Dosering av Oxygen til vørter

Oskar_L

Norbrygg-medlem
Hei,

Har omsider fått på plass utstyr for å tilsette oksygen til vøreren. Har tank med rein oksygen og flowmeter som gjer at eg har rimeleg god kontroll på tilsettinga av oksygen.

Det eg treng er tips på kor lenge eg skal tilsette oksygen til vørteren.

Eg har tenkt å tilsette oksygen med ein flow på 1 l/m og kjem til å ha ca 22,5 liter vørter. Av det eg har lest her på forumet som skal 45 sekunder med tilsetting av oksygen gje meg eit oksygeninnhold på 10-12 ppm med oksygen noko som skal være omtrent passeleg. Er det nokon som kan bekrefte dette?

Mvh
Oskar
 
Sitat Gahr:
Ideelle oksygenmengder vil variere for forskjellige gjærtyper. Noen anbefaler 10 ppm, andre inntil 20. Min erfaring er at 10-12 ppm er bra for ale, gjerne litt mer for lager. Jeg pleier å prøve å holde meg innenfor 10-14 ppm.

Holder som bekreftelse for meg :)
 
Held definitivt som ein bekreftelse for meg og, men det hadde vore kjekt å hatt noko erfaringstall som fortalde meg at det er den faktiske oppløysinga eg får etter 45 sekund :) Kunne jo være eg fekk meir eller mindre noko som ikkje er ønskelig :)
 
Burde vel kanskje gå til anskaffelse av O2 måler, som flere har kjøpt her inne.
 
Jupp, står på lista over ting ein har lyst på :) Kjem vel ein gong til våren, men enn so lenge so hadde det vore kjekt om nokon av dei som har oksygenmåler kunne postet noe erfaringstatt :)
 
Oskar_L skrev:
Jupp, står på lista over ting ein har lyst på :) Kjem vel ein gong til våren, men enn so lenge so hadde det vore kjekt om nokon av dei som har oksygenmåler kunne postet noe erfaringstatt :)
Det som hadde vært moro å vite er hvor lang tid det tar før O2 er nede på metningspunktet på 8 mg/l. Jeg lurer litt på om overskuddet av O2 forsvinner ut av vørteren før gjæren får tak i den.
Kanskje burde O2 (eller luft vært tilsatt i flere omganger?). Det som teller er vel hvor mange mg/l O2 gjæren faktisk omsetter før den går over i anaerob fase?
 
Gjæren tar opp oksygenet ganske raskt, og vi kan vel anta at den bruker opp alt det tilgjengelige oksygenet, uavhengig av hvor mye eller lite som "lekker ut". Hvor fort dette faktisk går og hvor mye gjæren faktisk omsetter av oksygenet vil nok variere mye fra strain til strain, og også være avhengig av hvor mye gjær man har brukt i ølet samt denne gjærens helse. Slik sett er det egentlig mest interessant å vite at man har tilsatt passelig med oksygen, altså ikke for lite eller for mye. Hva som er passelig lærer man av empiri, ved å smake på ølet og observere gjæringsprosessen. God smak og god og konsistent utgjæring er slik sett målet på om oksygenmengdene er bra. 10-14 ppm. er etter min erfaring meget bra, men dette kan altså variere.

Normalt sett skal det ikke være nødvendig å tilsette oksygen i flere omganger, og det kan også skade ølet. Det vil kunne påvirke smaken (for mye oksygen kan gi for lav esterproduksjon og i verste fall for høy fuselalkoholproduksjon og oksidasjon), men i svært sterke øl lan det kanskje være en idé. Man bør da passe på å tilsette den andre dosen før den egentlige "gjæringen" er i gang. Typisk vil man gjerne ikke tilsette oksygen senere enn 12 timer etter gjæren er tilsatt.
 
Jeg tenkte å tilsette oksygen i en omgang. Erfaringsmessig for deg Gahr, hvor høyt innhold vil det sånn omtrentlig være i min vørter eller 45 sekunder tilsetning ved 1 l/m?

(Parametere er som før: ca 22,5 liter vørter, 14-20 grader)

Oskar
 
Hm. Vanskelig å si, det vil komme an på hva slags stein du bruker, om du gjør det inline, SG på vørter osv., men et sted i området 7-10 ppm. vil jeg tippe. Et minutt på 1 l/min. er ofte angitt som et godt utgangspunkt.
 
Takker :)

Da prøver jeg 1 minutt ved 1 l/m og smaker hvordan det blir  :skitbra:

Vørter skal ha en SG på 1056. Jeg bruker en stein kjøpt hos Birger, rustfri med 6mm slangtilkobling. Aner ikke hvor mange micron denne er, men tipper 2 micron.. (Birger vet du??)

Oskar
 
Tilbake
Topp