Dyrking av slurry

Mortenpip

Norbrygg-medlem
Si at man har 0.5 liter tykk slurry. Har stort sett 3 forskjellig gjær i skapet og brygger ikke så ofte at jeg får brukt alle tre ofte. Kan fort stå et par tre mnd. Det dør jo sakte men sikkert. Hvordan gjør folk det med starter og sånn her. Snurrer man opp hele halvliteren?

Jeg antar ca 1 million celler pr mililiter. Tar ut nok til at jeg har nok mililiter til å dyrke opp en gjærkultur som er stor nok til pitchen min, tar ut like mange ml og sparer på et eget 50ml-rør, dyrker opp det som en side-kultur.

Pitcher du hele greia i en starter spiser de seg bare mette uten å lage spes mange ny celler, og kulturen din er omtrent "like" gammel. Dessuten vil starteren din skumme over som et lite helvete.

Hehe, da trengs det kanskje litt mer. Tenkte litt fort. Jeg lar normalt ikke mine stå så lenge. Ja lager en starter ved siden av, av den samme gjæren så jeg har en "backup" eller hvis jeg vil bruke den i et annet brygg litt etterpå.

Er det innenfor to uker så splitter jeg bare slurry i to og gjetter litt hva jeg har for hånden.

Innenfor 2 uker gjør jeg det også, er det innenfor en mnd bruker jeg å sette den på røreren med et par bokser vørterøl 4-5 timer før Pitch.
Lurer på hva jeg skal gjøre når det blir stående noen mnd. Kaste å kjøpe nytt? Vil jo helst ikke det.
F.eks: for å ta i litt og synse. Har man en halvliter som er 6mnd er det jo mye død og noen få celler levende.
Ta ut "litt" og sette en liten starter for så å steppe videre??

Jepp. Da synes jeg det er greit med å bare starte litt, i 1.020 vørter. og så steppe med 1.040. Jo mer ekstrakt pr g/ml gjær, jo flere nye celler blir det, som da er ganske friske.

Ifølge mr malty har man 10% Viability på gammel gammel slurry. Kan jo ta 100ml og anslå at det er 10-20 bill celler og kjøre 1 liter 1020 vørter og ende opp med ca 100 bill og kjøre større starter på det. Ute på tynn is nå?? He he!! Økonomisk er det sikkert hipps om happs, men litt kult å bruke opp igjen gjæret da.

Sist redigert:
Tja. Hvis man følger det at det er ca 1mrd/ml i sånn medium frisk gjær (stikke fingeren i lufta gjennomsnitt), så høres 10-20 mrd med en gang mye ut pr 10ml Men. Dette er bare synsing. Jeg ønsker meg et mikroskop til jul for å finne ut av hvordan det blir med mine høste-teknikker.

Hvis du tar ut en liten slump, regner du et gitt antall gjærceller fra den? Eller regner du bare antallet som starteren vil gi? Eeh, hvis du skjønner hva jeg mener. Jeg synes det er veldig vanskelig å vite hvor mange gjærceller jeg starter med.

Hvis du tar ut en liten slump, regner du et gitt antall gjærceller fra den? Eller regner du bare antallet som starteren vil gi? Eeh, hvis du skjønner hva jeg mener. Jeg synes det er veldig vanskelig å vite hvor mange gjærceller jeg starter med.

Jeg ballparker det (veldig) Er jo umulig å si. Men hvis jeg tar ut en slump, heller over i 50ml reagensrør-aktig greie, som er gradert. Og teller 10 ml tykk slurry som samler seg etter et døgn i kjøleskap, så antar jeg at jeg har ti ml. Og så stepper jeg derfra.

Jeg kryss-sjekker også mye frem og tilbake. Litt matemattikk og så ser jeg på hva Mr. Malty-slurry-kalkulator sier, og så er det egentlig fingeren i luften. Men til syvende og sist, før jeg pitcher så ser jeg hvor mye tykk slurry jeg har, derfra går det på erfaring og ltit samme matematikk/mr-malty.

Uansett. Dette er min tankegang. Det funker for meg, men det beste er å bare prøve selv og se hva som funker for en annen. Tykk slurry for meg kan være noe annet enn for deg..F.eks.

• Like
Reaksjoner: Mc.
OK, da har jeg litt kontroll. Når vi først er igang med gjær. Var på bryggesjappa og de hadde bare gjær som var utgått i dag. Fikk da 6 pakker pure Pitch. Er det 50% på de nå? Vet du om en mnd?? Skal bruke de rett over nyttår.

Sannelig ikke lett vite hvordan man ligger ann i løypen. Skal prøve å dekantere de 2 starterene jeg satte i kjøleskapet i morgen og måle opp hvor mye jeg har dyrket fram. Noe må vel regnes som trub ol. Så jeg hadde en del trub liggende i bunn av starteren da den hadde stått i ca 15 timer. Truben fulgte med fra gjærvasken. Jeg dekanterte og fortsatte. Regnet litt som så at den gjæren som var frisk lå og surret oppe i væsken, mens trub og død gjær lå nederst. Ser veldig fint ut nå.

Må se litt på fargen. Jeg brygger slik at jeg får minimalt med trub. Er det tørrhumlet så er det topphøsting, er det ikke tørrhumlet så tar jeg gjerne bunnhøsting uten å vaske siden det ser veldig pent ut det jeg får ut av bunnhøstingen.

Med bunnhøsting mener du å ta av manuelt med skje el.lignende fra gjærkaken?

Jeg tapper ut nok øl til at det akkurat er nok øl igjen til å få gjæren flytende, og så fyller jeg opp et 0.5L lab-glass jeg har helt smekkfult. Bare heller det rett over, evt via en saniter trakt hvis det trengs. (spørs hvis jeg bruker bøtte eller carboy). Når det er smekka og satt i kjøleskapet et døgn eller to så ender jeg som regel opp med litt over 100ml tykk fin slurry.

Beveger litt på fatet først? Virker som om du har mindre trub i karet enn jeg har.

Jeg bruker ikke klarningsmiddel, har skjønt nå at det er litt djevelens verk siden jeg ikke klarer å dosere det riktig, og går opp og spiser mat mens det bunnfeller. Bunnfeller ofte i minimum to timer. Med klarningsmiddel, så ville jeg ironisk nok, fått mer trub.

Rister godt i fatet for å få alt flytende.

• Like
Reaksjoner: Mc.
OK, da har jeg litt kontroll. Når vi først er igang med gjær. Var på bryggesjappa og de hadde bare gjær som var utgått i dag. Fikk da 6 pakker pure Pitch. Er det 50% på de nå? Vet du om en mnd?? Skal bruke de rett over nyttår.
Bump. He he har du noe formening om pure Pitch?

Har dessverre ikke peiling. C. White har jo selv sagt at det ved utløp skal være 50% igjen av de. Men etter det så aner jeg ikke. Wing it! :)

Uansett så er ikke celleantallet du starter med så veldig viktig, med mindre du lager en liten øl, da har det mer å si.

Ville satt viability til 30% eller noe og bare tatt det derfra. Du kommer til å lage flere nye celler, enn det du har fra før, så derfor er ikke antallet du starter med knallviktig.

Tilbake
Topp