E-HERMS

Hei!

Jeg har brygget allgrain i straks et tiår med etterhvert brukbare resultater. De siste årene har jeg brukt et oppsett med to 100Q Coleman extreme kjølebagger som MT og HLT. Koking på gass. Jeg får godt utbytte og føler jeg har rimelig kontroll på prosessen. Jeg har vært lite opptatt av direkte reproduserbarhet, mer å få et godt forhold til utstyret og en magefølelse på hvilken retning jeg skal i for å oppnå et gitt resultat. Jeg har til dags dato ikke brukt en oppskrift to ganger.



For å komme til saken ønsker jeg å ta hobbyen et hakk videre. Mer kontroll, mer reproduserbarhet; i det hele gå mer vitenskapelig til verks. Som et ledd i denne prosessen tenkte jeg å oppgradere til en rigg av typen E-HERMSpå omlag 100l. (Jeg forstår fullt ut at dyrt bryggeutstyr ikke i seg selv er saliggjørende, og at den viktigste delen av bryggingen skjer etter vørteren har forlatt kokekjelen.)



E-HESMS synes å være den mest fleksible og skalerbare løsningen. Maltrør (Speidel m.fl.) er kanskje mer kompakt, men synes tungvindt om en kommer opp i volum. Gass er dyrt, og synes vanskelig og regulere (rett på meg om jeg tar feil her).



Theelectricbrewery har gode byggebeskrivelser for et slikt prosjekt. Imidlertid er dette tilpasset amerikanske forhold. Åpenbare forskjeller er distribusjonssystem for strøm samt norsk lovverk. For å ta det siste først: jeg er ikke elektriker. Slik jeg har oppfattet FEL, begrenses det en har lov til uten papirer til 16A og tilknytning med fleksibel kabel. Dette vil vel i praksis si at jeg kan prosjektere og bygge, men en elektriker eller automatiker må koble. I siste instans må det godkjennes av installatør. Dette har jeg ingen problemer med å godta. Om tavlen blir bygd fra grunnen er ikke distribusjonssystem for strøm en aktuell problemstilling. Om en skal kjøpe en ferdig tavle fra theelectricbrewery eller ebrewsupply må den bygges om betydelig for å brukes i et norsk IT-system. Et tredje alternativ er å la f.eks Norske Backer bygge og levere en ferdig tavle. Jeg heller per idag mest mot å bygge selv fra grunnen(men det begynner å gå opp for meg hvor tidkrevende dette vil være). Synspunkter?



Et åpenbart spørsmål i forhold til PID-styring er «PLC eller industriregulatorer?» Så lenge det som skal styres begrenser seg til regulering av mesketemperatur og effekt under koking er kanskje det ryddigste en regulator? Tre trinn og ramp burde holde lenge. Har sett på Jumo sine. Kostbart men de kan tunes via grafisk grensesnitt. Til kok kan en vel bruke noe langt enklere. Har en muligheten til å sette alarm ved 99*C og deretter styre manuelt holder det vel.



Valget av elementer er heller ikke åpenlyst. Billige Camcoelementer som ruster virker lite aktuelt. Blichmann har boilcoil. Den har lav effekttetthet og en form som ikke hindrer en «whirlpool». Imidlertid trenger en verktøy for å demontere den for rengjøring. Ebrewsupply og Brewhardware har overganger for å montere elementer i tri-clamp. Det virker forlokkende å kunne «clippe» løs elementet fra kjelen og rengjøre disse separat. Element med termostat inkapslet i et syrefast rør vil gi sikkerhet mot å brenne elementet. Det vil også lette rengjøring. Problemet med et slikt vil vel være uforholdsmessig stor diameter på røret med akseptabel effekttett? Et rør med diameter 100mm. vil vel både bli tungt og effektivt hindre en whirlpool. 1 1/2 tom TC utgår nødvendigvis også. Jeg har ingen erfaring med varmeelementer i vørter. Hva er det folk bruker? Kan det være aktuelt med mer en ett? Klarer en i praksis å varme 80l skyllevann, 4-78*c på en time (mesk) med 5-6Kw? Jeg er vant til at vørteren koker lenge før jeg er ferdig med skylling. Antar brennerene mine gir omlag 7kW. Disse anser jeg for å være godt tilpasset 50l kjele. På det gamle oppsettet fant jeg at 2kW induksjon var brukbart til 20l ca. Vørter. Er det rimelig å anta utifra dette at 2 X 4,5kW- elementer vil være passende til 90l ? Om disse styres av hvert sitt rele kan det hende en slipper unna pulsbreddemodulasjon i kokekjelen?



Som MT tenker jeg 30gal. Blichmann. Et reellt alternativ er «feskkarr» fra Sæplast .110l PUR- isolert HDPE med lokk. Det ble vurdert ved forrige anskaffelse av utstyr som for dyrt sammenlignet med Colemann. Denne gang blir det ansett som for «billig». Sånn kan det gå. BB60 kunne vært et alternativ, men den blir i minste laget. Finnes det gode alternativer jeg har oversett?



BK trenger strengt tatt ikke være fra Blichmann. Brouwland sine kjeler er jo av høy kvalitet og en sparer noen tusenlapper. Det er imidlertid noen funksjoner en går glipp av, kanhende prisen blir den samme med alle modifikasjoner. Symmetri og estetikk skal ikke undervurderes, men fuksjon og budsjett trumfer.



