innbygging i basen på kjelen, mens STC-1000 egner seg bedre til innbygging i kjøleskapet.

Men i mellomtiden har eg prøvd ut 3mm pt100 sensorer, som ble dekket med en 4mm silikonslange, og kynar wirewrap ledninger. Disse har tålt noen timer med kok, og har overraskende nok holdt tett; men Kina og rustfri er ikkje alltid rustfri så de blir nok bare brukt i sin nåværende tilstand ifbm testing av PID, og blir det pt-100 som bruker så ender det opp i en ytterligere 6mm stålhylse, som forhåpentligvis *er* rustfri.

Og om noen har linker til løse pt-100 element til en fornuftig pris tar eg gjerne i mot en link. Eg finner bare disse sensorene med 3mm hylse og ferdig terminert med 2 ledere.
2015-02-23%2022.27.47.jpg
 
Da dukket siste del av pusslespillet opp i posten; det ble igrunn overraskende lite, faktisk "negativ" margin på å bare sette ting sammen. Så om eg får dyttet litt 4mm rør inn i silikonslangen etter denne er presset inn i 6mm hylsen til sensoren og lagt litt krymp på så tror eg det enten fører til at det ryker kjapt pga gnag på kanter eller holder tett i evig tid..

Utfordringen blir å få det montert! Kjapt forsøk viser at eg fikk en 7-8mm slange inn i hylsen og klarte å presse invendig stålrør etter, men om det blir like enkelt med en hel lengde slange får bli en kamp for en annen dag!
2015-02-24%2013.45.29.jpg
 
Dæven det der satt godt, måtte ta kniven fatt for å få selv testen på bildet over fra hverandre! Fikk reservebakker til tanga eg bruker til å krype coax kabel så skal evt eksperimentere med å bore/frese opp spor for å krympe ned enden på hylsa litt om det ikkje holder like bra ved koke temperatur som blir neste test. Men blir ser ut til å bli bra!
 
Det kunne vært et alternativ ja, fått inspill fra en epoksyforhandler om at "det meste" av løsemiddelfri epoksy er greit å ha i kontakt med drikkevann så med mindre det er brukt en spesiell epoksy er det nok trygt selv om det ikkje er sertifisert.

Men for å få samme fysiske utførelse på sensorer til både STC-1000 og REX-C100, hennholdsvis 10k ntc og pt-100 så holder eg meg til min plan; det ble ganske taight med marginalt med krymp. Glemte å ta noe bilder seff, men er kun silikon og rustfritt stål som er i kontakt med øl/vørter så fornøyd med løsningen. Spesielt fornøyd med ulike farger!
 
Tilbake
Topp