Effektivisering av mitt BIAB.

Jeg skyller den i varmt vann, og legger den i klorinvann før jeg henger det til tørk. Det siste er kanskje ikke nødvendig, men ikke noe lukter så surt som gammel mesk.
 
Den saftsilkokeren var jo genial! Opplegget ditt minner meg om bildene jeg har i hodet nå som jeg skal sette i gang med brygging. :D
 
  • Like
Reaksjoner: JoW
Morro det, Mats!  Jeg har nå ca 20 brygg på dette oppsettet og ligger jevnt på 85% utbytte. Jeg har gått litt opp på skyllevolum, skyller nå med ca 8l vann som jeg tilfører med heverten for at det skal renne jevnt gjennom maltposen, ellers er det som vist på bildene.
 
Ser  ut som  et kjempeopplegg. Bare et kjapt spørsmål, skal til å bygge en kjele selv, har funnet en 30 liters på jernia. Blir den for liten når jeg tenker å starte med sånne ferdigsett på 25 l?
 
Da har vi hatt problemer...plutselig leverte ikke oppsettet mer enn rundt 70 %. Det aller siste som dryppet ut av posen hadde skyhøy verdi, gjerne over 1070, mens det som ble satt til kok bare holdt 1040. Helt i mot normalen, som har vært jevnt 85% utbytte. Det jeg gjorde feil - i alle fall i henhold til dette oppsettet - var å legge om prosedyren. Tidligere mesket jeg typisk på 65-67 i 50 min før jeg satte platen på og lot det stige til 75 grader før jeg startet skyllingen. Jeg hadde da gjerne 5l vann pr kg malt og skylte med like mange l vann på 80 grader som jeg hadde kg malt. Dette endret jeg til 3,5l vann pr kg malt, holdt dette på 65-67 i 60 min , skyllet som vist i tråden og helte til slutt over 10 l vann på 80 grader. Dette resulterte i at tempen ble for lav i posen under skyllingen, da jeg endelig helte over vannet på 80 grader var det blitt så klissete i maltposen at godstoffene ikke kom ut - vannet på 80 grader var ikke nok til å løse opp sukkeret. Brygget i går en Bayer etter gammelt skjema og er tilbake på 85% utbytte.

Så poenget er, for de som måtte ønske å kopiere dette oppsettet,  at det er et vesentlig poeng å varme søtvørteren til 75 grader før man starter skylleprosessen.

Når det gjelder kjelestørrelsen som var et spørsmål over her er jeg helt enig med Stenumgard,  for fulle gryter  resulterer fort i søl og griseri - særlig om man er uerfaren.

Jeg ser at det første innlegget burde vært redigert en del i forhold til dagens opplegg, men siden det er så gammelt kan man jo ikke lenger redigere.
 
Takker for svar, etter litt diskusjon fant vi fort ut at 30 liter blir for lite ja. Henter 3 "brukte" kjeler i morgen. Satser på å sette første batch til helgen, så da blir det nok enda mere masing å spørring  ;D Men har lest oss opp bra og har planlagt å skrive step by step lapp, samt egen bryggelogg! En helt ny verden som åpnes nå :amen:
 
Lurer litt på dette med skyllingen av vørteren før koking. Det er primært for å få mindre bunnfall i flaskene? Man får ikke høyere OG av det? Jeg har akkurat samme oppsett, men jeg skyller ikke vørteren gjennom meskeposen før koking. Jeg VIL ha 25 liter vørter igjen etter kokingen, så jeg mesker med 28 liter ( regner at 3 liter fordamper under kokingen) samt at jeg varmer opp 6 liter ( 1 liter pr kg malt) til 80 grader som jeg heller gjennom meskeposen, før det går opp i gryta. Jeg fikk litt lav OG sist (1042, som skulle vert 1050.) Kommer dette av at jeg bruker for mye vann? Oppskriften var en time mesking på 55 grader og en time koking. Vil man få høyere OG ved å meske på tre temperaturer, der man avslutter ved å meske ut ved 77 grader i 5 minutter? Samt helle de 6 liter "vaskevann" inn i malten ved hjelp av en sil så det ikke bare renner rett igjennom? Eller MÅ man godta pinglete 18-20 liter i gjæringsbøtta om man vil ha høy OG/ høy effektivitet?
 
Effektivitet angir hvor stor andel av sukkeret du klarte å lure ut av malten. Om du blander sukkeret i mye eller lite vann spiller ingen trille.

Utmesk på en høyere temperatur (feks 78c) gjør søtvørteren mer tyntflytende, det kan øke effektiviteten.

