Ekstrakt og IBU

Hei,

Tenkte å brygge et hveteøl i dag, som blir brygg # 2. Brygg #1 står fremdeles til gjæring.

Har lest flere steder at man bør kun tilsette deler av ekstrakten i kokekjelen i starten, og resten rundt 15 minutter før kokeslutt. Dette for å unngå karamellisering av maltekstrakten. Dette er vel og bra, men jeg får noe problemer med beregning av IBU.

Hvis jeg koker opp 10 liter med en boks muntons hveteekstrakt, får jeg en SG i kokevolumet på 1.050 i følge beercalk.dk. Har jeg da i 35g Tettnanger 3,8% AA, ender jeg med en IBU på ca 29 i dette volumet. Siden utnyttelsen av humla går ned når SG på vørteren går opp, antar jeg at man kanskje havner marginalt under når resten av ekstraktet tilsettes, men at dette er ubetydelig.

Der jeg får problemer, er når man tilsetter resten av vannet for å ende opp med 25L. Hva gjør man da for å beregne korrekt IBU? Man veit at IBU i 10-11L av brygget er ca 29 (hvor mye vann bør man regne kommer fra maltekstrakten, forresten?), mens de resterende 14-15L har 0 IBU.

Hvis jeg i beercalc.dk setter sluttvolumet til 25L, sier utregningene at man ender på 12,3 IBU i det totale volumet. Hvis jeg nå legger til resten av maltekstrakten i kalkulatoren, synker IBU til 6. Antar at dette er fordi SG i kokevolumet da beregnes til betraktelig høyere, og man kan ikke spesifisere når maltekstrakten tilsettes. Antar da at jeg kan beholde min IBU på 12,3, og kombinere dette med OG jeg får med den totale mengde maltekstrakt i det totale volum.

Stemmer beercalc.dk's beregninger her? Og er det noen som veit hvordan jeg kunne regnet det ut "for hånd"? Et slags gjennomsnitt? Det holder å få bekrefta/avkrefta at beercalc.dk sine beregninger stemmer, hadde bare vært moro å se beregningene bak også.


Lars-Erik

Forresten: Beercalc.dk sin versjon av hveteekstrakt er DME med forhold hvete til bygg 45:55, mens i Muntons LME er forholdet omvendt. Bør jeg da regne med noe mindre OG, siden hvete trolig bidrar med mindre forgjærbart sukker (eller har jeg misforstått angående hvete?)? Eller blir dette unødvendig flisespikkeri?

Beklager om dette blei noe rotete.
 
Jeg vil anbefale deg å investere i Beersmith. Der kan du angi totalvolum og hvor stor andel av dette du skal koke, og også på hvilket tidspunkt i kokingen du tilsetter hvor mye ekstrakt. Programmet tar så hensyn til dette når det regner ut IBU. Beersmith er i motsetning til Beercalk ikke gratis, og det er masse funksjoner der ekstraktbryggere ikke trenger, men jeg synes dette med IBU-beregningen alene gjør at programmet er verd pengene også for ekstratbryggere.
 
Har trialversjonen. Sitter og leker med den nå. Usikker på hvordan man lett får kopiert teksten, men har funnet beregninger for 12 IBU med 1kg ekstrakt i 60min og 3,5kg i 15 min. Disse beregningene skal da altså stemme?
 
Ahah, fant det. Tallene ser i alle fall fine ut nå!

Brygg #2
Weizen/Weissbier
Type: Extract Date: 13.06.2011
Batch Size (fermenter): 25,00 l Brewer: Lars-Erik
Boil Size: 11,00 l
Boil Time: 60 min
Final Bottling Volume: 23,49 l Brewhouse Efficiency: 72,00
Fermentation: Ale, Single Stage

Ingredients
Amt Name Type # %/IBU
1000,00 g Wheat Liquid Extract (8,0 SRM) Extract 1 22,2 %
40,00 g Tettnang [3,00 %] - Boil 60,0 min Hop 2 5,9 IBUs
1,0 pkg Hefeweizen Ale (White Labs #WLP300) [35,49 ml] Yeast 4 -
3500,00 g Wheat Liquid Extract [Boil for15 min](8,0 SRM) Extract 3 77,8 %

Beer Profile

Est Original Gravity: 1,054
Est Final Gravity: 1,013
Estimated Alcohol by Vol: 5,3 %
Bitterness: 11,9 IBUs
Est Color: 8,2 SRM 
 
Larserikb skrev:
Har trialversjonen. Sitter og leker med den nå. Usikker på hvordan man lett får kopiert teksten, men har funnet beregninger for 12 IBU med 1kg ekstrakt i 60min og 3,5kg i 15 min. Disse beregningene skal da altså stemme?

Det bør stemme, ja. I den grad IBU-beregninger noen gang kan sies å stemme, altså – dette er dessverre en ganske upresis vitenskap.
 
Heh, ja noe avvik blir det nok uansett. Såpass små mengder humle med såpass lav AA% gir vel uansett ikke de høyeste verdiene, noe jeg heller ikke vil ha. Takk for hjelpa!
 
Tilbake
Topp