Ekstraktbrygg som ikke plopper

Jeg er nybegynner og har satt et ekstraktbrygg av type Muntons Gold, jeg har kasta gjæren som fulgte med og har brukt Saflager gjær og satt til gjæring. Har ikke hørt plopping i gjærlåsen, og nå etter 5 dager har dette samlet seg i overflaten. Er dette normalt? Jeg har målt SG til 1.020.
Takk for svar.

Vedlegg

• 20150430_200438.jpg
    20150430_200438.jpg
    116,9 KB · Sett: 57
Ser du skriver Saflager. Er det en lager-gjær du bruker? Hvilken temperatur gjærer du på?

Ok, den har jobbet med et eller annet, men siden det ikke bobler i gjærlåsen tenkte jeg om den ikke jobbet nok. Og siden jeg ikke har sett et slik resultat lurte jeg på om det kunne være infeksjon?
De andre ekstraktsettene jeg har satt har boblet veldig bra, og ble litt usikker når dette ikke boblet. Kan det være fordi det ikke er tilsatt ekstra gjæringssukker (ifølge oppskriften skal det ikke tilsettes sukker) at det blir sånn?

Jeg har ikke brukt denne type gjær før. Saflager er en lager gjær, ja. Den står å gjærer på ca 15° som oppgitt på pakningen.

Fem dager er ikke lenge. Gjær på overflaten vil si at gjæren gjør jobben sin. At det ikke bobler i gjærlåsen betyr bare at CO2-en lekker ut gjennom en sprekk i lokket i stedet. Det er ganske så normalt og betyr ingenting.

Ok, takk for svar :) Jeg ser at SG synker, så det kan jo virke som om noe riktig skjer. Krysser fingrene for at dette blir bra :) Snart klar for flasking.

Tilbake
Topp