Düsseldorf Altbier (Sticke)

Jeg hadde planer om å brygge en Alt i går, men personen som hentet gjæren for meg på postkontoret fant det unødvendig å legge en pakke i kjøleskapet til tross for instrukser om dette. Pakken med et rør WLP036 ble derfor liggende i bilen hennes i noen timer mens hun var på jobb. Som kjent er det rimelig varmt i været på østlandet om dagen noe som utvilsomt førte til høy temperatur i en bil parkert i sola.
Jeg lagde likevel en starter, men det så ut til å være lite aktivitet.

Det blir nok å bestille et nytt rør og vente til neste helg.
Her er oppskriften jeg planlegger å gå for likevel. Inspirasjon er hentet fra diverse kloneforsøk av Zum Uerige og fra her på forumet.

Jeg har sjokolademalt liggende, kan jeg bruke det istedenfor Carafa II, uten at det blir for bittert/kaffe preg?
Noen som har forslag til gjæringstemperatur(er)? Har blitt anbefalt 16-20 under primær, men er litt mer usikker når det kommer til sekundær/lagering.

Recipe: Sticke Alt
Brewer: Southfarm
Style: Düsseldorf Altbier
TYPE: All Grain

Recipe Specifications
--------------------------
Boil Size: 26.82 l
Post Boil Volume: 23.75 l
Batch Size (fermenter): 20.00 l 
Bottling Volume: 18.49 l
Estimated OG: 1.057 SG
Estimated Color: 41.3 EBC
Estimated IBU: 26.6 IBUs
Brewhouse Efficiency: 70.00 %
Est Mash Efficiency: 79.9 %
Boil Time: 90 Minutes

Ingredients:
------------
Amt                  Name                                                    Type        %/IBU       
3.00 kg              Pilsner  (3.0 EBC)                                    Grain        56.1 %       
1.50 kg              Munich Malt (25.0 EBC)                            Grain        28.0 %       
0.75 kg              Caramel/Crystal Malt (120.0 EBC)              Grain        14.0 %       
0.10 kg              Carafa II (1175.0 EBC)                            Grain        1.9 %       
30.00 g              Spalter [5.50 %] - 60.0 min                      Hop          18.5 IBUs   
25.00 g              Spalter [5.50 %] - 15.0 min                      Hop          7.6 IBUs     
10.00 g              Hallertauer Mittelfrueh [4.60 %] - 2.0 min    Hop          0.4 IBUs

0.50 tsp              Wyeast - Brewer's Choice Nutrient 15.0 min    Other        -   
0.50 Items            Protafloc (Boil 15.0 mins)                     
1.0 pkg              Dusseldorf Alt Yeast (White Labs #WLP036 Yeast)           

Total Grain Weight: 5.35 kg
----------------------------
Name              Step Temperat Step Time   
Mash In          55.0 C        15 min       
Mash Step        67.8 C        45 min       
Mash Step        78.0 C        5 min       

La det stå gode 2uker på primær, flask eller fat. Få kullsyre på ølet enten via ettergjæring eller co2. Lagre så kaldt du kan til det er drukket opp. (ikke frys)

Ok, mener du at sekundærgjæring vil være unødvendig hvis den får god tid på flasker/fat?

Gjæren overlevde forresten, men den brukte over 30 timer for å komme igang.

Jeg lagde en alt I vinter og det ble mitt beste øl til nå, nydelig maltrikt og krystallklar med en skummtopp som aldrig vil legge seg. jeg lot ølet gjære ved 17*C og lagret 2 uker ved  under 4*C før jeg fylte ølet på en "presure keg" fra england. jeg primet ølet med dme lake så den har et lavt kullsyre nivå som en cask ale, det skulle være slik som alt blir servert i dusseldorf. For meg er dette CO₂ nivået perfekte for denne type øl, når jeg tapper ser det ut som jeg tapper en draugth. Et fint skumm i ølet som sakte lysner for å etterlate seg en krystall klar alt.

