En bryggeutfordring til deg

Terjedd

Moderator
Her er en liten utfordring til deg.

Brygging er mer enn å følge en oppskrift. Et øl du brygger er en sum av råvarer, oppskrift og prosess. Hva du gjør med råvarene resulterer i det ølet du brygger. De store bryggeriene kjører hardt regime for å sikre øl som er så likt som mulig fra brygg til brygg. Vi er aldri der. Alle øl vi brygger blir unike. Og godt er det.

Vi vil gjerne få feire det i en sosial sammenheng: Vi utfordrer deg til å brygge en enkel ale: En klon av Sierra Nevada sin Pale ale. Du har sikkert smakt originalen. Vi ønsker at du brygger oppskrifta vedlagt og tar med deg et par liter til den sosiale ølsmakekvelden vi arrangerer i Norbrygg sine lokaler i Drammensveien 43 en gang i mai. Som en del av programmet blir det en sammenlignende smaking av ølene som blir brygget med denne oppskriften. Der kan du sammenligne ditt øl/din prosess mot andre glade bryggere sitt. Vi kan forsøke å finne ut hva som er likt, og hva som er forskjellig.
Bli med – dette blir lærerikt og gøy.

https://share.brewfather.app/Y1GihkE6S1VKa5

Vedlegg

• Sierra Nevada Pale Ale.pdf
    142,1 KB · Sett: 19
Da er det bare å hive seg rundt:).

Men jeg er skeptisk til den oppskrifta. Hvorfor ikke låne øre til hesten sjøl om man skal sette penger på resultatet:): https://sierranevada.com/blog/our-beer/pale-ale-homebrew-recipe#recipe-jump

Dette er vel den mest klassiske av alle klassikere innafor den amerikanske craftbeer-revolusjonen. Cascade er sjølve ur-humla - og Siderra bruker ikke noe annet i dette ølet. Bruken av krystallmalt er også ei ur-greie. Dette er et godt stykke unna lyse pale ales som de fleste vel forbinder med stilen i dag. (Mange tenker vel på Lervigs Lucky Jack når de tenker pale ale.)

Jeg ville liggi unna tysk malt i dette ølet. Amerikansk torader får du vel ikke så lett tak i annet enn hos Brewshop (?) - og jeg veit ikke om det er noe stort poeng, heller. Pilsmalt er det nærmeste du kommer, så vidt jeg har forstått - får vel godta tysk malt der, da:). (Skjønt engeslk pilsmalt er helt greit.) Men Caramunich er nokså forskjellig fra engelsk/amerikansk tilsvarende.

Da er det bare å hive seg rundt:).

Men jeg er skeptisk til den oppskrifta. Hvorfor ikke låne øre til hesten sjøl om man skal sette penger på resultatet:): https://sierranevada.com/blog/our-beer/pale-ale-homebrew-recipe#recipe-jump

Dette er vel den mest klassiske av alle klassikere innafor den amerikanske craftbeer-revolusjonen. Cascade er sjølve ur-humla - og Siderra bruker ikke noe annet i dette ølet. Bruken av krystallmalt er også ei ur-greie. Dette er et godt stykke unna lyse pale ales som de fleste vel forbinder med stilen i dag. (Mange tenker vel på Lervigs Lucky Jack når de tenker pale ale.)

Jeg ville liggi unna tysk malt i dette ølet. Amerikansk torader får du vel ikke så lett tak i annet enn hos Brewshop (?) - og jeg veit ikke om det er noe stort poeng, heller. Pilsmalt er det nærmeste du kommer, så vidt jeg har forstått - får vel godta tysk malt der, da:). (Skjønt engeslk pilsmalt er helt greit.) Men Caramunich er nokså forskjellig fra engelsk/amerikansk tilsvarende.
Poenget er vel ikke å komme så nær originalen som mulig, men at alle følger samme oppskrift?

Det ligger maange oppskrifter på denne ute. Kunne sikkert ha valgt en annen, men nå ble det denne. Ikke for å komme så likt originalen nødvendigvis, men for å ha et felles utgangspunkt for en sammenligning.
Neste gang, med mere tenketid i forkant, blir det noe annet. Hva det blir får vi se på siden. Da kan flere få være med og foreslå oppskrift, og vi kan legge mer vekt på valget.

Lageret mitt sier at jeg må en tur til Strømmen :cool:

Poenget er vel ikke å komme så nær originalen som mulig, men at alle følger samme oppskrift?
OK - ser poenget. Legger meg flat.

Skal uansett ikke delta. Men jeg synes folk skal ligge unna Caramunich her om de er opptatt av å komme nær originalen Og det ligger jo i premissene at man kan velge krystallmalt. Caramunich er designa for tyske øl. Så kanskje burde det ikke være valgfritt - om man ønsker å teste hvordan prosess slår ut?

Det er i alle fall viktig at folk gjør rede for maltvalget når de presenterer ølet sitt.

Sist redigert:
Veldig kult! Jeg er klar for å brygge. Lurer på å kjøpe en 2l oxebar til smakekvelden så jeg kan presentere en så O2-fri utgave som jeg klarer :)

Følger "oppskriften" men velger lit annet karamell. Ellers min egen process. Blir brygging etter påske, så jeg håper samlingen blir i andre halfdel av mai.

Veldig kult! Jeg er klar for å brygge. Lurer på å kjøpe en 2l oxebar til smakekvelden så jeg kan presentere en så O2-fri utgave som jeg klarer :)
Dette ølet vil vel være så ferskt at det ikke rekker å bli særlig ødelagt? Det skal jo ikke tørrhumles, heller - hvilket ville gjort det mer utsatt.

Dette ølet vil vel være så ferskt at det ikke rekker å bli særlig ødelagt? Det skal jo ikke tørrhumles, heller - hvilket ville gjort det mer utsatt.
Jeg har tørrhumlet ved pitch de siste gangene jeg har brygga IPA. Virker å funke bra.

Jeg syns liksom jeg jevnt over blir litt mer fornøyd med ølet mitt på fat når fater og flasker samme øl, på tvers av stiler. Har ikke gjort noe systematisk ut av det da, det er bare en fornemmelse.

Hadde vært gøy, men nå har jeg nettopp brygga APA og planlagt for NEIPA
Vi får se, litt fristende er det, men er fristen litt kort..?

Får vi også tak i originalen den kvelden kanskje?

Sist redigert:
Hadde vært gøy, men nå har jeg nettopp brygga APA og planlagt for NEIPA
Vi får se, litt fristende er det, men er fristen litt kort..?
Det litt det samme her. Har en APA som står til kaldkræsj, og deretter må et påskebrygg jeg fikk i bursdagsgave brygges, noe jeg må få til innen palmehelgen.
Å sånn går nu dagan

Tilbake
Topp