Sent from my C6603 using Tapatalk
 
Jeg har lurt på en ting:

Er det ett poeng å kjøre vørteren igjennom mesken flere ganger? I ditt oppsett kjører du den igjennom to ganger, men hvis jeg satte en pumpe nederst som pumpet vørteren opp igjen kunne dette gjentas flere ganger.

Egentlig tenker jeg å sette sammen to gjæringskar der bunnen på det ene er perforert. Når disse settes oppi hverandre så vil det være ett rom nederst. Her kan det settes på en kran og pumpe. Da er det egentlig bare å la vørteren renne igjennom mesken så mange ganger man vil. Hvis gjæringskaret i tillegg isoleres så vil dette holde ganske greit på varmen - vil jeg tro? Må kanskje prøves. hmmmmmm
 
Inge E: Om du bruker tilsvarende opplegg som mitt bør du altså, som RawRoffe skriver, øke temp i utmesk til 75-78 grader, det må til for å få sukkeret ut av kornposen, der kornet ligger komprimert.  Om du ønsker større volum bruker du bare mer malt for å nå ønsket OG.

Ictys; Det du beskriver er jo en Speidel, klart det funker!  Det er klart at jo flere ganger jeg kjører mesken gjennom posen, jo klarere søtvørter. Grunnen til at jeg gir meg med 2 ganger er at jeg ikke ønsker lavere temperaturer. Om du først skal lage en sånn DIY Speidel ville jeg hatt et gjæringskar inni en kokekjele med varmekilde under og sirkulert gjennom hele mesken. I stedet for kran med slange på utsiden, kan slangen ha innsug i bunn og gå inne i kjelen mellom kjelevegg og plastkar med pumpen på topp og utløp i plastkaret, for minst mulig varmetap.
 
Takk for svar Fossdal. Jeg tenkte akkurat på det samme, at jeg må ha i litt mer malt, pluss at jeg kjører utmeskprosessen. Jeg kjøper slike 25 liters ølsett, og kan kjøpe litt ekstra malt av en eller annen "universell" type. Man trenger vel ikke justere med ekstra humle eller gjær tenker jeg. Jeg lærte akkurat at høy OG og høy effektivitet ikke var det samme likevel, må lese meg litt opp der :jaha: Veldig artig tråd, morro å mekke ting selv!
 
Inge E skrev:
Lurer litt på dette med skyllingen av vørteren før koking. Det er primært for å få mindre bunnfall i flaskene? Man får ikke høyere OG av det? Jeg har akkurat samme oppsett, men jeg skyller ikke vørteren gjennom meskeposen før koking. Jeg VIL ha 25 liter vørter igjen etter kokingen, så jeg mesker med 28 liter ( regner at 3 liter fordamper under kokingen) samt at jeg varmer opp 6 liter ( 1 liter pr kg malt) til 80 grader som jeg heller gjennom meskeposen, før det går opp i gryta. Jeg fikk litt lav OG sist (1042, som skulle vert 1050.) Kommer dette av at jeg bruker for mye vann? Oppskriften var en time mesking på 55 grader og en time koking. Vil man få høyere OG ved å meske på tre temperaturer, der man avslutter ved å meske ut ved 77 grader i 5 minutter? Samt helle de 6 liter "vaskevann" inn i malten ved hjelp av en sil så det ikke bare renner rett igjennom? Eller MÅ man godta pinglete 18-20 liter i gjæringsbøtta om man vil ha høy OG/ høy effektivitet?

Ser jeg svarte deg litt dårlig. Jeg skyller ikke for å få mindre bunnfall i flaskene, jeg skyller for å få mindre "mel" med i kokeprosessen, da jeg mener å ha opplevd at dette gir usmak. Du skriver at du har mesket på 55 grader, jeg håper at det var feil og at du mente 65? Jeg synes det høres ut som om du har mer enn nok malt, men at det er for mye sukker i maltposen som ikke kommer ut. Det er viktig at skyllevannet ikke bare renner rett gjennom posen, ja, så en slags fordeling bør du prøve å få til. Prøv å måle SG før kok, da har du en god indikasjon på om det fungerer.
 
Ja, det var 65 grader( eller 66 for å være helt nøyaktig) jeg mente. Det har egentlig blitt knakende godt øl hver gang, selv om jeg har gjort alt enkelt, og droppet både utmesk, skylling og hatt lav OG. Men i et svakt øyeblikk sa jeg ja tilmålte brygge øl til en 40 års feiring, så da må jo alt klaffe...
 
