Effekt krabbekoker

Jeg har drevet på min krabbekoker i årevis uten å brydd meg noe særlig om å ta tiden på hvor lang tid den bruker. Det fører til at hver gang jeg har laget en forbedring i form av varmeskjold, har jeg egentlig ikke visst om/hvor mye det hjelper.

Nå har jeg dog tatt affære, og sist brygg målte jeg temperatur hvert 5. minutt (45L) opp til skylletemp (ca 80C). Da fant jeg ut interessante ting:
1) I motsetning til hva jeg trodde, er oppvarmingsfarten lik hele veien fra 10 C og opp til 80 C. Den varmet opp 6 grader på 5 minutter urovekkende jevnt fra start til slutt.
2)Min krabbekoker, som oppgir en effekt (teoretisk selvfølgelig) på 9900W, har ca 35% virkningsgrad. Den varmer gir altså en effekt på ca 3700W.

i praksis betyr dette at om jeg kjøper meg en dyppvarmer på 3500W i tillegg, nær dobler jeg oppvarmingshastigheten! Det er mer enn jeg trodde!

Har noen liknende tall for sine krabbekoker-oppsett? Formelen for å finne effekten er:

P = 4180*m*deltaT/t
der
P er effekt (W)
m er hvor mye vann du har (kg)
deltaT er hvor mange grader du varmer opp (om du varmer opp fra 20 til 80 C er delta T =60 C)
t er tiden du bruker på dette i sekunder
 
Hvis du har regnet ut at du har 3700w fra krabbekokeren, så vil jo ikke en 3500 w dyppvarmer halvere hastigheten. Det det vil jo gå litt saktere.
 
Bekrefter at det går mye kjappere med begge. Hilsen en som nå må reparere ledningen til dyppvarmeren da den ble grillet.
 

Første bud er å sette på en 2bar regulator, da kan du fort gange effekten flere ganger, evt dra den enda lenger og borre opp eller bytte dyse og åpne opp for enda mere luft inn... Blir noe mere støy og gassforbruk, men har det igjen i spart tid.
 
Tilbake
Topp