Drikkeklar mørk øl på en måned - mulig?

JEG

Moderator
(Håper dette er rette subforum, hvis ikke beklager jeg det).

Ser dette med lagring har vært diskutert mye og godt her: https://forum.norbrygg.no/threads/lagring-av-ol.29826/

Er det noen som har en oppskrift på en mørk* øl som er "drikke klar" på en måned? (*overgjæret, ellers åepn for alt)

Jeg antar det ikke er mulig, men spør "just in case". Ser eks. at Gahr sin Oregon Stout bør ha (minimum) 6 uker...

Er brygging til en happening.... Backup pålanen er wit (eller amerikansk hveteøl.... eller.... damnit!)

Fantastisk! Det hadde jeg ikke trodd!
Naglefare vil bli vurdert! Sliter dog med Special W...

Andre tørre havrestouter som bør vurderes? Ikke veldig inni nomenklaturen på den "mørke siden", men vil 7 Fjell Rundemanen Rye Stout også være en kandidat?
http://www.7fjellbryggeri.com/brewourrundemanenryestout'

Andre som bør vurderes?
Jeg brukte special B. Det er litt diskusjon rundt det i tråden jeg linket til. Prøvde min side om side med originalen. Originalen var kneppet vassere enn min, men de var like nok til at jeg tviler på at jeg hadde skilt dem fra hverandre i en blindtest. Jævlig digg øl!

• Like
Reaksjoner: JEG
Dry stout er kanskje det tryggeste? Jeg sitter akkurat med en som tok fire uker, og ble knallgod.

Til 22 liter ferdig øl på 4.9%.
Mesker på 67 grader. Kjører no sparge.

3.5 kg Maris Otter
1.0 kg Flaked Barley
0.4 kg Coffee malt 500
0.3 kg Roasted Barley
0.2 kg Dark Crystal 275
East Kent Golding til 40 IBU ved 60.
wlp 013
OG 1.047, FG 1.010

edit: Jeg mesket bare maris Otter og Flaked Barley. Det mørke ble trukket på 70 grader i 5 minutter i en liten meskepose (3 liter vann, holdt 74 grader da jeg tilsatte malt og RB). Lot det kjøle seg ned, så oksygenerte jeg det og tilsatte gjæren, slik at det fungerte som en slags starter som sto noen timer. Dermed kom gjæringen raskt i gang.

Smaken blir litt rundere når du gjør det sånn.

Sist redigert:
  • Like
Spennende! Kan ikke tro at jeg hadde så mange muligheter.
@Finn Berger : No sparge, altså ingen skylling? Har ikke gjort det før. Interessant... Sparer jo en liten bryggetime, noe som passer meg fint :)

Ser jeg må lese meg litt opp på nomenklaturen. Mulig jeg vil koke sammen noe inspirert av alle gode oppskriftene. Synes det er litt ekstra kjekt om man ikke følger oppskrifter slavisk.

Tusen takk for flotte innspill. Jeg hadde egentlig lagt fra meg tanken om mørkt øl.

Så lenge du styrer unna de kraftigste typene har du mye å velge blandt

Sent from my iPhone using Tapatalk

• Like
Spennende! Kan ikke tro at jeg hadde så mange muligheter.
@Finn Berger : No sparge, altså ingen skylling? Har ikke gjort det før. Interessant... Sparer jo en liten bryggetime, noe som passer meg fint :)

Ser jeg må lese meg litt opp på nomenklaturen. Mulig jeg vil koke sammen noe inspirert av alle gode oppskriftene. Synes det er litt ekstra kjekt om man ikke følger oppskrifter slavisk.

Tusen takk for flotte innspill. Jeg hadde egentlig lagt fra meg tanken om mørkt øl.

Jeg bruker denne kalkulatoren til å beregne vanntilsetting: http://www.brewersfriend.com/mash/ Ikke så gal, men regn med at du trenger noe mer vann enn det den sier. (Ikke bruk den til å beregne temperaturen på det vannet du starter med hvis du varmer opp vannet i meskekjelen og så tilsetter malten.) Jeg brukte et innmesksteg på 40 grader, og jeg hadde også et langt steg på 71, og utmesk på 77, i tillegg til sakkarifikasjonssteget på 67 grader. Det er mulig at et steg på 50 også er en idé her.

Eller ganske enkelt bare 67 grader:).

Takker for alle innspill. Tror jeg lander på en havrestout.

Noen tanker om følgende (spesielt mtp at den skal være drikkeklar-ish om etter fire uker):
Screenshot 2015-12-28 at 14.44.43.png

• Mesketemperatur vet jeg ikke.... 66?
  • Havren vil bli varmebehandlet i ovn først (170' / 45 min).
  • Nottingham ble valgt foran US-04 etter lesing, men fremdeles usikker.

Sist redigert:
Det blir en helt klassisk tørr stout, det der:). Jeg har brygget den før, og det ble veldig godt.

Jeg ville nok flyttet 0,3 kg fra valset bygg til MO. Du beveger deg inn i grenseland der, og kan få problemer med en tett mesk. Uansett bør du koste på deg et utmesksteg på 76-78 grader.

Den røstede byggen skal finknuses. Bruk gjerne kaffekvern. (Jeg brukte morter, om jeg ikke husker feil.) Men du bør ikke la den være med i mesken hele tiden, da får du lett en ganske røff og ubehagelig bitterhet. Du kan trekke den, slik jeg foreslo over, eller du kan tilsette den når du resirkulerer før tapping/skylling. Dermed vil den - eller i alle fall det aller meste - bli filtrert vekk av maltsengen, og ikke bli med over i kokingen.

De fleste lar den røstede byggen være med i mesken på vanlig måte, tror jeg, og jeg skal ikke si at det ikke kan gå bra:). Men jeg mener jeg har erfaring for at smaken blir rundere om du begrenser den tida den er med i meskeprosessen. (Jeg har forøvrig denne teknikken fra Gordon Strongs Brewing Better Beer).

Hvis du bruker oksygen, bør du ikke bruke mye. Nottingham skal visst egentlig ikke trenge ekstra oksygen i det hele tatt. Jeg ville kanskje nøyd meg med vanlig risting.

Lykke til. Tørr stout er et greit øl å brygge. Sørg bare for å ha styring på temperaturen under gjæringen. La den stå på 18 grader til tettheten nærmer seg 1.030, og la den så stige til rundt 20. Det kan særlig være viktig når du skal ha den drikkeklar raskest mulig.

Sist redigert:
Takk. Så denne litt sent nå, så alt er bestilt - og kommer i vel da i samme pose... Slettet ordren. Trodde jeg bare kunne meske dette i vei.
Dette blir min første stout, så vil se om jeg finner noe enklere.

EDIT:
Her er for øvrig posten hvor jeg hentet oppskriften fra: http://www.homebrewtalk.com/showthread.php?t=35898

Sist redigert:
Jeg har brygget imperial stout som var klar på omtrent to uker. Flaskemodnet. Bare pass på å bruke nok og frisk gjær, og helst en som flokkulerer fort. Og selvfølgelig: ha god kontroll på gjæringstemperatur.

• Like
Tilbake
Topp