Grensa på 22% er sannsynligvis satt pragmatisk der fordi det er lite som gjæres over den styrken, og lite som destilleres til under den styrken. Men at den er satt betyr ikke at alt er lov under den grensa. Slik loven synes å være, er alkoholfremstilling generelt ulovlig bortsett fra når det gjøres med gjær eller man har lisens osv. Om man så konsentrerer et øls styrke gjennom frysedestilering, så tror jeg Helsedirektoratet ville reagere noe slikt som "er det den metoden de brukte for å lage et øl på 60% ... *den* metoden er ikke lov". Jeg tviler nok på om Helsedirektoratet vil ta slike omsynsfulle hensyn som at det er greit om du bare konsentrerer ølet noen få prosentpoeng, og jeg tviler på at de lar seg imponere av at det er en gammel tysk teknikk, og neppe har de særlig medlidenhet med en hjemmebrygger som bare har veldig lyst til å brygge akkurat *den* tyske øltypen.
Når det gjelder om det er utført i kriminell hensikt, så er ikke det vesentlige om det er gjort i vinnings hensikt. Dersom det var greitt sålenge du ikke tjente noe på det, så ville jo hjemmebrenning til eget formål være lovlig. Det vesentlige her er at du vet eller burde vite at det er ulovlig, og man kan da ikke påberope seg uvitenhet om lovverket som unnskyldning. Du kan selvfølge stille i retten å insistere på at du ikke visste, men retten kan da velge å ikke tro på deg. Og forøvrig er vel uvitenhet om lovene ingen unnskyldning for å bryte dem. Det er heller ikke slik at man er uskyldig i en handling (f.eks destillering eller frysedestillering) bare fordi den ikke inkluderer noe som er enda mer forbudt (salg av sprit).
Når det gjelder politivedtektene så står det mye rart i dem. Det er slik dels fordi politiet ikke gidder å oppdatere dem, og dels fordi de kort og godt ikke prioriterer oppgaver som de ikke finner er viktige nok. De henlegger tross alt grove saker der gjerningsmann er kjent ... så søndagstørking av tepper kommer med rette et godt stykke lengre ned på prioriteringslista. Dessverre - eller heldigvis - er det ikke slik at fordi politiet systematisk ignorerer en klasse saker, så er det fritt frem for å gjøre alt man mener er mindre viktig enn det. Her tipper jeg det også er en temmelig stor differanse i holdning mellom politiet i Skien og de som steller med alkohollovgivningen i Helsedirektoratet.