Dobbeltmesking?

Er helt fersk og har investert i en Speidel 20 Plus.
Har planlagt å holde meg til All-Grain sett en god stund fremover for å få erfaring på prosessene.
I den forbindelse ser jeg at flere av de settene jeg ønsker å teste er på 7,2 - 7,5 kilo malt som er litt mye for min maskin.
Jeg har vurdert å meske en batch først med det korte meskerøret (2,5 kg malt) og skylle denne på vanlig måte før jeg topper opp denne vørteren slik at det blir 25 liter i kjelen. Deretter tenkte jeg å meske en ny runde med det lange meskerøret og 5kg malt før skylling og deretter koking av den dobbeltmeskede vørteren.
Vil dette være en metode som kan funke for for å meske mere malt enn Speidelen takler på en gang?
Er det eventuelt noe jeg må tenke på senere i prosessen?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Mesk først 20-30 min med 6kg malt, da har malten krympet så pass at det er plass til resten. Du bør også øke den samlede mesketid med tilsvarende antal minutter (20-30 min) så all malten får nok mesketid. Dette trikset bruker jeg ofte og funker fint for meg
 
Er helt fersk og har investert i en Speidel 20 Plus.
Har planlagt å holde meg til All-Grain sett en god stund fremover for å få erfaring på prosessene.
I den forbindelse ser jeg at flere av de settene jeg ønsker å teste er på 7,2 - 7,5 kilo malt som er litt mye for min maskin.
Jeg har vurdert å meske en batch først med det korte meskerøret (2,5 kg malt) og skylle denne på vanlig måte før jeg topper opp denne vørteren slik at det blir 25 liter i kjelen. Deretter tenkte jeg å meske en ny runde med det lange meskerøret og 5kg malt før skylling og deretter koking av den dobbeltmeskede vørteren.
Vil dette være en metode som kan funke for for å meske mere malt enn Speidelen takler på en gang?
Er det eventuelt noe jeg må tenke på senere i prosessen?
Sent from my iPhone using Tapatalk
Det vil fungere helt nydelig. 25 liter meskevann (som jo egentlig er en tynn vørter) hørtes kanskje litt mye ut for runde 2. Blir det plass til noe særlig skyllevann da?
 
Dobbelmesking funker som bare det. Mitt siste brygg var det (min første dobbelmesk) og det gikk nesten helt etter planen. Skulle ha skyllt med litt mer vann etter siste mesking så hadde jeg truffet volumet jeg skulle hatt og riktig OG (havnet noe over). Men det var kun dårlig avlesning fra bryggeren som var årsaken til det....

Dobbelmesking Speidel 20.jpg
 
Tilbake
Topp