Dødt i gjæringskar!

Hei,
Var innom sjekket småbarna mine på bryggerrommet, og til min store overraskelse var det null bevegelse i det ene av de to bryggene som står der.

Jeg satte begge dunkene på søndags kveld, og med lik vekt av tørrvarer og vann.
Det ene gurgler som det skal mens i det andre er det helt stilt.
Jeg var innom mandagsmorgen, og da glugget det friskt i begge.
Ser det har dannet seg krausen på topp og et godt lag med inaktiv gjær i bunn, så det har vært aktivitet.

Bryggerrommet holder 24 grader denne gang. Noe høyt, men ikke for høyt. (Trenger gjesterommet til helgen, ville ha unnagjort gjæringen så fort som mulig så jeg kan sette de vekk til i neste uke, og i det rommet er det ikke så god temp, rundt 10 grader. )

Naturligvis har jeg lånt bort og vekta mi, så jeg får ikke målt det. Den har vært vekk hele helgen, så jeg vet ikke start OG heller.  

Noen tips til hva man bør gjøre?
Jeg har litt lite trua på at gjæringen har brutt midt i? Hva er evt grunner til det?
Hvordan bør ølet smake på dette tidspunkt? Det er en overgjæret brown ale eller noe slikt (Jeg vet ikke helt, tok litt rester - delmesk med 300g cara, 3kg spraymalt, 22 liter vann og us05 gjær. Humle er hersbrucker hallertau)


I denne ølen hadde jeg i litt gjærnæring (første gang jeg prøver) Så at den skulle løses opp i vann og tilsettes ti min før kokeslutt.
Jeg tok den i pulverform i sammen med aromahumlen og tenkte ikke noe mer over det. Men kan da ikke tenke meg at det kan ha så stor betydning?

Bør jeg tilsette en pose gjær til?
Har jeg hatt for mye søtstoff i kanskje? Mulig gjæren sliter med for mye alkohol? Tenkte ikke på dette før nå egentlig..
Har i så fall noe flytende godsaker som jeg egentlig hadde tenkt til å bruke til en belgisk triple som kanskje tåler en dram... Den andre dunken som bobler som vakkert har ikke fått 300g cara, men fortsatt 3kg spray.

Tips mottaes med takk!
 
E det blopp i gjærlåsen du mener med dødt?
I så tilfelle mål SG igjen når den har stått i 2uker.

Men 24 grader i romme er veldig høyt. Husk at det under storm gjæringen vil det være noe ekstra grader i karet.
 
Du burde lukke døra og vente rolig til de har stått i 14 dager. Gjæren kan jobbe litt forskjellig eller luften finner en annen vei ut enn gjærlåsen.

24 grader er ganske høyt som du sier og temperaturen i dunkene er noen grader høyere så ville prøvd å senke temperaturen.
 
Ikke uvanlig at det lekker rundt lokket på gjæringsdunker. Legg noe tungt oppå lokket slik at vannsøyla i gjærlåsen flytter seg og vent litt. Hvis vannsøyla går tilbake er det lekk lokk. Dette er som regel ikke noe problem.

Hvis den ikke går tilbake så vil skum oppå vørteren indikere gjæringsaltivitet.
 
Ah, takk for tips. Da senker vi til 21 og lukker døra! :skitbra:
Tok testen med å legge noe på lokket, og vannstanden i gjærlåsen holdt seg, så tett er det:=)
Skal finne tråden igjen og oppdatere når det tid for fating!
 
Tilbake
Topp