DIY: ThingSpeak overvåkning og alarm på din mobil (iOS)

msevland

NMKomiteen
Sentralstyre
Jeg har laget flere tjenester hjemme som bruker en gratis skytjeneste fra ThingSpeak.com. Enkelte få ganger ha mine eldste (og mest rotete mht ledninger) sensorer hengt seg. De nye som er bygget rundt ESP8266 brikken har ikke stoppet en eneste gang, men... man ønsker jo å bli varslet :)

Jeg har derfor laget en DIY rundt hvordan du setter opp Thingspeak til å kontrollere databasen og varsle dersom siste mottatt måletemperatur er eldre enn 10 minutter.
http://react.templogg.no/

Siden jeg hovedsakelig benytter iOS, benytter jeg en iOS App for Growl meldinger. Det er også mulig å bruke Twitter og Notify My Android som meldingsbærer, og helt sikkert en hel haug flere...
Dette er derfor ikke en komplett DIY med mindre du kjøper en iOS app til 29kr.

Dersom du finner flere gode løsninger, eller har andre innspill - er det bare å poste i tråden her :)
react-flow.jpg
 
Sist redigert:
mye teknologi her, morro.

Hva er standard innstilling for å resende melding hvis den første ikke kom fram, mulighet for å ikke bli vekt når du sover, og hvor gammel må en melding som ikke kom fram være før den slettes i køen?

Rene proff systemet dette blir etterhvert
 
Har du prøvd Blynk for iOS. Enkelt å sette opp mot ESP8266. Med den siste oppdateringen kom det også historiske graf for å kunne måle over en litt lengre tidshorisont. App'n er fantastisk enkel å styre GPIO'er med....
 
Har du prøvd Blynk for iOS. Enkelt å sette opp mot ESP8266. Med den siste oppdateringen kom det også historiske graf for å kunne måle over en litt lengre tidshorisont. App'n er fantastisk enkel å styre GPIO'er med....
Leste en del om denne i starten av Kickstarter perioden. Den vil bli viktig fremover. Denne DIY er en del av et allerede etablert system, så den strekker seg ikke så langt som Blynk
 
Er det kun ESP8266 og temsensorer som trengs for å komme i gang med dette prosjektet? Tenker da utenom det som skal til for å overføre kode osv.
 
På tale om Blynk, er det mulig å lage egen kode i tillegg til Blynk-koden som lastes opp på arduinoen/esp'n? Tenker da på styring av relé for eks


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
På tale om Blynk, er det mulig å lage egen kode i tillegg til Blynk-koden som lastes opp på arduinoen/esp'n? Tenker da på styring av relé for eks


Sent from my iPhone using Tapatalk
Litt usikker på om jeg forstår spørsmålet ditt. Men det er ikke noe problem å benytte ESP'n til å styre f. eks. et relé som igjen blir styrt av Blynk app'n.
Her finner du et eksempel http://www.instructables.com/id/ESP8266-Automatic-Router-Restart/ på bruk av ESP8266 og et relé. Det er da enkelt å definere opp Blynk app'n til å styre IO'ene.
Jeg benytter Arduino IDE til også å programmere opp ESP'n. Her legger du da til de nødvendige bibliotekene.
Selv er jeg egentlig helt amatør på programmering, men dette får jeg faktisk til! Brukt noen timer på Youtube og Instrucables, men det hører jo med :)
 
Litt usikker på om jeg forstår spørsmålet ditt. Men det er ikke noe problem å benytte ESP'n til å styre f. eks. et relé som igjen blir styrt av Blynk app'n.
Her finner du et eksempel http://www.instructables.com/id/ESP8266-Automatic-Router-Restart/ på bruk av ESP8266 og et relé. Det er da enkelt å definere opp Blynk app'n til å styre IO'ene.
Jeg benytter Arduino IDE til også å programmere opp ESP'n. Her legger du da til de nødvendige bibliotekene.
Selv er jeg egentlig helt amatør på programmering, men dette får jeg faktisk til! Brukt noen timer på Youtube og Instrucables, men det hører jo med :)

Jeg tenkte da på om ESP'n kunne styrt f.eks en varmekabel av og på for tempstyring, helst med PID-libben, og at Blynk kun ble brukt til logging av temp, endring av set-temp etc, ikke selve av-på logikken, det ville jo fort endt med kokt øl.
 
Tilbake
Topp