Effektivisering av mitt BIAB.

Bruker rist jeg også, men trakten min er kun 26 cm i diameter, så da går det seinere. Tror du jeg burde finn en annen løsning så det går fortere?

Kan ikke helt begripe at det skal være så stor forskjell på 30 og 26 cm.  Hvor lang tid bruker du på en skylling?

Fossdal skrev:
Kan ikke helt begripe at det skal være så stor forskjell på 30 og 26 cm.  Hvor lang tid bruker du på en skylling?
Tar fort en time, og da er det kun 1 gang med vørter, så skyllevann. Skyllevann renner rimelig kjappt gjennom.

Veldig rart. Det eneste jeg kan tenke meg er om kanskje posen er for finmasket, hvilket tøy bruker du?

Ser jo bra ut det. Ok, under mesken, hvor trangt ligger malten i posen? Jeg kler gryten med duken, men siden jeg har rist i bunnen betyr ikke 20l vann i gryten at malten har 20l til rådighet, om du er med. Det er derfor jeg rører ofte.  Om malten ligger trangt og du rører for lite, løfter posen opp og legger den i trakten, kan du ha så mye pakket mel i bunnen at det blir for tett. Om dette er tilfelle vil kraftig røring like før du løfter posen kanskje virke?

Tror du kan være inne på noe der, sist gang mesket jeg med 17 liter med i 5,1 kg malt, og da var det ganske trangt i posen. Jeg rører ganske ofte, ca hvert 5 min. Får jo sett på neste brygg om det kan hjelpe med mer vann i mesken, da blir det 27 liter med 6,7 kg malt og 10 liter til skylling, eller skal jeg gå for 29 liter mesk og 8 liter skylling?

Har hatt en del uforklarlige brygg siste tiden. Utbyttet har vært dårligere enn vanlig. Kvaliteten har vært ymse, fra en Bayer på 80% utbytte som ble fantastisk god, til 3 Bitter som har blitt uklare og merkelige, samme med en Blond og en Trappist. Det viste seg at oechslevekten viste 2 poeng for mye, men ok. Så oppdaget jeg her at termometeret var laaangt ute og kjøre. Dette har vært veldig stabilt tidligere, men i dag viste det 15 grader for lavt! Ny oechslevekt som viste 1.000 med rent vann på 20 grader, og nytt termometer som gav lik romtemperatur som alle andre dingser i huset samt 100 grader på kokende vann gav i dag et brygg med 88% utbytte. Alt stemte, bruker en ekstra plate på komfyren så fikk rolling boil i 60 min og 12% avdamping. Utrolig deilig å vite at man er "back on track" igjen!!!  :biersmile:

Har sjekket måleutstyret mitt idag, hydrometeret viste 996 på rent vann på 20 grader. Så det er vel grunnen til at jeg har fått litt dårlig utbytte(78%) Når jeg da legger på 4, får jeg et utbytte på 84%, det begynner jo å ligne noe. Termometeret er jeg også litt usikker på, viste 97 grader ved fosskoking.

Jepp. Har kjøpt nytt termometer og hydrometer nå. Blir spennende å se i påska når jeg skal brygge en Kølsch☺

Jeg har jo kopiert ditt oppsett, men synes det har gått litt treigt med den skylledelen. Så da monterte jeg kran på kjelen, og på de 2 siste brygga har jeg skyllt på en annen måte. Jeg mesket 6kg malt med 21 liter, så tappet jeg av vørter via kran. Tilsatte 12 liter skyllevann i kjelen. Varmet opp til 78 grader og mesket i 10-15 min, for så og tappe ut på nytt. Ikke bare tok dette kortere tid, men effektiviteten gikk opp fra 84 - 88%. Veldig fornøyd.

Morro! Ja jeg har en del tanker om modernisering her også, men det var en veldig billig måte å begynne å brygge allgrain på!  :skitbra:

Hei Fossdal,

Jeg må si at det frister veldig å legge om BIAB-systemet vårt over til noe i den retningen du har! Kunne du ha vært interessert i å legge ut parvise data for beregnet utbytte og målt OG for dine batcher? Hadde vært morsomt å sammenlikne de mot med ett mer "tradisjonellt" BIAB system (http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,21024.0.html)? 

Jeg har nå ca 40 brygg på dette oppsettet og kjenner det etter hvert ganske godt. Jeg vet at om jeg sitter igjen med ca 23l etter kok er mengde malt tilsvarende ca OG. Mao har jeg 5000g malt har jeg en OG på ca 1050.  4300g = OG 1043.
Siste brygg som har gått etter planen(utenom de med feil temp pga av defekt termometer)

Amber, 5730g malt, OG1058 på 24l = 83%
Bitter, 4150g malt, OG 1044 på 24l = 88%
Brooklyn Ale, 4300g malt, OG 1040 på 26l = 85%
Mild, 3050g malt, OG 1032 på 23l = 85%
Bitter, 4400g malt, OG 1044 på 24l = 84%
Trappist, 5650g malt/sukker, OG 1064 på 21l, 86%
Blonde, 4900g malt/sukker, OG 1054 på 24l = 89%
Bitter, 4150g malt OG 1043 på 23l = 85%

Jeg ligger forholdsvis jevnt på 85ish, og kan da variere OG med vannmengde i forhold til aktuell maltmengde - akkurat som de fleste andre oppsett.

Hei Fossdal!

Ble skikkelig inspirert av skylleoppsettet ditt at jeg måtte kopiere det.
Er ikke helt ferdig med "risten" som skal ligge i bunn, som er avkappede bunnen av skyllekaret.
Alt er isolert med liggeunderlag fra Biltema som forhåpentligvis vil holde temperaturen litt bedre.
Samt lokk mellom skyllekaret og gjæringskaret.
Stativet til skyllekaret er deler av et IKEA vinhylle.

Blir spennende å teste oppsettet i morgen, som vil bli min første store BIAB-brygging.

Bryggesystem.jpg
Inne i skyllekar.jpg
Rist til skylling.jpg
Lokk.jpg

Artig med slike kreative tråder hvor folk viser at de hadde kunnet brygge øl med kun det utstyret som er å finne i f.eks en telefonkiosk.

Meget fornøyd.
Endte på rundt 80%. Men må finne en løsning på overrisling på toppen. Fikk stuck mash en gang.

Sent from my SM-G900F using Tapatalk

Og der satte vi ny rekord, det viser seg at ved Brygging av Belgisk Blonde 13.06 oppnådde vi en effektivitet på 85,9 %! :biersmile:
Trappisten vi satte uken før oppnådde 84,9! Dette funker!
Det må legges til at jeg har gått ned på vann i mesken, bruker nå ca 3,5-4 liter vann pr kg malt, kjører dette to ganger gjennom maltposen etter endt mesking, og så skyller med like mange liter vann som kg malt.

Dette hørtes lurt ut. Jeg har ikke giddet å skylle selve vørteren gjennom mesken, har bare skylt med en 8-9 l 77 graders vann. Min effektivitet ligger jevnt på 65-70%, så her kan man tydeligvis få ut mer. Takk for tips!

Tilbake
Topp