En grei termostatbryter?

Har noen erfaring med denne fra Clas Ohlson?

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=148846051
Temperaturvakt.
Med frostvakt 5-30° C. Nøyaktighet ± 0,5°C. Måler temperaturen og slår av/på vegguttaket. Tilkoble en vifteovn eller et element. Justerbar av- eller påslag ved oppnådd verdi. For bruk innendørs. 230V/16A.

Tenkte bruke denne for å kontrollere et gjæringsrom, og til 249 er den betraktelig rimeligere enn alternativene fra bryggebutikkene...men funker den?
 
Jeg har brukt den og den fungerte tilfredsstillende i vinter.

Jeg har et toalett nede i kjelleren og ved å slå av varmekablene, greide jeg å holde tempen på innstilt temp. Den forutsetter jo at rummet i utgangspunktet har en lavere temp enn gjæringstempen du ønsker.

Ved hjelp av skjøteledning, og ved at jeg la termostatbryteren inntil gjæringsdunken fungerte det greit. Koblet til en gammel kupevarmer.
Hyggelig pris
 
Jeg har ordnet meg slik at jeg, inni kaldboden som naturlig har en temp på maks 15 grader omtrent året rundt, har bygget meg en godt isolert liten gjæringskasse med plass til to gjæringsdunker på 30 liter og en ovn. Det ser ut til at det nå funker med denne termobryteren. Den klarer å holde temperaturen rundt det jeg ber den om, +/- 1 grad. Dette er jo greit nok, men jeg tror om jeg isolerer litt bedre rundt dørene og lokk så kommer det til å stabilisere seg enda mer.

Forhåpentligvis kommer dette til å løse mine fersken-smakende gjæringsresultat fra gjæring i romtemp mellom 18-23 grader!
 
frode_skarstein skrev:
Har noen erfaring med denne fra Clas Ohlson?

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=148846051
Temperaturvakt.
Med frostvakt 5-30° C. Nøyaktighet ± 0,5°C. Måler temperaturen og slår av/på vegguttaket. Tilkoble en vifteovn eller et element. Justerbar av- eller påslag ved oppnådd verdi. For bruk innendørs. 230V/16A.

Tenkte bruke denne for å kontrollere et gjæringsrom, og til 249 er den betraktelig rimeligere enn alternativene fra bryggebutikkene...men funker den?

Jeg er nok mer skeptisk, da den måler temperaturen i rommet, og ikke i ølet eller på gjæringskaret.
Gjæringa gir varmeutvikling, og dermed vil det være umulig å vite hvilken temperatur ølet faktisk gjærer under, en av de viktigste og mest utslagsgivende tingene å ha kontroll over i ølbrygginga.

Anbefaler heller å gå for en UT-100 eller UT-200, som du finner noen tråder om på forumet. Det rimeligste er nok å bestille den fra Tyskland. Den er vel verdt investeringen. Kommer til å kjøpe 1 eller 2 til når økonomien åpner for det igjen. :)
 
Roger skrev:
Denne var fremme her på forumet for en stund siden og ser både enkel billig ut.

http://www.forttex.com/index.php?main_page=index&cPath=1_5_8

Noen som har prøvd denne? Kan vel skaffes enda rimeligere enn UT-200, og har 240V, men har den samme støpsel som vi trenger?

Hovedsaken er ihvertfall at man kan feste føleren på gjæringskaret, isolere denne med tape og eventuell skumgummi eller liknende, så man får en vesentlig bedre formening om ølets temperatur.
 
Har du en liten kasse hvor ølet opptar det meste av volumet vil ølet være med på å holde oppe temperaturen og termostaten vil ikke slå inn.
 
Jeg har forøvrig hatt en temperatursensor teipa godt på gjæringsbøtta med en fin isopor-klump teipa rundt. Det blir interessant å sammenligne denne tempen med den på termostaten....som også ligger godt rundt selve ølkaret.
 
Tilbake
Topp