Drill til knusing av malt (MM2.0)

Nå gikk håndsveiva til helvete og jeg sitter her med 9kg uknust malt som jeg ikke får gjort noe med siden drillene mine ikke takler knusing av malt på 0,39mm :-/ Er det noen som kan anbefale en drill som vil takle så fin knusing av malt på en MM2.0? Elektrisk eller batteri, jeg tar imot alle forslag :D

Skikkelig kjedelig at jeg ikke får knust i dag siden samboeren skal vekk :p hehe..

Stort sett alle drille klarer det, men du må starte drillen før du har malt i kverna. de har elendig startmoment... er du alene er et strips rundt bryteren et alternativ :) kjør på....

Ååå! Da har jeg problemet, for jeg hiver i malt først og kjører på med drillen etterpå, og det fungerer dårlig :/ Tusen takk for tipset!

magne1972 skrev:
Stort sett alle drille klarer det, men du må starte drillen før du har malt i kverna. de har elendig startmoment... er du alene er et strips rundt bryteren et alternativ :) kjør på....

Ikke om du kjører med en skikkelig drill.
Jeg fyller på før jeg starter drillen og har heller ingen problem med å kjøre sakte.

197929.jpg

StoreMy skrev:
magne1972 skrev:

Jeg fyller på før jeg starter drillen og har heller ingen problem med å kjøre sakte.
min også tåler det, men det er en gammel bosch, og de har universalmotor. andre typer tåler ikke det, og det er fordi de som regel har en børsteløs motor, og de har elendig moment i starten. da er tom mølle i starten løsningen...(mulig det finnes flere motortyper)

mange veier til rom, og jeg vet mange driller takkler oppgaven. de som ikke gjør det, slik som trådstarter sin finnes også. han hadde et problem, og fikk en løsning.
enkelt og greit. Jeg tror han også vet at dyrere/andre alternativ fungerer, men han får nå knust malten med den han har i kveld. videre diskusjon er vel egentlig ikke nødvendig?

StoreMy skrev:
magne1972 skrev:

197929.jpg

Seriemotor ala. startmotor, de har høyt startmoment og uendelig høyt turtall, men en drill har et gir innkoblet som bremser, det har ikke en startmotor, derfor er det viktig å slippe nøkkelen for den flyver i smådeler.
Kvelde3ns motorlære:  :)

er det en TE10 ?

Tror nok oddvar har tatt en øl for mye, jeg har også det nå, nyåpning av en eldre pub i lokalområdet :)
Forklaringen kommer i morgen. Enten av oddvar eller meg.

Tror ikke jeg hadde tatt øl, men det kan alikevel tyde på det, husker bare ikke.
Dette var en leksjon i motorer, siden noen snakker om å bygge om borrmaskiner.
Seriemotor betyr at stator og rotor er seriekoblet, som på startmotorer og borrmaskiner, seriemotor har ikke annen begrensning på turtallet enn den  belastning som er tilkoblet, faller den bort kan motoren øke turtallet til den "eksploderer" så motorer er ikke alltid noe å leke med.
Startmotor eksemplet er tatt med fordi alle her kjører bil og vet at vet starting må du slippe nøkkelen hvis startmotoren ikke griper inn og tørner motoren, fordi den kan eksplodere, i teorien.
Bare en liiten tilleggsopplysning siden bryggere har en viden interesse. :)
Ha en god og interessant påske. :)

Tilbake
Topp