Har kopiert oppsettet ditt og brygget to brygg til nå. Første gang endte jeg opp på 78% effektivitet og siste gang 75%. Ønsker selvfølgelig litt høyere. Jeg kjører vørteren gjennom mesken kun en gang, ser du gjør det to ganger, vil det ha mye å si? Første brygg mesket jeg med 22l til 6000g malt og skylte med 10l. Ble 23l etter kok med ca 4l trub. Siste brygg mesket jeg med 17l til 5100g malt og skylte med 17l. Ble 24l etter kok med ca 4 liter trub. Litt mye trub?

Neste brygg er en havrestout der jeg skal bruke 6800g malt til 27l. Hva er dine anbefalte mengder vann til mesking og skylling på dette brygget?
 
Aller høyest effektivitet har jeg oppnådd ved å: Meske med 5l vann pr kg malt - røre ofte - heve temp til 75 grader før skylling(VIKTIG) - skylle to ganger - til slutt skylle med like mange liter vann som kg malt på 80 grader. Den andre skyllingen reuserer trub mer enn  å øke effektiviteten, men jeg har ikke målt hvor stor forskjellen er på en eller to skyllinger.  Jeg har som regel 2l med trub som ikke følger med til gjæringskaret, men det er mest humlerester. Om du sliter med mye trub kan du helle dette i en høy tynn vase, da vil du etter en stund lett kunne tappe av en liter mer enn du får ut av en 36 l kjele.

Her er 3l trub som i løpet av en halv time har satt seg, slik at jeg lett tapper av 1,5 l forholdsvis klar vørter.
214_zpsd78037e1.jpg


Til havrestouten din hadde jeg nok gått ned til 4l vann pr kg malt i mesken og øket volumet med skyllevannet.
 
Fossdal skrev:
Aller høyest effektivitet har jeg oppnådd ved å: Meske med 5l vann pr kg malt - røre ofte - heve temp til 75 grader før skylling(VIKTIG) - skylle to ganger - til slutt skylle med like mange liter vann som kg malt på 80 grader. Den andre skyllingen reuserer trub mer enn  å øke effektiviteten, men jeg har ikke målt hvor stor forskjellen er på en eller to skyllinger.  Jeg har som regel 2l med trub som ikke følger med til gjæringskaret, men det er mest humlerester. Om du sliter med mye trub kan du helle dette i en høy tynn vase, da vil du etter en stund lett kunne tappe av en liter mer enn du får ut av en 36 l kjele.

Til havrestouten din hadde jeg nok gått ned til 4l vann pr kg malt i mesken og øket volumet med skyllevannet.
Takk, da skal jeg følge dine råd. Har begge ganger hevet temperaturen til 78 grader i 10 min før skylling, for så å skylle med vann på 78 grader. Skal skylle vørteren gjennom to ganger neste gang å se hvordan det blir. Problemet er at jeg kun har en stor kjele, så da må jeg vel varme opp skyllevannet i flere omganger. Genialt å helle trub over i en vase som du har gjort, har selv en 50 liters kjele, så vil nok få litt mer vørter med denne metoden.

Hvor lenge mesker du? Har det mye å si på effektivitet om man mesker i 90 min istede for 60, eller er det smaken som da blir den største forskjellen?
 
Høres bra ut! Men når du likevel får så lavt utbytte ville jeg i alle fall prøvd å skylle to ganger. Hvordan fordeler du søtvørteren når den skal renne gjennom posen?

Jeg har ikke erfart særlig forskjell på 60 og 90 mins mesking.
 
Fossdal skrev:
Høres bra ut! Men når du likevel får så lavt utbytte ville jeg i alle fall prøvd å skylle to ganger. Hvordan fordeler du søtvørteren når den skal renne gjennom posen?

Jeg har ikke erfart særlig forskjell på 60 og 90 mins mesking.
Fordeler på samme måte som du, men bruker en plastbøtte som jeg har boret mange små hull i som passer perfekt i vinballongen. Men vinballongen tror jeg er litt mindre enn din, tar ganske lang tid å få vørteren til å renne gjennom posen. Bruker en standard hevert, og nesten hele trakten blir fylt, langt over silbøtta, men det renner ikke over, tar bare lang tid. Har en saftsil, men den er for stor. Hva er diameteren på vinballongtrakten din?
 
Diameteren er 30 cm. Men det er viktig å ha rist under posen, ligger den i bunnen av trakten slik at all avrenning kun skjer mot tuten går det gruelig sakte. (Bilde 3 i første innlegg) Jeg bruker en Large hevert og bruker 30 min på hele skylleprosessen, da kjører jeg skyllevannet gjennom med trakten også for at det ikke skal gå for fort.
 
Tilbake
Topp