Driver å bygger/bygger om enda :)

Jeg har brukt vanlige vannkokerelementer på ca 2000W. Har ikke nøyaktig overflate, men basert på bildet så kan det se ut som om de er i omtrent samme størrelsesorden som en av sløyfene på elementet ditt. De ble gode og svidde etterhvert...
 
Martin E skrev:
Jeg har brukt vanlige vannkokerelementer på ca 2000W. Har ikke nøyaktig overflate, men basert på bildet så kan det se ut som om de er i omtrent samme størrelsesorden som en av sløyfene på elementet ditt. De ble gode og svidde etterhvert...
Jeg har også erfaring med dem. De blir svidd etterhvert, men de har mye mindre overflate. Diameteren er på bare 5-6 mm, og de er kortere.
 
Målte et gammelt vannkokerelement nå, slik for morro skyld :)
5,5 mm og 45 cm lengde. 2200 watt.
Gir en densitet på 28-29 w/cm.
Det er ca dobbelt så mye som mitt :)
 
magne1972 skrev:
Målte et gammelt vannkokerelement nå, slik for morro skyld :)
5,5 mm og 45 cm lengde. 2200 watt.
Gir en densitet på 28-29 w/cm.
Det er ca dobbelt så mye som mitt :)

Det var ganske mye ja. Jeg har like under 4W/cm^2
 
Camcos 5500 W element har ca 7,7 W/cm2. Jeg har Camcos 3500W elementer, de tror jeg har enda mindre watt per overflate. De er veldig greie å rengjøre...
 
Begge deler. Svidd smak av ølet og elementer som er slitsomme å rengjøre (men de blir vel ikke akkurat ødelagt...
 
Flyttet bryggeriet inn for prøvekjøring i dag :)
Feil nr.1 - byttet om på to ssr utganger, men det var fort gjort å ordne.
Feil nr.2 - lekasje på utløpet fra mesketønna. Loddet på ny, og tett nå.
Feil nr.3 - lekasje ved t-koblingen på hermsutløp. For gjerrig på gjengetapen. Fikses iløpet av kvelden.
Alt fungerte ellers som forventet :)
Må sannsynligvis inn med strupeventil på sirkulasjonen, den sirkulerer over all forventning, og må muligens strupes litt....
Avrenning fra mesken til kokekjelen gikk litt tregt muligens, og kommer nok sannsynligvis eget uttak på kokekjelen for dette.
Jeg skjønner ikke hva som bremser egentlig, utløpet fra mesken er 1" allekoblinger og slanger etterpå er 1/2" og røret i kokekjelen er 15mm.
Mulig det er litt mange svinger/bøyer, men avrenningen av 30 liter tok 5-6 minutter. Ingen krise, men skal forbedres.
Whirlpool fungerte meget bra, og tømming av tanker gikk etter planen.
Hermscoilen og resten av dette var utrolig ressponsivt, og raskere enn mitt forrige som brygget 30 liter... :)
Dyppkokeren ser genial ut, og etter kok fjernes den slik at whirlpoolen går uforstyrret :)
Alt i alt meget fornøyd, og neste helg skal det brygges.  :ilike:
 
Kan hemnde jeg har spurt om dette før men fant ikke igjen. Hvor har du fått tak i metallet til skulpturen?

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Da var første brygget på nysystemet satt til gjæring :)
Jeg vurderer å bytte silbunnen min, litt treg avrenning. Ellers er jeg storfornøyd :)
Brygget en minibatch på 65 liter. Bryggedag på 5 timer ca. Inkludert vask av systemet  :ilike:
 
Oddvar Demmo skrev:
Hvordan er silbunnen nå.
1 mm hull, men den er bare 20 cm i diameter. Må nok ha større. Innvendig diameter på mesketønna er 40 cm.
Mulig jeg maler litt grovere også. Får se litt på det :)
 
Oddvar Demmo skrev:
1 mm hull må være perfekt men kaskje ikke nok av dem på en Ø 20 flate ?

edit: hvordan skulle grovere knusing hjelpe ?

Hvis det er gjennomstrømningshastigheten gjennom malten (som jeg tipper) det står på så vil den nok gå litt opp med grovere knusing. Hvis det står på for lite åpent areal i silbunnen så hjelper nok ikke grovere knusing noe spesielt.
 
magne1972 skrev:
Da var første brygget på nysystemet satt til gjæring :)
Jeg vurderer å bytte silbunnen min, litt treg avrenning. Ellers er jeg storfornøyd :)
Brygget en minibatch på 65 liter. Bryggedag på 5 timer ca. Inkludert vask av systemet  :ilike:

Minibatch på 65 liter. Enten får du ofte besøk eller så har en veldig god flexitidavtale :D

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Bjarte H skrev:
Oddvar Demmo skrev:
1 mm hull må være perfekt men kaskje ikke nok av dem på en Ø 20 flate ?

edit: hvordan skulle grovere knusing hjelpe ?

Hvis det er gjennomstrømningshastigheten gjennom malten (som jeg tipper) det står på så vil den nok gå litt opp med grovere knusing. Hvis det står på for lite åpent areal i silbunnen så hjelper nok ikke grovere knusing noe spesielt.

Jeg tror det hjelper å lage sil i hele bunnen, min hjemmelagde silbunn med hull på 0,1-1,3 mm c/ ca. 10 mm. fungerer med all malt fra coronaern til monster mill med markpumpa på fult uten struping. Jeg vil ikke gå over 1 mm på silhullene.
 
Må nok ordne en ny silbunn ja :)
1mm hull i den fungerer nok fint med større areal. Utbyttet ble på 84-85% så fornøyd med det også.
Mølla mi har ikke gitt problemer med stuck mash før på andre bryggeriet, kun med mye havre....
Men nybryggeriet var digg å bruke. Kom noen dråper på kjøkkengulvet, men tørket det opp før madammen så dem :)
"minibatch", fordi bryggeriet er beregnet til ca 100 liter :)
Nå dekket ikke vørteren hele kjølespiralen engang til slutt :)
 
Tilbake
Topp