Her er et bilde av ølet eter et par slurker

Vedlegg

• DSC00431.jpg
    473,7 KB · Sett: 677
Sekundærgjæring er nesten alltid unødvendig. La den stå på samme dunken. Også om du kaldlagrer den 2 uker som ovenor. Støtter ca 17 grader gjæringstemp. (Har hatt mitt øl på samme dunken over 6 uker, og ingen usmak)

Brede skrev:
Sekundærgjæring er nesten alltid unødvendig. La den stå på samme dunken. Også om du kaldlagrer den 2 uker som ovenor. Støtter ca 17 grader gjæringstemp. (Har hatt mitt øl på samme dunken over 6 uker, og ingen usmak)

Jeg sier ikke at han skall ha ølet over i et annet kar for sekundær gjæring. Tradisjonelt skal dusseldorf-alt bier lagres kalt som en pilsner etter hoved gjæring, dette vil gi et veldig klart øl og milne noe av karakteren fra de mørke malt typene. dette er et øl som bør få denne kalde perjoden før fat eller flaske, man må ikke men........

gjære 2uker, lagre 2uker, prime/karbonere 1-2uker, så drikke. mit øl tok 5 uker før første smak. dette er ikke noe serlig lenger en en vanlig pale ale for meg.

Takk for erfaringer. Bildet til Hole gjør meg ikke noe mindre klar for brygging av Alt. Siden gjæren plutselig våknet satser jeg på brygging i morgen den dag.
Eneste forskjellen blir da at jeg bytter ut Spalt'en med Mittelfrueh, da det viste seg at det var den eneste nobel humlen jeg hadde liggende.

Noen formeninger om Sjokolademalt kontra Dehusked Carfa II? Jeg vurderer å tilsette sjokolademalten før skyllingen uten å meske den, for å få med farge uten at smaken blir for besk.
Har du fortsatt oppskriften du brukte Hole? Det kunne vært gøy å sammenligne.

Her er tåden vor jeg har oppskrift osv til Min norlige alt (og en mai bock)
http://norbrygg.no/forum/index.php/topic,8431.0.html
Jeg brukte carafa I og palechocolate malt, jeg prøvde å skille i fra skallet på carafa malten men vet ikke om det har noeforseg. men mørk malt karakteren i det ferdige ølet er mild og god. tror det ble omtrent som det skal være

Etter to uker ved 14-18°C virker det som den begynner å bli ut-gjæret. Den er nå plassert i kjøleskapet ved  5°C for lagring i ytterligere to uker. (Jeg har ikke styring på skapet enda)

Jeg sitter her å funderer på om jeg skal splitte ut en porsjon av dette til en annen dunk der jeg tilsetter eikestaver og tørrhumler med Hallertauer Mittelfruh. Dette for å prøve å etterligne eikefatene og bitterheten til Zum Uerige.
Noen som har erfaringer de ønsker å dele? Eikestavene er Norsk eik fra Tromøy på Sørlandet som er tørket sakte et år og deretter splittet opp og bakt/toasted i ovnen ved 120-150 grader. (Jeg har tatt utgangspunkt i illustrasjonen under for valg av temperatur)

oak_aromatoast.gif

Bilde1429.jpg

Sponene i bunnen av bildet er ikke tiltenkt dette ølet.

Det høres veldig spennendes ut, men det er en mulighet for at de tradisjonelt satte inn fatene med "brewers pitch". dette er et harpiks produkt som hindrer at eika setter smak på ølet og ble mest brukt av øl bryggere. så det er ikke sikkert at eike smak er historisk korekt, men det betyr ikke at det ikke kan bli godt i ditt øl. det er det fine med hjemme brygging, vi kan exprimentere så mye vi vil.

Denne har fått lagre seg i primærspannet ved 2 grader i 4 uker nå. Jeg anser ikke det som betydelig lagringstid på en hybrid mellom lager og ale som denne, men et spørsmål dukker stadig opp i hodet mitt. Hvor lenge kan man egentlig lagre en lager uten å måtte tilsette mer gjær ved flasking?

Noen har sikkert tenkt på dette før, og raten som partiklene i suspensjonen utfeller seg er sikkert forutsigbar. Er det noen som kan opplyse en lager-novise om en tommelfingerregel for dette?

4 uker burde ikke by på problemer med carbonering. viss du er vedlig bekymret kan du sørge for å få med en liten mengde bunnfall, men det skal ikke være nødvendig.

Denne endte på 1.010. Jeg har flasket alt bortsett fra 3 liter som jeg har stukket om til et glass med eikestaver og tørrhumle. Tenker jeg flasker det siste om en uke eller to.
Bilde1504.jpg

Treliteren har bare fått en knapp uke på eik, jeg trakk en prøvesmak i kveld. Min første tanke var; O'hei, her har jeg virkelig over-eiket, men ved andre slurk var smaken overbevisende og jeg kan ikke få tankene vekk fra å brygge noe egnet for eike-preg, kanskje det blir noe surt.  :idea:
Jeg fjernet likevel eikestavene, og kommer til å la eikepreket tone se ned noe.

Tilbake
Topp