eisbock

Kjøl ned til vannet i ølet fryser til is, fjern denne slushen på toppen og gjenta til du er fornøyd ;)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Kjøl ned til vannet i ølet fryser til is, fjern denne slushen på toppen og gjenta til du er fornøyd ;)

Interessant :). Kanskje noen(TM) vil prøve det :cool: Med tanke på at is ekspanderer, ville det da være trygt å hive en vanlig gjæringsdunk i plast i fryseboksen så lenge det er plenty headspace mon tro?
 
Jeg dret meg kraftig ut på en av de to doppelbockene jeg har stående.

Tredje gen 833, og nytt meskeskjema... Og ble 1.085 når target var 1.078, og SG er nå nede i 1.022. Den er enda ikke ferdig da jeg ser trykk i spunden, men den er på over 8% nå.. Too much

Tanken er å lage en eisbock av den. Men, er det i det hele tatt vits i å prøve siden utgangspunktet var en doppelbock? Vil det ikke kanskje bli for tynt, for boozy?

Uansett den står på fat på vei ned til lagering. Jeg antar at det er idiotisk å fryse et ganske proppa fat, så tanken er å gasse over halvparten til et annet fat, så fryse begge fatene, og så gasse tilbake fra begge fatene til et tredje fat. Oksygenopptak er jeg ikke redd for da det skal være under kontroll.

Vil jeg støte på noen problemer med isen?
 
Bruk en plasttank ikke mer en 3/4 full. Frys inn hele greia (noe vil bli mere sørpe enn is). Legg tanken skrått slik at du samler opp smeltevannet. La isen smelte langsomt inntill SG i den oppsamlede væska har riktig verdi (eller du er fornøyd med smaken og styrken).
 
Bruk en plasttank ikke mer en 3/4 full. Frys inn hele greia (noe vil bli mere sørpe enn is). Legg tanken skrått slik at du samler opp smeltevannet. La isen smelte langsomt inntill SG i den oppsamlede væska har riktig verdi (eller du er fornøyd med smaken og styrken).

Da må jeg åpne det lukkede systemet, det gjør jeg ikke..

Jeg tenkte egentlig bare å fryse på fat, og se hva jeg ender opp med. Men ja, bør vel tenke mer på hva jeg vil ha ut av dette, enn bare ren sprit omtrent. Blir vel å ta noen tester underveis. Takk for tipset om å ta det på "returen", altså når det smelter igjen.
 
Du får nok langt fra ren sprit selv fra det første som smelter. Men viktigere tror jeg blir å starte med en lav IBU. Ellers ender du opp med en heftig IPA.
 
Dersom du skal fryse på fatet, ville jeg snudd fatet på hode og blåst ut alt fra stigerøret.
 
Tilbake
Topp