Inge E skrev:Lurer litt på dette med skyllingen av vørteren før koking. Det er primært for å få mindre bunnfall i flaskene? Man får ikke høyere OG av det? Jeg har akkurat samme oppsett, men jeg skyller ikke vørteren gjennom meskeposen før koking. Jeg VIL ha 25 liter vørter igjen etter kokingen, så jeg mesker med 28 liter ( regner at 3 liter fordamper under kokingen) samt at jeg varmer opp 6 liter ( 1 liter pr kg malt) til 80 grader som jeg heller gjennom meskeposen, før det går opp i gryta. Jeg fikk litt lav OG sist (1042, som skulle vert 1050.) Kommer dette av at jeg bruker for mye vann? Oppskriften var en time mesking på 55 grader og en time koking. Vil man få høyere OG ved å meske på tre temperaturer, der man avslutter ved å meske ut ved 77 grader i 5 minutter? Samt helle de 6 liter "vaskevann" inn i malten ved hjelp av en sil så det ikke bare renner rett igjennom? Eller MÅ man godta pinglete 18-20 liter i gjæringsbøtta om man vil ha høy OG/ høy effektivitet?
Takk, da skal jeg følge dine råd. Har begge ganger hevet temperaturen til 78 grader i 10 min før skylling, for så å skylle med vann på 78 grader. Skal skylle vørteren gjennom to ganger neste gang å se hvordan det blir. Problemet er at jeg kun har en stor kjele, så da må jeg vel varme opp skyllevannet i flere omganger. Genialt å helle trub over i en vase som du har gjort, har selv en 50 liters kjele, så vil nok få litt mer vørter med denne metoden.Fossdal skrev:Aller høyest effektivitet har jeg oppnådd ved å: Meske med 5l vann pr kg malt - røre ofte - heve temp til 75 grader før skylling(VIKTIG) - skylle to ganger - til slutt skylle med like mange liter vann som kg malt på 80 grader. Den andre skyllingen reuserer trub mer enn å øke effektiviteten, men jeg har ikke målt hvor stor forskjellen er på en eller to skyllinger. Jeg har som regel 2l med trub som ikke følger med til gjæringskaret, men det er mest humlerester. Om du sliter med mye trub kan du helle dette i en høy tynn vase, da vil du etter en stund lett kunne tappe av en liter mer enn du får ut av en 36 l kjele.
Til havrestouten din hadde jeg nok gått ned til 4l vann pr kg malt i mesken og øket volumet med skyllevannet.
Fordeler på samme måte som du, men bruker en plastbøtte som jeg har boret mange små hull i som passer perfekt i vinballongen. Men vinballongen tror jeg er litt mindre enn din, tar ganske lang tid å få vørteren til å renne gjennom posen. Bruker en standard hevert, og nesten hele trakten blir fylt, langt over silbøtta, men det renner ikke over, tar bare lang tid. Har en saftsil, men den er for stor. Hva er diameteren på vinballongtrakten din?Fossdal skrev:Høres bra ut! Men når du likevel får så lavt utbytte ville jeg i alle fall prøvd å skylle to ganger. Hvordan fordeler du søtvørteren når den skal renne gjennom posen?
Jeg har ikke erfart særlig forskjell på 60 og 90 mins mesking.