DIY prosjekt endelig ferdig

Etter en del inspirasjon fra nettet, innkjøp fra diverse nettbutikker (har ikke Temu skam :D), en del kløing i hodet, så er prosjektet ferdig. Drømmen var å kunne tappe ulike typer øl på utekjøkkenet fra bryggeriet i kjelleren via en tappekran. Måtte kunne «blåse rent for øl» med CO2 slik at gammelt øl ikke blir stående i slangene, samt kjøre gjennom rensevæske (star san blanding) etter endt bruk. Veldig fornøyd med resultatetIMG_2224.jpeg

1. Jeg har et bryggeri i kjelleren som ligger ca 5 m unna utekjøkkenet. Her har jeg keezer, og jeg synes det er krøkkete å gå fra utekjøkkenet og inn i huset for videre ned i kjelleren for å tappe meg en øl. Dessuten synes jeg det hadde vært råkult med en tappekran på det nye utekjøkkenet slik at jeg kunne sitte ute en varm sommerdag og hente en kortreist nytappet øl av ulik type.Ønsket ikke ren rekke med kraner og mange slanger, men kun 1.
Da begynte arbeidet. ......

2. Fant en inspirasjon på nettet https://www.homebrewtalk.com/thread...1UMnOp5OPQEOVEXtHQ_aem_97AeBqQjFFGWphLe8qDSmw

og videreutviklet konseptet.

3. Når du har 5 meter med øl slange, så sier det seg selv at man ikke ønsker at øl skal stå i slangen mellom hver gang du tapper en duggfrisk, så her måtte jeg komme på noe som sikret gjennomspyling av ett eller annet. Svaret ble ett eget fat med star san blanding og mulighet til å flushe gjennom med Co2.

4. Ønsket totalt å velge medllom 4 ulike øl typer, også måtte jeg selvfølgelig kunne velge mellom både star san blanding og co2.

5. Etter myyyye søk på nettet så jeg at jeg fant det jeg trengte på både Temu, Aliexpress og Joom. (dessverre er det lite utvalg i norske butikker, og hvis det finnes, er det over mitt budsjettnivå - sorry alle norske butikker som kunne hatt utvalget. ).

Ca riktig innkjøpsliste:
- 6 stk magnetventiler (alltid lukket) 12 v
- 1 stk seleksjonsbryter med 6 posisjoner.
- Ass utvalg av John Guest koblinger (se bilder), slanger mm (hadde det meste fra før etter en laaang bryggerkarriere)
- 6 stk LED lys dioder 12 v
- 1 stk Beer menu skilt for å kunne skrive på med kritt-tusj.
- 1 stk koblingsboks
- 4 koblingsskinner (sukkerbitrekke)
- 1 stk 12/230 v omformer.
- 1 stk av/på bryter for å slå av anlegget slik at ingen av ventilene stod i åpen posisjon.
- 10 m 7leder kabel fra Biltema som brukes mellom tilhenger og bil (ferdig gummiert)
- 5 m jordingsledning
- Ca 10 m lampettledning med for magnetventilene

6. Jeg hadde fått tak i meg et billig tappetårn med to kraner. En av kranene skulle betjene øl mens den andre var tiltenkt et fat med SodaStream brus (siste er ikke på plass enda). Nå kunne jeg begynne å koble.

7. Jeg trakk et pex rør fra utekjøkkenet og til bryggeriet i kjelleren med 2 stk tynne ølslanger (husker ikke dim, 3/16?). Dette for å beskytte slangene og mulighet for å trekke ny slange hvis behovet skulle melde seg.

8. Så koblet jeg ølslangen til selve koblingsrekken mot fatene. Her måtte jeg rekonstruere endel etter prøving og feiling. Det er lite ønskelig at det står for mye øl mellom tappingene. Så derfor må det være kort vei fra ballock på fat til magnetventil og videre til koblingsrekken.Så denne rekken må ligge så tette innpå fatene som mulig. Når ølet har forlatt magnetventil går det inn i en samleledning (koblingsrekken) som fører det mot tappetårnet. På samme tapperekke står også starsan fatet og co2 flasken. Det er derfor ikke så mange ml som kan karakteriseres som "dødt-øl".

9. Når jeg er ferdig å tappe, så slår jeg over til Co2 på siste del av tappingen for å presse ut det ølet som er i slangen. Når kvelden er over og magen er mett av godt øl, så skyller jeg gjennom med star san for å rense slangene og koblingsrekken. Avslutter med Co2 for å tømme det for starsan.

