Electric brewery, bryggselv kjeler

Heisann! sitter og funderer og vurderer det og få klesset sammen et kjeleoppsett i electric brewery stil.

Har noen her inne prøvd å satt varmeelementer i disse kjelene slik som det gutta bak the electric brewery
har gjort dette?

Det er jo såklart mye billigere å bruke disse kjelene fremfor blingmann, det blir jo grunnen til at
jeg funderer.

utstyret for å klare å sette sammen sitt eget electric brewery etter deres liste er jo helt villt,
skjønner utstyr koster, men:

- finnes det ikke vanntette koblings bokser å få tak i norge?
- Momentiv høy temperatur silikon
- Epoxyen de bruker til å lime sammen koblings boksene er jo vanlig metall epoksy?
- hull puncherene finnes fra Greenlee og Q-max, noen som har prøvd Q-max på så tykt? - og blir hullene riktige?
- Får vi ikke tak i ULWD (ultra lav watt tetthet) elementer i Norge?


total handleliste fra amazon på alt nødvendig inkludert verktøyet jeg ikke har og minus mutterne til koblingsboksene blir ca 2750,- utfra det jeg kom over av saker.

Noen med innvendinger på mulige løsninger på noe av dette? :)

Skjønner at dette oppsettet koster å få istand, det er jeg forberedt på, sier seg selv med luksusen mann får til og med foruten styreskap, noe jeg avventer med til senere.

Velkommen tilbake i arbeidshverdagen alle sammen! :)
 
Den fungerer veldig bra den. Har ennå ikke testet HERMS-biten, da styringsskapet mitt nylig ble ferdig, og har prioritert litt andre ting den siste tiden. Men har brukt den til både oppvarming av vann og koking av vørter. Perfekt til koking av ca 40-45 liter. Mindre batcher på ca 25 liter så blir elementet litt vel hissig (får for stor fordamping). Har kjøpt en spenningsregulator som jeg har tenkt å teste for å kunne justere ned effekten, men heller ikke den har blitt prøvd ennå :)
 
Spennende! :) Ser etter og å ha kikket litt at det blir en kraftig investering å følge TEB sitt fulstendige oppsett selv uten blingmann kjeler.

Spørs om dette blir lagt litt på hylla immidlertidig da det uansett blir godt øl utav det som brukes i dag. :) Må vel kanskje spe på med noe oppvarming på noe enklere vis slik som du.
 
Her er min løsning om den kan brukes som inspirasjon: https://forum.norbrygg.no/threads/fra-polsekoker-til-bryggekjele.27132/
Den fungerer godt som den er, men etter at jeg ble medlem her har jeg gjort visse oppgraderinger:
PID til styring av mesketemp. (ebay) 180.-
3KW varmeelement (ebay) 230.-
Byttet ut pumpeslanger, til fastere silikon slanger.

Jeg brygget 2 runder med den før oppgradering, den fungerte bra så trengtes ikke, men moro å bygge om litt å finjustere maskineriet :D
Man blir bitt ;)
 
Her er min løsning om den kan brukes som inspirasjon: https://forum.norbrygg.no/threads/fra-polsekoker-til-bryggekjele.27132/
Den fungerer godt som den er, men etter at jeg ble medlem her har jeg gjort visse oppgraderinger:
PID til styring av mesketemp. (ebay) 180.-
3KW varmeelement (ebay) 230.-
Byttet ut pumpeslanger, til fastere silikon slanger.

Jeg brygget 2 runder med den før oppgradering, den fungerte bra så trengtes ikke, men moro å bygge om litt å finjustere maskineriet :D
Man blir bitt ;)

Så absolutt sant, og ditt reodor bryggeri er utrolig gøy :) jeg fasineres av oppfinnsomheten til folk.

Jeg må innrømme jeg ønsker et noe "renere" utsendet på mitt oppsett, men dog ikke helt nødvendig med blingman selv om det frister grusomt.

Tenker å prøve en ss brew kettle 75L som kokekar, noe målestreker å gå etter, våt drøm er 20gal blingman som meskekjel, og 50L skyllevannskjele med 4.5 kw element i for å hurtig øke skyllevannstemp.

Bruker dere som kjører TEB magnesiums anoder? Ser det er litt kontroversi på det, er det nødvendig?
 
Det er klart at oppsettet blir litt rotete når man gjør som meg, men jeg tror nok med det nye utstyret jeg setter opp nå, at det blir litt mer clean. Viktigste for meg er å bygge noe som funker, og lager godt øl :D Og til enklere, billigere og bedre ølet blir, til mer susen i pæra og fornøyd er jeg i sommer :D
 
Heisann! sitter og funderer og vurderer det og få klesset sammen et kjeleoppsett i electric brewery stil.

Har noen her inne prøvd å satt varmeelementer i disse kjelene slik som det gutta bak the electric brewery
har gjort dette?

Det er jo såklart mye billigere å bruke disse kjelene fremfor blingmann, det blir jo grunnen til at
jeg funderer.

utstyret for å klare å sette sammen sitt eget electric brewery etter deres liste er jo helt villt,
skjønner utstyr koster, men:

- finnes det ikke vanntette koblings bokser å få tak i norge?
- Momentiv høy temperatur silikon
- Epoxyen de bruker til å lime sammen koblings boksene er jo vanlig metall epoksy?
- hull puncherene finnes fra Greenlee og Q-max, noen som har prøvd Q-max på så tykt? - og blir hullene riktige?
- Får vi ikke tak i ULWD (ultra lav watt tetthet) elementer i Norge?


total handleliste fra amazon på alt nødvendig inkludert verktøyet jeg ikke har og minus mutterne til koblingsboksene blir ca 2750,- utfra det jeg kom over av saker.

