Ekstra klasse

Eduard

Norbrygg-medlem
Hei. Noe jeg lurte på: er det interesse for å ha en ekstra klasse i NM hvor man prøver å klone en øl så godt som mulig? Og da gjerne en ølsort som som havner litt utenfor de vanlige klassene (Orval, Rochefort Grand Cru, Berliner Weiße, Leipziger Göse, mm.)? Jeg vet at det finnes en klasse til 'avvikende øl' allerede men det hadde vært veldig interessant å smake flere personers forsøk på én viss ølsort og ikke minst, å sjekke i etterkant hvordan alle kom frem til ølet? Det trenger forsåvidt ikke være en premie forbundet til dette selv om det kan være greit.

Hva synes dere om dette? Og hvilken øl ville være en bra kandidat?
 
Hei,
tror kanskje ikke dette er egnet som en klasse i NM, men synes det var et godt forslag for en annen konkurranse/happening for Norbrygg som gjerne kan arrangeres en annen tid på året, for å få spredd aktiviteten litt. Vi har jo tidligere hatt et par slike "eksperimenter" der vi deler ut like ingredienser og så ser vi hvem som får det beste ølet. Så da er det jo bare om å gjøre å finne ut om folk er interessert i å være med på noe slikt, og bestemme en øltype. Hvis du (Eduard) har lyst og anledning kan du jo få "prosjektansvar" for å utrede et slikt konsept med oppbacking fra Norbrygg...!
 
Det høres jo positivt ut :)

Når det gjelder å finne et spesifikt øl som egner seg til et slikt prosjekt så tror jeg nok at vi må begrense oss til butikkenes/vinmonopolets assortiment for at vi skal kunne smake ølene ved siden av hverandre. Og vi kan jo velge å enten bruke samme oppskrift alle sammen eller selv komme til en oppskrift. Slik får man et konkurranseelement og resultatene vil være litt mer forskjellige.
 
Enig i at man bør velge et øl som er å få kjøpt i Norge. Og så synes jeg det høres ut som en god ide å la deltakerne sette sammen oppskriften selv, da blir det jo litt mer konkurranse ut av det, som du sier...!
 
Litt av poenget med en slik konkurranse må vel være at hver enkelt kommer frem til oppskrift selv.
 
Tilbake
Topp