Ekstraktbrygg nr 1

Etter å ha lest mye og lenge både her og på andre sider, ble det bestilt ymse saker fra bryggselv.no og petit. Nå står en dunk med.. tja, en slags Ale? til gjæring, og denne hadde rakettfart i begynnelsen, men har nå slakket betydelig av. Utgangspunket var 1,8 kg medium maltekstrakt fra bryggselv og 1 kg amber spraymalt fra Vinspesialisten. I tillegg 1,5 kg sukker (farin) for om mulig å heve alkoholprosenten og senke FG. Det hele ble kokt i en 20-liters kjele (rustfritt stål) anskaffet fra OBS, tilsatt tilbørlige mengder humle (blomst, EKG) på antatt riktige tidspunkt, og silt opp i gjæringskaret etter endt seanse. Total mengde til gjæring var forresten 24 liter.

De to-tre første døgnene var det helt ellevill gjæring i "satsen", og SG falt fra ca. 1.063 til 1.020. Så dabbet det av, og nå målte jeg en SG på 1.018. Denne blandingen burde vel komme ned mot 1.010? Og da kommer endelig spørsmålet mitt: Er det tilrådelig å "piske inn" litt ekstra luft så langt ute i prosessen ved å tappe av f.eks. 10 liter fra bunnkranen, og så "plaske" det ned i karet igjen?
 
magne1972 skrev:
Tønder skrev:
Enig.
Desuten er muligens 1018 ikke så dårlig på denne oppskriften.
Hvilken gjær?
Tørrgjær (Brewferm??), 100 grams pakke bestilt fra Petit. Brukte 20 gram, rehydrert ca. 20 min i 3 dl lunkent vann. Tolker uansett de to "fysj-fysj" pekefingrene som helt klar beskjed om å la ølet finne luft selv om det trenger det...
 
Gjæringen har kommet såpass langt at faren for å oksidere ølet er stor, mine brygg har havnet på rund 1.018 som FG
og de fleste har blitt gode. utgjæring 71,5% er ikke ille vist du bruker brewferm blanche gjær, den er beregnet til 73% utgjæring
Tommelfinger regelen for overgjæret øl er fjorten dager i primærdunken så stikk den over til flasker/fat, jeg pleier som regel å smake på prøvene jeg tar ut.
Av og til har jeg vurdert det dit at en periode på noen dager til på gjærkaken kan være en fordel, da spesiellt med tanke på diacetyl.
 
Takker så mye for gode svar!

Dette brygget har ellers et stykke igjen før det har stått 14 dager, så jeg bør kanskje bare la det være i fred inntil videre? Forresten glemte jeg (eller tenkte ikke i det hele tatt på) å sjekke hvilken utgjæringsgrad gjæren kunne gi, så takk for det tipset også.
 
Jeg ser jo nå at det fortsatt er litt aktivitet i gjæringskaret, så det er nok bare å gi ølet den tiden det trenger. Dette er også første gangen jeg bruker "skikkelig" gjær (har tidligere bare brukt den som fulgte med de ulike settene), og det virket kanskje derfor litt "dødt" etter den uvant livlige stormgjæringen i starten. Og så er jeg jo så ulidelig spent på hvordan resultatet blir når jeg endelig har forsøkt å "brygge ordentlig"!
 
det er gøy når en begynner å prøve ut forskjellige typer gjær og forskjellige oppskrifter.
Det som forundrer meg mest er at smaken kan bli så forskjellige fra brygg til brygg :)
 
Tønder skrev:
Det som forundrer meg mest er at smaken kan bli så forskjellige fra brygg til brygg :)

Og samtidig er det vel det som er den virkelige sjarmen ved denne hobbyen. Hjelpe meg så kjedelig det hadde vært om det var like forutsigbart som å åpne en boks Hansa pils... Men all respekt for proffene som har slik stålkontroll på alle variabler at de klarer å gjenskape den samme smaken og karakteren - om igjen og om igjen. Personlig kan jeg likevel leve med ett og annet mindre vellykket brygg, så lenge de fleste blir bedre og mye mer spennende enn butikkøl i alle fall.
 
I kveld gikk brygget på flasker. Etter at SG ikke hadde rikket seg fra 1.016 tre dager etter siste måling, tok jeg sjansen. Dessuten var jeg spent på å prøve tappeutstyret fra Bryggselv (kran med tappestang, kr. 115,-). Funket upåklagelig! Tidligere har jobben med flasking vært det jeg så minst frem til, men nå var det bare moro.

Har en mistanke om at det blir en solid prøvesmaking neste helg...
 
Furudal skrev:
Har en mistanke om at det blir en solid prøvesmaking neste helg...

"Neste helg" er den som er nærmest frem i tid på kalenderen, ikke sant..? Nåvel, jeg kjente at flaskene (plast) var blitt bra harde, og satte et par stykker i kjøleskapet i dag. Kan nå rapportere følgende: Bra med kullsyre (med "ølsettgjær" hadde det tatt minst ei uke å få like mye), fin fylde og maltsmak. Kunne med fordel ha brukt mer humle, og gjerne også tørrhumlet litt. Pga. "naturlig kjøling" av vørteren ble det lite smak og praktisk talt ingen aroma av de siste humletilsetningene. Tror likevel at med noen ukers lagring/modning vil dette bli det klart beste brygget jeg hittil har laget. Takk til alle dere som har delt av deres erfaringer her på forumet, det er veldig greit å kunne unngå de verste tabbene ved å lese om hvordan andre gjør det.

Ellers har jeg i dag vært på posten og hentet pakke fra Bratberg; spiralkjøler og mer humle! Så får vi se hvordan neste brygg blir.
 
Tilbake
Topp