Effektivitetstap ved bruk av humleposer?

Med platekjøler regner jeg med at du bruker en form for hopback? Patene dine liker ikke større partikler en 1mm (Bare ett lite tips) Ellers..humle løst i gryta best!
 
Gahr skrev:
Huub skrev:
Nå har jeg laget noe med eget patent  ;Utsida fra fleksibel vannrør fungerer meget godt hvis jeg skal stole på erfaring av mange dyktige hjemmebryggere. Skal prøve selv neste mandag.

Det var en fin patent. Når jeg får ånden over meg, skal jeg lage et nytt ststem selv. Har dog litt problemer med å finne en ølsning på hvordan jeg skal få festet anordningen til inntaket i krana. Jeg har fått boret et hull i gryta og fått en rørstump sveiset på på utsiden. I denne er det boret opp gjenger slik at jeg har fått skrudd inn krana helt i bunnen av gryta, for å unngå mye høyde under inntaket. Gjengene er dog ikke boret opp helt ij\gjennom, så det er umulig å skru inn noe på innsiden...

Litt mer on topic: Jeg vet ikke om det er så mye poeng i å skvise humlen særlig. Om man bruker hel humle løst i karet, og har en grei silanordning, vil man vaske ut mye ekstra trub, som ellers ville ha vært fanget opp, dersom man skviser for mye. Dette vil resultere imer bunnfall, og mye av vinningen går opp i spinningen. Jeg brygger dobbel IPA med rundt 500 g humle på en oppskrift beregnet til 22,5 liter, og får faktisk ut nesten like mye vørter som når jeg brygger mild med 50 g. Det tar bare en del mer tid å sile...

Hei Gahr.

Jeg har laget for lenge siden ett filter som var veldig lett og lage og som ikke trenger noen form for gjenger for og feste seg.
Finn en liten stump av for eksempel kobberrør som er litt for lien til rørstumpen på gryten din, kle halvparten av denne biten med silikon slange så vil du se att dette sitter bra nokk fast, selv bruker jeg den løsningen på meske karet mitt.
Kjøp så en fettfanger fra Clas ohlson http://clasohlson.no/Siteseeker/Search_o.aspx?q=341440  klipp til en passe firkant ( prøve gjerne med ett lite stykke papir så du får riktig størlse.) Legg så den avklipte biten rundt ett legre stykke kobberrør og brett opp en kant på ca 5mm på hvær ende, den ene peker ut over mens den andre vender inn over.
fold de to endene sammen og bnk dem sammen forsiktig. Hvis dem ikke sitter godt nokk fast så kan du brette kjøten i to og banke en gang tillmed hammeren til du får en gjevn fin overflate. Enden kan du tette med og brette enden ett parr ganger og banke den sammen. Håper det er någelunde oversiktlig beskrevet hvis ikke kan jeg senere til uka lage en og ta bilder under veis for så og legge ut. Kan vel sammenligne den med det som kalles for bazooka.
 
Riis'en skrev:
Med platekjøler regner jeg med at du bruker en form for hopback? Patene dine liker ikke større partikler en 1mm (Bare ett lite tips) Ellers..humle løst i gryta best!

Jeg bruker hop back ja, og jeg har også humle i pose. Prøvd å ha pellets rett i gryta, og det gikk ikke veldig bra. Fikk det gjennom platekjøleren, men det gikk veeeeeldig sakte.
 
Tilbake
Topp