Eksperiment med honning

Jeg har brukt 500 gram pr. 25 l. i IPA og APA flere ganger - med hell. Tar det oppi siste 10 min, løst opp i litt varmt vann.
 
Jeg har brukt 500 gram pr. 25 l. i IPA og APA flere ganger - med hell. Tar det oppi siste 10 min, løst opp i litt varmt vann.
Ok, da må jeg muligens ut å kjøpe mer honning. Trudde egentlig at en krukke med 250g var mye.

Når du sier at det skal løses opp i litt vann, snakker vi da 1 dl til 500g honning? Tatt i fra den løse luften :p
 
Et spørsmål til: Når man tilsetter noe som er så søtt som honning, spiller det da noe inn på hvor mye sukker man skal tilsette under flaskingen?
 
Et spørsmål til: Når man tilsetter noe som er så søtt som honning, spiller det da noe inn på hvor mye sukker man skal tilsette under flaskingen?

Nei, honningen vil vel bare øke OG. Så om ølet gjærer helt ut til FG, trenger du fortsatt vanlig mengde sukker til karbonering.

Noen karbonerer forresten med honning også, har jeg lest, men det blir en annen sak.
 
Ok, da må jeg muligens ut å kjøpe mer honning. Trudde egentlig at en krukke med 250g var mye.

Når du sier at det skal løses opp i litt vann, snakker vi da 1 dl til 500g honning? Tatt i fra den løse luften :p


Dette avhenger også av honningtype og tilsettningstidspunkt.
Tilsatte 900g lynghonning i 20l Amber etter koking. De som smakte denne fersk har antagelig honninsmak i munnen ennå, men etter snart et år begynner den å sette seg.
 
Jeg ende opp med å tilsette 425g honning rett fra krukken ved 10 min igjenn av kokeprosessen. Med en smak på vørten kunne jeg kjenne antydninger til søtsmak av honningen, men ikke for mye. Er veldig spent på dette honning esperimentet. OG ble målt til å være 1062, etter oppskrift skulle den ligge mellom (1065-1070) 7% Alkohol.

Det neste prosjektet får vel bli noe med chili, kanel eller lakris :) Andre tips? Alt er lærdom ;)
 
Sist redigert:
Kan anbefale sitrongress og limeblader i pale ale i stedet for tørrhumling, har blitt en veldig fin sommerøl for vår del. Men; du er på ditt andre brygg... Ikke glem at så godt som alt det beste ølet på planeten består av malt, humle, vann og gjær (med en del belgiske unntak ++). Alle må få utvikle sin egen smak, men personlig går jeg mer og mer vekk fra trangen til å tilsette saker og ting (være seg store mengder humle, krydder eller annet), og tenker at less [ofte] is more.
 
Sitrongress og limeblader virket veldig spennende til sommerøl. Hvilke mengder snakker vi da til et maltsett på 25L? Hvor kan det kjøpes?

Når bør man begynne å lage lyst sommerøl da? Tenker da på sommeren 2015 selvfølgelig.
 
Når bør man begynne å lage lyst sommerøl da? Tenker da på sommeren 2015 selvfølgelig.

Jeg beregner (minst) totalt 9 uker på mine lagere (selv om jeg ikke har så mange slike brygg på baken) før de smaker best mulig.

Gjæring (ca. 8-10 grader): 3 uker
Karbonering på flaske (rundt 20 grader): 2 uker
Lagring/modning (ca. 2 grader): 4+ uker

Så kanskje optimalt å starte senest februar-april, alt etter som når du vil ha den klar?

Edit: Men den kan jo egentlig fint brygges allerede nå – eller når som helst – siden den kun har godt av litt lagring. Spørsmålet er bare om den varer til sommeren da ;).
 
[Sitrongress og limeblader virket veldig spennende til sommerøl. Hvilke mengder snakker vi da til et maltsett på 25L? Hvor kan det kjøpes?]

Vi brukte vel en 6-7 sitrongress og en god neve limeblader til 25 liter. Det fikk koke med deler av vørteren siste 10 min. Delte batchen på 50 liter i to, en med sitrongress og limeblader, en med tørrhumling. Førstnevnte øl ble best denne gangen. Dominerer ikke smaken men ølet har en fin friskhet som gjør det til en vinner. Sitrongress og limeblader kjøpes på alle asiatiske spesialbutikker, og sitrongress fås uansett på Meny og andre kjedebutikker med godt utvalg.
 
Dette avhenger også av honningtype og tilsettningstidspunkt.
Tilsatte 900g lynghonning i 20l Amber etter koking. De som smakte denne fersk har antagelig honninsmak i munnen ennå, men etter snart et år begynner den å sette seg.
Jeg husker godt ditt honningøl fra Bjorleik i fjor... Ta med en smak i år for smakens skyld :) Er spent på hva ett år med lagring har gjort med denne!
 
