Eikechips i imp stout

Aasberg

Norbrygg-medlem
Skal brygge en imperial stout med amerikanske eikespon medium toast. OG 1098. Lurer litt på mengde. Har noen erfaring med disse spona i en imperial stout?

Her har det gått i fransk eik, men burde jo være overførbart. Begynte med 50 g på 20 liter, syntes det ble for mye tre. Brukte 50 g på 40 l sist og synes det ble var mer passelig. OG rundt 1065, så mulig du kan gå opp litt.

Jeg brukte ca 200g i ei uke som jeg kokte med litt vann i ei stekepanne. 22L. Ikke gjør det. Ble forferdelig mye vanilje-bourbon-preg på det. Kanskje det ville avtatt med lengre tid på fat men, det var uansett litt kvalmt.

Takk for svar. Har hørt at amerikansk eik gir fra seg mer smak enn fransk, så går for 30g til 25 liter, blir det for lite er det jo bare å tilsette mer.

Tenkte å tilsette de etter FG er nådd, og kjøre coldcrash så snart ønsket smak er oppnådd.

Jeg har latt det ligge på sprit (whiskey/rom) i 3-4 uker for å trekke ut smak og drepe evt organismer i treverket. Så har jeg slengt hele suppa i helt på slutten av gjæringa. Regner med at man får med det meste av smaken ved å bare ha spriten oppi også. Da slipper man å sloss med flis når man skal ha ut gjærkaka. Lar man spriten gjøre jobben, så har man også litt kontroll på hvordan det smaker før det havner oppi ølet, man kan evt smake seg frem til passelig mengde hvis man skal være nøye på det. Jeg synes rom fungerte fint. Hvis noen drakk Pirate Porter på IKT NM på fredag, så er det sistenevnte referanse. Om man ikke ønsker sprit så er det vel mulig å koke flisa litt, men er litt usikker på hvordan det påvirker tresmaken(?)

Tilbake
Topp