Driver å bygger/bygger om enda :)

Pt100, er det et kun et termometer (uten styring)? Isåfall, hvorfor byttet du ut PIDen? Nysgjerrig siden jeg tenker på PID selv.

Men først blir det å ta fatt på gjæringsskap når jeg er hjemme igjen.
 
pt100 er en sensor, den kan for eksempel kobles til en PID, slik at PID har noe å styre etter,
tror det er det magne1972 benytter pt100 til.
 
Da skjønner jeg, takk for oppklaringen.  Jeg tolket + som &, men ser nå at det er en del av sensornavnet  :)
 
Fra dagenns brygging. før og etter kok.  :)

OG 1056. IBU 26
Lett og fint øl til påske :)
 

Vedlegg

  • IMG_0651[1].JPG
    IMG_0651[1].JPG
    546,7 KB · Sett: 1.805
  • IMG_0653[1].JPG
    IMG_0653[1].JPG
    533,4 KB · Sett: 1.837
Tom-Martin skrev:
Har du brukt pellets? Ingen problem med tett sil-slangen?
Pellets til bitterhumle, og blomst til smakshumle. pelletsen bruker jeg bh-pose til, og da går det fint med silstrømpen ja :)
 
Vill også nevne at etter bryggingen i dag, fant jeg ut at det ellementet bra burco på 2500W var akuratt passe for kjelen min med brygg rundt 30 liter. Pen rullende kok. Så da fikk jeg en PID med Pt100 sensor og 40A SSR til overs, så da har jeg muligens et rims anlegg på trappene snart  ;)
Fungerer fint å koke opp på 2500 + 2200W, og så koble ut det minste elementet. Glemte forøvrig supermoss i dag, men klar og fin vørter likevell  :)
Pt100 sensoren i HLT fungerte som en gud, og jeg traff akuratt temp på den, men overskjøt litt i mesken, så beersmitt må rejusteres litt. Beregnet mesk på 66,5 men havnet på 67,8. som etter en time mesking hadde falt til 66.
Beregnet OG til 1062, men havnet på 1056 grunnet 2 liter for mye vann. (litt mindre avkok en beregnet)
Brygget belgisk blond, men går sikkert bra likevell :yes:
 
Magne, hvordan har du festet silstrømpa i HLT? Går ut ifra at det er gjennomføring fra BT?
Har en igloo jeg til nå har brukt cpvc rør, men batch sparger og ønsker noe enklere ;D
En strømpe hadde vært fint, men å feste den...hmm Lage gjenger?
 
Jeg varmet opp bordgjennomføringen fra BT, og banket inn en rørstuss i 15 mm rustfritt. Sitter som støpt. Tredde strømpen utenpå den og en rustfri slangeklemme over.
 
varmeveksleren er ferdig :)
mangler 110V omformeren til iwaki pumpa, så skal jeg testkjøre den.
Har egentlig god tro på at dette vil fungere bra. mindre motstand i sløyfen en forventet, men håper det er nok til at jeg slipper å strupe flowen med kuleventil.
 

Vedlegg

  • varmeveksler1.jpg
    varmeveksler1.jpg
    391 KB · Sett: 1.962
  • varmeveksler2.jpg
    varmeveksler2.jpg
    332,4 KB · Sett: 1.975
Se der, den så bra ut. :) Temperatursensoren som er på PID-en, er det den originale?

Tenker å lage samme løsning selv, men først skal det monteres sirkulasjonspumpe og PID på HLT. Går alt for mye tid til å justere inn rett temp på strike-vannet (hva heter det på norsk?).

(Man skulle hatt en engelsk - norsk bryggeordliste...  :)  )
 
Nei, er ikke originalføleren, det er en k-sensor med probe på ca 10-12mm. Jeg har satt på en pt100 med probe på ca 75mm for bedre kontakt med vørteren.
Mulig k-sensor er bedre på et slik oppsett, fordi den er kjappere en pt sensorer, men det vil vise seg :)
 
Takker. Keep us posted. Jeg skal bestille pt100 i kveld. Satser på å bruke originalføler foreløpig.

Nå har jeg akkurat brukt en halv time (for mye) på å justere temp på strike vannet. Ødela steketermometeres som stod i toppen av HLT, dermed må jeg tappe ut vann for å måle temp nå. Ekstremt tungvindt, dette blir siste brygg uten temp styring :)
 
Kongeopplegg, høg reodor-faktor :ilike:

Tenkte også på det med responstida når eg bytta fra K til PT-100. For å sei det slik: no tenker eg ikkje på det lenger ;D
 
protto skrev:
Kongeopplegg, høg reodor-faktor :ilike:

Tenkte også på det med responstida når eg bytta fra K til PT-100. For å sei det slik: no tenker eg ikkje på det lenger ;D
:)
Får testkjørt når pumpa er oppe å går, og alt er kalibrert.. Men nå først er det 3 uker i sydøstasia, men brygging og bygging får tåle en liten pause....:)
 
ferdig kalibrert pid nr. 2.
overskyter med 0.1 grad, men det er greit nok :)
testkjørte med vann, men sirkulasjonen gikk som med vørter grunnet motstanden i herms-sløyfen.
har også bygget om hele det elektriske systemet og slangesløyfer, slikt at alt er isolert og skjermet. har også satt på hurtigkoblinger på hlt og herms slikt at det er enkelt å demontere for rensing/tømming. blir brygging på søndag etter at alt er rengjort/testet skikkelig og fintunet ;)
bildene er fra under bygging, og mangler litt. bl.a. kjølesystemet til ssr releer..(gammel prossessorkjøler med vifte)
 

Vedlegg

  • IMG_0510.JPG
    IMG_0510.JPG
    455 KB · Sett: 1.737
  • IMG_0505.JPG
    IMG_0505.JPG
    589,6 KB · Sett: 1.744
  • IMG_0500.JPG
    IMG_0500.JPG
    345,7 KB · Sett: 1.725
  • IMG_0503.JPG
    IMG_0503.JPG
    551,2 KB · Sett: 1.722
Må legge til at med full kontroll på vekt/volum i mesken, samt temperaturstyrt hlt og herms er systemet genialt enkelt i bruk.
Med tre pumper til sirkulasjon/fylling slipper jeg også håndarbeid :)
Iwaki-pumpen skal også etter redesign av kokekjelen fungere som whirpool.
Brygger nå uten etterfylling eller annet max. på 50 liters kokekjele med 2x36 liters kjøleboks. Meskevannet blir da forvarmet av herms mens hlt kun tar skyllevann.
 
Ser veldig bra ut.  :) Hva har du bygget instrumentkassen av?

Har du bilde av hvor temperatursensorene er ført i kontakt med vann/vørter? Har ikke løsning uten bruk av tec-7 selv og ser etter andre muligheter.
 
instrumentene er bygget inn i kryssfiner som er skrudd fast i beina på bryggeriggen :)
temperatursensoren er skrudd fast ved hjelp av en loddehylse med 3/8 gjenger og en hylse slikt som på dette dårlige bildet av den :)


bildet uteble, men nå?
 

Vedlegg

  • IMG_0507.JPG
    IMG_0507.JPG
    425,1 KB · Sett: 1.514
Tilbake
Topp