Noen med innvendinger på mulige løsninger på noe av dette? :)

Skjønner at dette oppsettet koster å få istand, det er jeg forberedt på, sier seg selv med luksusen mann får til og med foruten styreskap, noe jeg avventer med til senere.

Velkommen tilbake i arbeidshverdagen alle sammen! :)


Har fått svidd av noen kroner på The Electric Brewery oppsett her og, men har valgt noen andre løsninger ift tilkobling på kjele. Kjøpte koblingsboks på elfa, og brukte powercon-connectorer for å kunne koble fra kabelen. (Ratet til 20A)
De har noen ferdige varmeelementløsninger på brewhardware.com, og den nye butikken til brewpi har også noe.

En ting jeg er litt misfornøyd med er oppvarmingstiden på HLT, så har kjøpt inn en RIMS-tube som jeg kan sette inn et 3.5kW element til inni, og halvere tiden.
Hvis jeg skulle bygd opp HLT på nytt, tror jeg at jeg hadde droppet varmeelementet i kjelen, og heller brukt 2 RIMS-rør som varmer vannet når du alikevel sirkulerer med pumpe.
En fordel til med dette er at du kan plassere HERMS-coilen lengre ned i kjelen. Sånn det er nå, så er det bare såvidt hele HERMS-coilen er dekket med vann når jeg pumper over til MLT.

Sånn ser det ut med elfa-boks og powercon:

IMG_2184.jpg IMG_2174.jpg IMG_2187.jpg
 
Har fått svidd av noen kroner på The Electric Brewery oppsett her og, men har valgt noen andre løsninger ift tilkobling på kjele. Kjøpte koblingsboks på elfa, og brukte powercon-connectorer for å kunne koble fra kabelen. (Ratet til 20A)
De har noen ferdige varmeelementløsninger på brewhardware.com, og den nye butikken til brewpi har også noe.

En ting jeg er litt misfornøyd med er oppvarmingstiden på HLT, så har kjøpt inn en RIMS-tube som jeg kan sette inn et 3.5kW element til inni, og halvere tiden.
Hvis jeg skulle bygd opp HLT på nytt, tror jeg at jeg hadde droppet varmeelementet i kjelen, og heller brukt 2 RIMS-rør som varmer vannet når du alikevel sirkulerer med pumpe.
En fordel til med dette er at du kan plassere HERMS-coilen lengre ned i kjelen. Sånn det er nå, så er det bare såvidt hele HERMS-coilen er dekket med vann når jeg pumper over til MLT.

Sånn ser det ut med elfa-boks og powercon:

Vis vedlegget 17871 Vis vedlegget 17872 Vis vedlegget 17870

Snedig altså, har du link? :) det enkle er altså ofte det beste. ;)
 
Berre som eit sidespor: Eg ser at fleire nemner at å følge oppsettet til Electric Brewery slik dei setter det opp vil bli dyrt - sånn ca kor mykje pengar er det snakk om? Blir evt langt fram i tid for min del, men er nysgjerrig på kor mykje det vil koste å få eit slikt system (som ser veldig fristande ut) uten å ha mykje teknisk kompetanse og utstyr nok til å forsyne ein teknisk fagskule.
 
Hvordan er det med aluminium og jording,blir det bra når man jorder i alu,og blir hele kjelen jordet?
Bruker TEB Alu boks å?

Kjenner jeg er litt skeptisk og usikker ang dette.vil jo ikke få en kavring?
 
Aluminium blir brukt som ledermateriale i store strømkabler. Så det blir bra når man jorder alu :)
 
Berre som eit sidespor: Eg ser at fleire nemner at å følge oppsettet til Electric Brewery slik dei setter det opp vil bli dyrt - sånn ca kor mykje pengar er det snakk om? Blir evt langt fram i tid for min del, men er nysgjerrig på kor mykje det vil koste å få eit slikt system (som ser veldig fristande ut) uten å ha mykje teknisk kompetanse og utstyr nok til å forsyne ein teknisk fagskule.

Hei.

Begynner å nærme meg 35.000,- tror jeg. Da med 1 Blichmann 113 liters meskekjele, og 2 billige 98 liters kjeler. Chugger pumpene gjorde også ett greit hopp på budsjettet .
Har bare Tri Clamp koblinger med unntak av meskepumpa som har hurtigkoblinger.
Bestiller veldig mye på eBay, og velger free shipping der det er mulig for å holde meg under momsgrensen. Tror jeg er oppe i over 80 ordrer nå, men jeg har god tid .
Bare gi beskjed hvis det er noe angående bestillinger du lurer på, så slipper du å gå på en smell.
 
Hei.

Begynner å nærme meg 35.000,- tror jeg. Da med 1 Blichmann 113 liters meskekjele, og 2 billige 98 liters kjeler. Chugger pumpene gjorde også ett greit hopp på budsjettet .
Har bare Tri Clamp koblinger med unntak av meskepumpa som har hurtigkoblinger.
Bestiller veldig mye på eBay, og velger free shipping der det er mulig for å holde meg under momsgrensen. Tror jeg er oppe i over 80 ordrer nå, men jeg har god tid .
Bare gi beskjed hvis det er noe angående bestillinger du lurer på, så slipper du å gå på en smell.
Du må gjerne legge ut en handleliste hvis du orker detEr i innkjøpsfasen selv til et slikt anlegg
 
Tilbake
Topp