Driver å bygger/bygger om enda :)

magne1972 skrev:
hiver ut litt mer :)
Elektronikk tilnærmet ferdig, fornøyd med ryddigheten, selv om kineserene leverer med ukesvis forskjell, så er god planlegging hjelpsom :)
 

Kan bli extra farlig med rafting i Sjoa etter prøvesmaking fra det anlegget der  ;)
Ser meget bra ut Magne  :ilike: Korleis er logen laga?
 
Logoen er ikke ferdig vasket, men den er etset med saltvann og batterilader. Ca 0,5 mm dyp. Snudd polaritet gir farge :)
 
protto skrev:
Nice. Flott og kompakt. Skal prøve meg på den teknikken med straum og saltvatn.
Fungerer fint til polering av rf også :)
Takker for kveilen enda en gang :)
Jeg polerte innvendig hele hemsbeholderen med prinsippet, fylte beholderen med saltvann, og stakk proben nedi.
Sjekk hvor blank den ble :)
 
Klipper inn fra the electric brewery sine sider ang sviing av voerter.

------------
The element is ultra low watt density (ULWD) which means that the heat produced per square inch along the element is very low which reduces the chance of scorching or caramelizing the boiling wort. These elements are typically folded over on themselves making the effective length twice as long as a regular element. This particular element uses a zig-zag pattern to make it even longer still, further reducing the amount of heat produced per square inch.

Is ULWD really required however? In discussions with many other electric brewers who use 'standard' density electric elements, the whole idea of scorching or caramelization seems to be mostly Internet folklore. We haven't come across one concrete example where this has happened, but we feel it's better to be safe than sorry, especially considering that the cost of ULWD elements is minimal compared to 'standard' elements.----------------


ellers vil eg gjerne hoere mer om metoden med stroem og saltvann paa rustfritt :) :)


magne1972 skrev:
Svidd vørter/karamelisering går ikke på kW.
Fordelen med herms kontra rims er w/cm'2
Å overføre temperaturen med tilført energi pr overflate er formelen.
Rims fungerer best med store og svake element....
 
magne1972 skrev:
protto skrev:
Nice. Flott og kompakt. Skal prøve meg på den teknikken med straum og saltvatn.
Fungerer fint til polering av rf også :)
Takker for kveilen enda en gang :)
Jeg polerte innvendig hele hemsbeholderen med prinsippet, fylte beholderen med saltvann, og stakk proben nedi.
Sjekk hvor blank den ble :)

Kan dette fungere for en 200-liters bereder og?
Har du noe anslag om blandingsforholdet mellom salt og vann?
Spiller det noen rolle hvor kraftig batteriladeren er?
 
Fungerer på alt, uansett størreslse :)
Ikke sikker, men regner med at større flater krever større lader :)
På den 6 liters hermsbeholderen min, trakk det godt over 4 ampere.
Blandet saltvannet så salt som jeg klarte :)
 
Da var siste biten på plass :)
Testbrygging snarlig nå :)
Heatstick på 3x2000W.
målte elementene til 23 ohm, så ved 220V blir de vel litt større, men hos meg er spenningen lavere, så det holder forhåpentligvis med 2 16A kurser....
 

Vedlegg

  • bilde 1.JPG
    bilde 1.JPG
    709,6 KB · Sett: 842
  • bilde 2.JPG
    bilde 2.JPG
    733,7 KB · Sett: 829
Tøft. Kva slags element er det?
Motstanden stig gjerne litt når dei blir varme så det er ikkje heilt nøyaktig å ohme dei i kald tilstand.
 
protto skrev:
Tøft. Kva slags element er det?
Motstanden stig gjerne litt når dei blir varme så det er ikkje heilt nøyaktig å ohme dei i kald tilstand.
Det er dette elementet.
http://pages.ebay.com/link/?nav=item.view&id=121196237220&globalID=EBAY-US Mulig det blir litt svakere ved oppvarming ja. Jeg håper nesten det :)
Gjengene på sokkelen passer "norsk" 1,5" fra rørlegger.
Muffen jeg bruker er kjøpt hos den lokale. Garanterte at messingen var blyfri.
 
Martin E skrev:
Er du ikke redd for at dette elementet skal svi seg? Det er ganske lite overflate på 6000W...
Tja, mitt forige fra burcho på 2500 hadde ikke større overflate, heller mindre, og det gikk bra med det :)
 
Jeg målte nøyaktig elementet nå. 8,4mm diameter, hver sløyfe er 55 cm og 2000w.
Densiteten blir da mellom 13 og 14 w/cm2.
Jeg vet ikke hva som er grensen, men mitt forige burcho hadde 16-17 w/cm2, og det gikk greit det også.
 
Hvis man leser på siden til "the electric brewery.com" sakset inn av meg lenger oppe I tråden,,så er virker det som om selve bekymringen er mye større enn erfarte eksempler..om enn noen ;)

Ellers en snodig patent på dyppkoker,,kjempebra med så mange gode ideer vi andre amatører og nybegynnere kan kopiere ;)
 
Tilbake
Topp