Lager like gjerne en tråd om emnet da jeg sliter med å perfeksjonere min egen og gjerne vil naile denne. Dette er den øltypen/oppskriften jeg har brygget oftest(1 av 10 brygg), men vært minst fornøyd med.
Vil gjerne at alle som har en oppskrift, fremgangsmåte, tips, triks, etc. som de er meget fornøyd med deler det her. Gjerne så detaljert som mulig.
Selv har jeg prøvd litt av hvert for å prøve å treffe spikeren. Variert humletypene, vekslet mellom gjær, endret tilsetning av RB til slutten av meskingen, m.m.. Neste steg for min del blir å tilsette laktol og overvåke pH fra innmesk til pitch.
Mine seneste oppskrift har vært omtrent slik:
Oppskriften over ble litt 'meh'. Litt skarp i smaken. Tynn... Vet ikke helt. Hadde ikke mulighet til å tilsette ren O2 slik at den gjæret ikke lenger ned enn til 1.011 heller.
Til neste gang vurderer jeg å bytte ut Maris otter med pale malt. Kanskje justere ned flaked barley og/eller benytte en annen gjær..
Post din beste dry stout-oppskrift og prosedyre.
Hold det til Dry stout, andre øltyper kan postes andre steder.
Vil gjerne at alle som har en oppskrift, fremgangsmåte, tips, triks, etc. som de er meget fornøyd med deler det her. Gjerne så detaljert som mulig.
Selv har jeg prøvd litt av hvert for å prøve å treffe spikeren. Variert humletypene, vekslet mellom gjær, endret tilsetning av RB til slutten av meskingen, m.m.. Neste steg for min del blir å tilsette laktol og overvåke pH fra innmesk til pitch.
Mine seneste oppskrift har vært omtrent slik:
OG: 1.041
62% Maris Otter
31% Flaked Barley
7% Kaffekvernet roasted Barley tilsatt ved skylling.
Meskesteg: 50C - 64C - 76C
wlp013(starter) - gjæret på 20C.
60/40 EKG/Target - 40 IBU
3g CaSo4, 1g NaHCo3, 10g CaCo3 på 25L
Oppskriften over ble litt 'meh'. Litt skarp i smaken. Tynn... Vet ikke helt. Hadde ikke mulighet til å tilsette ren O2 slik at den gjæret ikke lenger ned enn til 1.011 heller.
Til neste gang vurderer jeg å bytte ut Maris otter med pale malt. Kanskje justere ned flaked barley og/eller benytte en annen gjær..
Post din beste dry stout-oppskrift og prosedyre.
Hold det til Dry stout, andre øltyper kan postes andre steder.