BjarteHeigre
Norbrygg-medlem
Etter å ha gått svanger med et elektrisk bryggeri i nesten et år, har jeg nå bortimot fullført en evil clone/fork av The Electric Brewery.
De fleste av komponentene er like, men styringsskapet er noe forenklet. Valgte å gå for den versjonen som kan kjøre koke- og meskeelement samtidig. 5500W på hvert element.
I tilelle noen er interessert i prosessen, legger jeg ut bilder av tilblivelsen. Pr i dag er det kun kobling av styringsskapet som er utestående. Regner med å lage et eget innlegg på dette.
Det hele begynte med at 3 fas 400V ble lagt ut i garasjen i forbindelse med planleggingen, og dette er mitt første møte med denne typen spenning. Dersom det blir stille fra meg i flere dager, har jeg sannsynligvis fått smake litt for mye på Lyses Blå Karamell (tm).
Jeg skal forsøke å liste opp komponenter og hvor de er kjøpt underveis, slik at det skal kunne gå an å kopiere. Billig har det ikke vært, men moro lell. Jeg har en fetter i California som har vært så grei å være JetCarrier for meg, så der har jeg spart noe. Ellers har AliExpress vært en god venn, selv om pakkene kan ta vel lang tid. Jeg venter fortsatt på en heatsink til SSRer og stegborsett...
Anywho, here goes
Hvor er ting kjøpt?
Brytere: AliExpress
Buzzer: AliExpress
Heatsink: AliExpress
Indikatorlamper: AliExpress
Nødstopp: AliExpress
Nøkkelbryter: AliExpress
Step drill set: AliExpress
Nema hun: Amazon
Støtteskiver: Amazon
Kokeelementer: Amazon
PID: Auber
SSR: Auber
Pumoer: Tescopumps
20 gallon Blichmann: BryggSelv
32A 400v støpsel: Elektroimportøren
400v innkabel 5G 4 mm2: Elektroimportøren
PG nippel: Elektroimportøren
Diverse: Feiltema og Clas
Rustfrie rørdeler og silikonslanger: MoreBeer
Silbunn, Blichmann: Petit
Kontaktor: RS
Neutrik kontakt, han: RS
Neutrik kontakt, hun: RS
Skap: RS
XLR hun chassis: RS
Merkelapper: Skiltmax.no
Temperaturprober: TheElectricBrewery
Coil: TheElectricBrewery
Kabel og kobling, elementer: TheElectricBrewery
Hullstansere: Topptools
Bryggebenk: ObsBygg og Billigkroken
Jeg legger først ut et par bilder for å teste, lager nye svar til tråden etter hvert.
Layoutskisse for styringsskapets bunn.
Layoutskisse for styringsskap
De fleste av komponentene er like, men styringsskapet er noe forenklet. Valgte å gå for den versjonen som kan kjøre koke- og meskeelement samtidig. 5500W på hvert element.
I tilelle noen er interessert i prosessen, legger jeg ut bilder av tilblivelsen. Pr i dag er det kun kobling av styringsskapet som er utestående. Regner med å lage et eget innlegg på dette.
Det hele begynte med at 3 fas 400V ble lagt ut i garasjen i forbindelse med planleggingen, og dette er mitt første møte med denne typen spenning. Dersom det blir stille fra meg i flere dager, har jeg sannsynligvis fått smake litt for mye på Lyses Blå Karamell (tm).
Jeg skal forsøke å liste opp komponenter og hvor de er kjøpt underveis, slik at det skal kunne gå an å kopiere. Billig har det ikke vært, men moro lell. Jeg har en fetter i California som har vært så grei å være JetCarrier for meg, så der har jeg spart noe. Ellers har AliExpress vært en god venn, selv om pakkene kan ta vel lang tid. Jeg venter fortsatt på en heatsink til SSRer og stegborsett...
Anywho, here goes
Hvor er ting kjøpt?
Brytere: AliExpress
Buzzer: AliExpress
Heatsink: AliExpress
Indikatorlamper: AliExpress
Nødstopp: AliExpress
Nøkkelbryter: AliExpress
Step drill set: AliExpress
Nema hun: Amazon
Støtteskiver: Amazon
Kokeelementer: Amazon
PID: Auber
SSR: Auber
Pumoer: Tescopumps
20 gallon Blichmann: BryggSelv
32A 400v støpsel: Elektroimportøren
400v innkabel 5G 4 mm2: Elektroimportøren
PG nippel: Elektroimportøren
Diverse: Feiltema og Clas
Rustfrie rørdeler og silikonslanger: MoreBeer
Silbunn, Blichmann: Petit
Kontaktor: RS
Neutrik kontakt, han: RS
Neutrik kontakt, hun: RS
Skap: RS
XLR hun chassis: RS
Merkelapper: Skiltmax.no
Temperaturprober: TheElectricBrewery
Coil: TheElectricBrewery
Kabel og kobling, elementer: TheElectricBrewery
Hullstansere: Topptools
Bryggebenk: ObsBygg og Billigkroken
Jeg legger først ut et par bilder for å teste, lager nye svar til tråden etter hvert.
Layoutskisse for styringsskapets bunn.
Layoutskisse for styringsskap
Sist redigert: