Dobbelt Oxygenering

Terje J

Norbrygg-medlem
Skal brygge en IBA (fra Bryggselv), beregnet OG 1.066 med 2 pk US-05 som rehydreres. Tenker å oxygenere 1minutt (1l/min flow), men lurer på om det kan være en ide å gjøre en 2nd "blast" (som første) etter ca 6 timer (fra pitching), for å gi gjæren de beste forhold I oppstarten. Kommentarer??
 
Hva vil du oppnå med andregangs tilsettning av O2, som du ikke får ved å tilsette alt første gang?

Ved såpass lav OG ville jeg tilsatt alt på en gang.
 
Hva vil du oppnå med andregangs tilsettning av O2, som du ikke får ved å tilsette alt første gang?

Ved såpass lav OG ville jeg tilsatt alt på en gang.

Tanken var at oksygenet blir relaivt raskt brukt opp ifm den først del av celledelingsprosessen, neste blow for å gi de nye cellene de beste vilkår for videre celledeling... Jeg er helt fersk I bryggeverdenen, så her er det mer mye lesing og null erfaring som ligger bak....
 
Har brukt å tilsette oksygen i to runder på veldig store øl. Men hadde ikke tilsatt to ganger på den OGen
 
Tanken var at oksygenet blir relaivt raskt brukt opp ifm den først del av celledelingsprosessen, neste blow for å gi de nye cellene de beste vilkår for videre celledeling... Jeg er helt fersk I bryggeverdenen, så her er det mer mye lesing og null erfaring som ligger bak....

Jeg er helt med på teorien bak flere tilsetninger av O2, men jeg gjør det ikke.
Jeg har noen brygg bak meg med OG opp mot 1110, de har alle hatt forventet utgjæring med vanlig tilsetting av O2.
 
Han kan jo svare selv men tror han hadde planlagt etter 6 timer og så ble det etter 4.
Men hva sier de som har greie på dette, hvor mange timer er maks ved andre runde?
 
Det skal gå ca 12 timer før evt ny oksygentilsetting. Det er den tiden første celledeling tar. Skulle nok være unødvendig om du har nok gjær, og ingen ekstremøl på 1.100-1,200.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Det skal gå ca 12 timer før evt ny oksygentilsetting. Det er den tiden første celledeling tar. Skulle nok være unødvendig om du har nok gjær, og ingen ekstremøl på 1.100-1,200.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Oksygenet tas opp langt raskere enn det. Jeg hadde definitivt ikke brydd meg med å tilsette oksygen flere ganger i øl med OG under 1090. Etter 12 timer kan det godt være den anaerobe aktivieten (gjæringen) er i full gang. I så fall bør det ikke tilsettes mer O2.
 
Tilbake
Topp