10. Det elektriske koblet jeg som følger
a) Koblet tilhengerledningene til en 6'er sukkerbit.
b) Koblet mindre ledninger fra 6'er sukkerbit og loddet disse på seleksjonsbryteren.
c) Den sjuende er gjennomgående strøm som først går fra "rød" ledning i tilhengerkabel til av/på bryter, som igjen går til "midten" av seleksjonsbryteren (dvs konstant strøm). Når seleksjonsbryteren vris, så blir det hel krets når riktig posisjon settes (ok, det var dårlig forklart - men se bildet ;) )
d) I sukkerbiten har jeg også koblet inn lysdiodene på riktig ledning slik at disse får spenning når riktig valg er tatt på seleksjonsbryteren.
e) Jording er gjennomgående slik at jeg har forløpig koblet alle jordingsledningene fra LED diodene inn i en sukkerbit, men det ser litt amatørmessig ut så jeg må opp med en 6'er her også.
f) i bryggeriet ha jeg en egen koblingsboks. Her kommer det en pluss ledning fra hver av magnetventilene som kobles mot riktig farge i tilhengerledningen (OBS! her må du ha tunga i rett munn. Seleksjonsbryter posisjon og farge på ledning må stemme med oppkobling mot riktig magnetventil. Jeg merket ventilene etterhvert som jeg så hvilke ledning jeg koblet mot. Eks var grå ledning nr 3 på selekjsonsbryteren, da tusjet jeg nr 3 på ventilen.
g) Alle jordingsledningene fra magnetventilene ble samlet inn mot en sukkerbit, her lasket jeg inn korte sløyfer for å overføre jordingen fra 12/230 v omformerledningen (se bilde fra koblingsboksen)

11. Jeg har ikke (som dere ser av bildet), ikke koblet opp Co2 manifolden enda. Ble altfor ivrig på å få det til å fungere for å tappe meg en duggfrisk i 30 plussgrader. Så her er det kun temporære greier. Men skal gjøre dette ferdig i løpet av ettersommeren. MÅ BARE BLIR KVITT CO2 LEKKASJEN ETT ELLER ANNET STED...GRRRRRR!!!

IMG_2232.jpg
Bar-meny med seleksjonsbryter.

IMG_2228.jpg
Koblingstavle bryggeri med Co2 manifold, koblingsrekke for øl mot ventiler, koblingsboks mot ventiler
IMG_2229.jpg
Koblingsboks med lampettledninger fra magnetventiler. Jeg har brukt rød ledning som gjennomgående PLUSS for hele oppsettet.

IMG_2230.jpg
Kaosbilde av midlertidig oppsett (uten keezer enda). Nærmeste fatet er starsan fatet. Nest nærmeste fatet er ikke koblet på mangetventil enda. Ligger på golvet og røyter inntil videre ;)
IMG_2231.jpg

Bar meny tavle med seleksjonsbryter og LED Dioder

IMG_2233.jpg

Min "hemmelige" av og på bryter under bar-meny kassen. Denne måtte jeg ha for å kunne slå av anlegget. Hvis ikke så vil en av magnetventilene alltid stå åpen. Jeg kunne kjøpt en seleksjonsbryter med 7 posisjoner hvorav den 7 var "tom", dvs ikke koblet mot noen ventil. Men jeg ønsket at det skulle være uten spenning når jeg ikke var tilstede.

Ok, jeg har ikke sertifikat som elektrikker så her kan sikkert noen arrestere meg osv. Men siden dette er et 12v anlegg så regner jeg med at det er innafor. Neste steg er å få opp et lekkasjefritt Co2 oppsett, få på plass keezer for de øltypene som skal serveres kaldere enn 12 grader (bryggeriet har standard rom temp på ca dette).

Har også fryyyktelig lyst på å se om jeg kan koble dette på noe vis opp mot Barhelper.no

Må innrømme at jeg digger slike prosjekter og at det er 90% av morroa, så er bonusen at det fungerer etterpå. Håper dette gir et godt innblikk i oppsett og prosess. Og selvfølgelig, viktig å avslutte med en ......Skål ;)

Sist redigert:
Veldig bra prosjekt, liker at du holder alt til 12v, da kan hvem som helst bygge dette. En ting jeg tenkte på er ventilene, er de beregnet for drikke, food safe?

Starsan kan kanskje tære på slangene? Øl er rent, så det burde holde å dytte ut ølet med CO2 hvis du ikke ønska at dødt øl står i slangene. Men tenker meg at du kanskje får skumproblemer da på første ølet før slangene er fylt. Noe kompromisser blir det :)

Godt spørsmål, jeg sjekket når jeg anskaffet de og spesifikasjonen sier de skal være det. Men så var det dette med om nettbutikkene er til å stole på ;)
Jeg ville ha stolt på at det er riktig. Hadde vært fint å se videoen av prosjektet. Du kan lage deg en profil på YouTube, laste den opp der og poste linken her.

Starsan kan kanskje tære på slangene? Øl er rent, så det burde holde å dytte ut ølet med CO2 hvis du ikke ønska at dødt øl står i slangene. Men tenker meg at du kanskje får skumproblemer da på første ølet før slangene er fylt. Noe kompromisser blir det :)
Godt poeng. Jeg har relativ tynn blanding og flusher alltid gjennom med CO2 til slutt. Med rester av starsan i rørene så blir det litt skum ja.
og der vinner vel ikke Temu ;-)
ehhh……..

Godt poeng. Jeg har relativ tynn blanding og flusher alltid gjennom med CO2 til slutt. Med rester av starsan i rørene så blir det litt skum ja.
Et alternativ kan være å bruke SaniClean, den lavtskummende varianten av StarSan fra samme produsent.

Jeg bruker det når jeg fyller fat helt fulle før jeg erstatter væsken med CO2.

Sist redigert:
Tilbake
Topp