Driver å bygger/bygger om enda :)

Hehe ikke rart vi sliter med 12mm fra biltema  :D

Fikk en grei kveil med ei vinflaske etterhvert, så nå blir det snart herms-sløyfe  :yes:
 
Hmm ... jeg lurer fortsatt litt på hvordan du har gjort med de vannkokerelementene i kjøleboksen jeg. Har du skjært nesten helt igjennom for å få festa elementet sammen med kontaktene?

Kan du legge ut et bilde av hvordan du har gjort det?

Jeg sitter nå med igloo og elementer fra co. Er litt redd for å ødelegge igloo-en ... ???

Sent from my HTC Desire using Tapatalk 2
 
thomashagen skrev:
Hmm ... jeg lurer fortsatt litt på hvordan du har gjort med de vannkokerelementene i kjøleboksen jeg. Har du skjært nesten helt igjennom for å få festa elementet sammen med kontaktene?

Kan du legge ut et bilde av hvordan du har gjort det?

Jeg sitter nå med igloo og elementer fra co. Er litt redd for å ødelegge igloo-en ... ???

Sent from my HTC Desire using Tapatalk 2
Bilder har jeg på pc et sted :)
Jeg kan prøve å forklare....
Jeg har skjært bort det ytterste plastlaget og isolasjonen innenfor, slik at kun den innerste veggen er igjen. I den målte jeg ut hvor hull til festene på elementene fra vannkokerene kom, og borret de. Tredde på pakningen fra vannkokeren og skrudde dem fast i veggen. Koblingsboksene utenpå er skrudd på disse festene etterpå, og silikonert tette.
Vannkokerene fra CO har en litt annen festemåte, jeg har brukt en slik i kokekjelen, og der måtte jeg borre med hullsag et 32mm hull, som pakningen passet inn i.
Demonter vannkokeren, så ser du der hvordan elementet er festet, og gjør det samme på kjøleboksen :)
 
Hva slags vekt bruker du? Jeg er ute etter en vekt som kan leses av digitalt, men har bare funnet svindyre industrivekter.
 
Larzan skrev:
Hva slags vekt bruker du? Jeg er ute etter en vekt som kan leses av digitalt, men har bare funnet svindyre industrivekter.
Min er godt som identisk med vekta du finner på jula til en hyggelig pris. Tror den heter pakkvekt eller lignende der.
 
magne1972 skrev:
Bilder har jeg på pc et sted :)
Jeg kan prøve å forklare....
Jeg har skjært bort det ytterste plastlaget og isolasjonen innenfor, slik at kun den innerste veggen er igjen. I den målte jeg ut hvor hull til festene på elementene fra vannkokerene kom, og borret de. Tredde på pakningen fra vannkokeren og skrudde dem fast i veggen. Koblingsboksene utenpå er skrudd på disse festene etterpå, og silikonert tette.
Vannkokerene fra CO har en litt annen festemåte, jeg har brukt en slik i kokekjelen, og der måtte jeg borre med hullsag et 32mm hull, som pakningen passet inn i.
Demonter vannkokeren, så ser du der hvordan elementet er festet, og gjør det samme på kjøleboksen :)
Du har ikke kunnet hive ut noen bilder av hvordan det faktisk ser ut?
Jeg kan delvis se for meg hvordan det er blitt gjort, men hadde vært snedig med noen bilder uannsett :)
 
Da er bryggeriet under oppbygging igjen :)
Nå blir kapasiteten øket. 100 liter HLT, 100 liter kokekjele, og meskekjele på 70 liter.
Grunnen til litt mindre meskekjele, er at den blir tolags, og isolert, og ville ellers blitt for stor.
Har regnet ut at 70 liter er mer en stort nok også....
Hermsoppsett kommer også i denne etter hvert :)
Litt bilder fra dagens økt :)
 

Vedlegg

  • tanker.jpg
    tanker.jpg
    232,3 KB · Sett: 1.317
  • koker100l.jpg
    koker100l.jpg
    213,6 KB · Sett: 1.324
  • avtappventil.jpg
    avtappventil.jpg
    79,5 KB · Sett: 1.309
  • avtapping.jpg
    avtapping.jpg
    134,5 KB · Sett: 1.311
  • bunnstuss.jpg
    bunnstuss.jpg
    184,6 KB · Sett: 1.327
Spennende. Bruker du gass til oppvarming, eller er det kun som stativ? :)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 4
 
GeirH skrev:
MortenBo skrev:
Du har vel ikke tilfeldigvis linker til pumpene? :)



Den jeg bestilte minner mye om den største av dem, men jeg har ikke testet den ennå, så ingen anelse om hvor godt den funker. Den er oppgitt til 6,5 liter per minutt, og jeg har tenkt å bruke den til å pumpe varmtvann fra kokekjele og opp i mesketank og hlt (så snart jeg får silikonslangen jeg bestilte på ebay  ;))...

Jeg har den svarte utgaven av denne. Fungerer som juling, men ikke prøvd med korn, da jeg alltid har resirkulert manuelt først for å slippe å finne ut om den takler korn eller ikke. Mener at eneste forskjellen på min og den kakifargede var at den svarte klarer å pumpe litt høyere.
 
EspenL skrev:
Spennende. Bruker du gass til oppvarming, eller er det kun som stativ? :)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 4
Kun som middlertidig stativ :)
Hlt har 2kw kolbe (original) mesken får 2kw hermsbeholder, og kokekjelen 2x2,5kw + 1kw. :)
2stk iwaki pumper. En til 3veisventil for fylling/resirkulering. Og en for whirlpool/fylling av konisk :)
Motor til whirlpool i hermstank, og motor for whirlpool i hlt.
Pid på hlt, pid på herms, og stc-1000 i thermovell for å overvåke temperatur i kokekjelen.
 
litt bilder fra dagens økt :)
Den i midten er meskekjelen, derfor dobbel vegg (skal isoleres)
Den lille skal bli hermsbeholder
 

Vedlegg

  • herms.jpg
    herms.jpg
    232,5 KB · Sett: 1.137
  • oppsettet.jpg
    oppsettet.jpg
    318,5 KB · Sett: 1.161
  • silbunn.jpg
    silbunn.jpg
    204,7 KB · Sett: 1.151
  • mølla.jpg
    mølla.jpg
    271,5 KB · Sett: 1.149
nyse2ume.jpg

Kommer en hyggelig fyr med sveiseutstyr i morgen :)
 
9y6ureqe.jpg

Har fått sveiset litt :)
Gjennstår en del, under meskekjelen kommer pumper og panel for pider, brytere og diverse, så hele den delen blir innebygget i rustfritt :)
Høyden til toppen av meskekjelen ble ca 115 cm, så den er perfekt.
 
Flott prosjekt som gir litt inspirasjon til min neste ombygging.  Spent på å se den herms beholderen din.  Skal bytte ut rims tuben min ved neste ombygging og er ute etter ideer.
Hvor stort volum,  hvor lang coil og effekt skal du bruke? Vil det fungere fint til steg/utmesk?
 
yjeqatej.jpg

Har kommet lengere enn bildet viser :)
Innmaten til meskekjelen er ferdig montert, og hermsbeholder ferdig. Kommer flere bilder etterhvert :)
Planen er at hermsen brukes til utmesk og muligens stegmesking. Volumet på beholderen ble nesten 6 liter.
Men reelt volum blir noe mindre pga kveilen, varmeelementet og propell/aksling for sirkulasjon :)
 
Tilbake
Topp