Du eier faktisk en sous vide maskin...

Gratulerer kjære Speidelbrygger, visste du at du eier en sous vide maskin???
Ja, det har du altså. En fet, programmerbar maskin der du kan mørkoke det seigeste, mest smaksrike kjøtt og lage de mest fantastiske retter om du vil. Saken er bare den å vite hva man skal putte i, og hvordan det skal behandles.

Naboen min drikker og jeg brygger. Men fyren kan lage mat. Han fortalte meg over en god pils igår at kjøpt seg en liten dyreskrott, en vakuumeringsmaskin og en sirkulator. Så slo tanken ned i meg: En fislete sirkulator en en lite gryte? Jeg kan bedre enn det. Vi drar Speidelen frem, og setter på ønsket tid og temperatur.

Vakuumerte kjøttstykker kom kjøkkenveien, og jeg programmerte Speidenen til 2 x 180 min ved 54C. Da skal både lår og ribber være mørt som smør i følge naboen. Etter 6 timer planlegger vi å brenne stykkene av på full guffe på gassgrillen, med en honning/krydderglasering. Veldig gøy.

Det fins mye dyrt kjøkkenutstyr, og det fins mye fancy bryggerutstyr. Men nå vet du at du er bedre utstyrt enn du trodde. Om om du skulle slumpe til å møte noen klyser på en fest som drar utstyrsdebatten for langt, kan de parkeres med at festens største sous vide maskin garantert er din.

Lykke til.

IMG_1786.JPGIMG_1787.JPG
 
på min Bratberger har jeg laget en del mat:
- Indrefileter (5-6 stk!) til 17. mai, hvor jeg bare griller litt skorpe på etter det obligatoriske skolebeøket er unnagjort.
- Ribe til jul. Helt fantastisk. http://hobbykokken.no/2014/12/20/juleribbe/

Neste ut ser ut til å bli spareribs ^
 
Har ikke braumeister men same same mtp sous vide. Selv billig lammekjøtt får man mørt og "greit" etter en time i gryta. Takk for påminnelsen, lenge siden jeg har snurret noe nå.
 
Jeg syntes det ble tungvint å dra fram Speidelen til det formålet, så jeg endte opp med en sirkulator :)
 
Tilbake
Topp