Jeg tenkte jeg skulle lage en øl med honning og skal tilsette den etter 2 dager ut i gjæringen. Leste en oppskrift på byo.com om at hvis du tilsetter pasurisert honning da, må man meske på en høyere temperatur for å få nok dekstriner. Fra 68-72 grader. Vil dette kunne ødelegge ølet?
I oppskriften står det at 450 gram honning skal blandes ut med 3,8 liter vann for å få en sg på honningen på 1,032 -1,038. Meningen er å ha samme sg som brygget. Vil dette tynne ut ølet og gi lavere %?
 
Jeg tenkte jeg skulle lage en øl med honning og skal tilsette den etter 2 dager ut i gjæringen. Leste en oppskrift på byo.com om at hvis du tilsetter pasurisert honning da, må man meske på en høyere temperatur for å få nok dekstriner. Fra 68-72 grader. Vil dette kunne ødelegge ølet?
I oppskriften står det at 450 gram honning skal blandes ut med 3,8 liter vann for å få en sg på honningen på 1,032 -1,038. Meningen er å ha samme sg som brygget. Vil dette tynne ut ølet og gi lavere %?

Om det tynner ut ølet kommer helt an på SG på vørteren din. Om du får samme SG så kan du anta at honningen gjærer bedre ut enn vørteren, dermed vil tilsetningen gi lavere FG og øke alkoholprosenten på resultatet noe. Hvis du mesker litt høyere for å kompensere så blir det nok fint. Du kan fint meske så høyt som 72, men dette bør sees i sammenheng med tenkt OG og gjærstamme.
 
I oppskriften til brygget som jeg har kjøpt (white house honey ale fra brewolution) står det at jeg skal ta oppi honningen med 5 min igjen av bryggetiden. Men da vil honningsmaken forsvinne og det er nettopp den jeg vil ha. Så tar den heller i etter 2 dager. Men OG'en vil vel ikke bli den samme som oppskriften sier da?
 
I oppskriften til brygget som jeg har kjøpt (white house honey ale fra brewolution) står det at jeg skal ta oppi honningen med 5 min igjen av bryggetiden. Men da vil honningsmaken forsvinne og det er nettopp den jeg vil ha. Så tar den heller i etter 2 dager. Men OG'en vil vel ikke bli den samme som oppskriften sier da?
Koke honning er ikke noen god idé om man vil ha med seg aromaen, nei :)

Altså, du kan blande honning med vann til samme OG som vørteren opprinnelig hadde. Jeg vet ikke om du vet SG på honningen du har, men en måte er å blande honningen med litt vann, måle SG, og så beregne resten av vannmengden.

Evt kan du bare bruke nok vann til at du får det oppi karet. Da vil "egentlig OG" stige noe, men kanskje det ikke gjør noe? Særlig ikke om OG ved pitch er litt lavere enn oppskriften ber om.
 
Koke honning er ikke noen god idé om man vil ha med seg aromaen, nei :)

Altså, du kan blande honning med vann til samme OG som vørteren opprinnelig hadde. Jeg vet ikke om du vet SG på honningen du har, men en måte er å blande honningen med litt vann, måle SG, og så beregne resten av vannmengden.

Evt kan du bare bruke nok vann til at du får det oppi karet. Da vil "egentlig OG" stige noe, men kanskje det ikke gjør noe? Særlig ikke om OG ved pitch er litt lavere enn oppskriften ber om.

Det var det jeg hadde tenkt til å gjøre. Det gjør vel ingenting at OG er lavere enn det oppskriften sier? Lurte litt på å ta honningen oppi ved kok og tilsette honning etterpå i tillegg..
 
Det var det jeg hadde tenkt til å gjøre. Det gjør vel ingenting at OG er lavere enn det oppskriften sier? Lurte litt på å ta honningen oppi ved kok og tilsette honning etterpå i tillegg..
Du kan treffe oppskriften selvom du starter med litt lavere OG. La oss si at oppskriften sier OG 1.050 med honning. 20 liter vann med 500g honning skal gi ca 1.009. Da kan du sette 20 liter vørter uten honning til gjæring med OG 1.041, og så tilsette 500g honning etter stormgjæring og beregnet OG vil være 1.050 som oppskriften ba om.

Hvis du vil være fancy kan du også ta høyde for at du må røre honningen ut i litt vann. Da starter du med 19 liter vørter med OG 1.043 (20*41/19), så kan du blande honningen med 1 liter vann.

Tallene må åpenbart justeres for ditt volum og oppskrift.
 
Tilbake
Topp