HLT er jeg fryktelig usikker på. Er den nødvendig? Kan en gjennomstrømmingsvarmer være et bedre alternativ. Jeg skyller i minst en time på skylling. Om jeg klarer å varme skyllevannet mens jeg mesker, burde en gjennomstrømmingsvarmer med samme effekt kunne varme skyllevannet fortløpende? Dette vil redusere riggens fotavtrykk med nærmere 1/3 og gi et redusert varmetap. HERMS kan løses med et betydelig mindre reservoar, en pumpe og en «motstrømskjøler». Det eneste jeg frykter er at dette kan bli mye vanskeligere å regulere. Et tredje alternativ kan være å bruke gjennomstrømmingsvarmeren også til resirkuleringssløyfen, og i praksis ende opp med RIMS. Her igjen; hvordan reguleres det? Med flow? Hvordan legger en inn sikkerhet om noe skulle tilstoppes?



Alle disse valg! Av og til vurderer jeg å gå tilbake til utelukkende ekstraktbrygging.



Uansett; Alle synspunkter og tilbakemeldinger mottas med stor takk.
 
Slik du beskriver anlegget du ønsker og bruk av godkjente fagfolk for å gjøre jobben femstår vel speidel 200L til 102k som ganske rimelig?
 
Dette kan jeg lite om, men det blir vel selg og kjøpe noe større. Jeg er nok i andre enden når det gjelder størrelse. Ser at gjæring og kjøling er tilgjengelig innenfor mitt budsjett. http://scandinavianbrew.no/startside/ftss---temperaturkontroll
Jeg ser at jeg kanskje var lite presis. 200k INKLUSIVE gjærlabb, temperaturstyring og koner. Jeg vil gå for kjølerom fremfor glykol/peltier og isolasjon på konen. Per idag holder jeg en knapp på koner fra MoreBeer. Men dette blir litt på siden av hva jeg startet med.

Jeg ser ditt poeng. Den beste "future proofing" er å kjøpe presist. Hverken mer eller mindre enn en har bruk for. Dermed ha mer igjen/mindre gjeld når en skal oppgradere.

100k til vørterproduksjon er nok mer en jeg hadde beregnet. 200l i slengen også.
 
Jeg ser den første posten min (på et forum noensinne) ble fryktelig lang. Skal prøve å være mer konkret.

1.Vil det være hensiktsmessig med gjennomstrømmingsvarmer (RIMS-tube)istedenfor HLT?

2.Har noen prøvd motstrømmskjøler til HERMS? F.eks denne: http://morebeer.com/products/wort-chiller-counterflow-triclover-fittings.html

3. Vil en kombinasjon av 1 og 2 by på uforholdsmessig store problemer med regulering av temp, imot et enklere oppsett med coil i HLT
 
Jeg har akkurat den motstrømskjøleren, kjøpt også fra Morebeer, og brukte den til HERMS, jeg sier brukte for det er over et år siden jeg brygget sist, grunnet oppgradering av utstyr og ikke minst bryggefasiliteter/lager.
Jeg brukte den både til HERMS og kjøling i samme bryggeprosess, og det funket utmerket for meg. Riktig nok bare i et 50 liters bryggeri, men størrelsen skulle ikke ha noe å si...
 
Jeg har akkurat den motstrømskjøleren, kjøpt også fra Morebeer, og brukte den til HERMS, jeg sier brukte for det er over et år siden jeg brygget sist, grunnet oppgradering av utstyr og ikke minst bryggefasiliteter/lager.
Jeg brukte den både til HERMS og kjøling i samme bryggeprosess, og det funket utmerket for meg. Riktig nok bare i et 50 liters bryggeri, men størrelsen skulle ikke ha noe å si...

Har tenkt å begynne med HERMS selv, og har denne: http://www.williamsbrewing.com/STAINLESS-CONVOLUTED-COUNTERFLOW-CHILLER-P3452.aspx . Har også vært inne på tanken å bruke denne i et herms oppsett, og lurte på hvordan eksakt du gjorde dette?? Sirkulerte du vørteren i den ytterste kappa med hele coilen nedsenket i "HERMS-vannet"? Eller noe annet reodorfelgenaktig :)
 
Jeg hadde to pumper... Sirkulerte vørteren ene veien og vannet fra HLT andre veien, så prinsippet blir vel i grunn på samme måten som å ha en kveil nedsenket i HLT hvor vørteren sirkulerer.
 
Samme prinsippet som kjøling, bare med varmt vann. Vannet kan hentes fra HLT eller et annet mindre reservoar.

Jeg vurderte å bruke en "RIMS-tube" til vannet. Da dette blir et lukket system må jeg vel ha ekspansjonstank. Vannet aldri kommer i kontakt med brygget, så pumpa trenger ikke å være "food grade", men den må selvfølgelig tåle temperaturen. Noen som har testet prinsippet?
 
Jeg bruker motstrøms varmeveksler i mitt HERMS opplegg. Jeg regulerer temperaturen på vørter ut av varmeveksleren ved å regulere strømningsraten på HLT vann i yttersløyfen. Det betyr at temperaturen i HLT ikke betyr noe så lenge den er høy nok. Dette gir meget hurtig og presis regulering. Jeg bruker en Arduino for å regulere systemet. Automatisk regulering tror jeg nesten er en betingelse slik systemet mitt er.
 
AC eller DC? Finnes det en enkel måte å gjøre dette på uten å sette opp frekvensomformer og hele hopprennet?

Hadde vært greit å kunne styre dette fra en industriregulator.
 
Tilbake
Topp