En litt for syrlig Saison

Lurer på om noen kan veilede meg litt videre i min bryggeprosess.
Har ca 50 brygg nå og er klar for å forstå de siste komponentene i bryggeprosessen min og eliminere tilfeldigheter.

Jeg laget en Saison som ble et godt øl hvor alle måleparametre stemte helt frem til utgjæring, men jeg har lyst til å brygge ølet en gang til med en litt mindre syrlighet i ølet.

Det var god fruktighet når det var helt ferskt, men har tapt seg litt etter et par ukers tid.

Brygger på en Speidel, hadde ph på 5,2 ca i mesken og tilsatte oksygen i gjæringskar.
Har også temperaturkontroll på gjæringen.

Prøver å forstå om ph på mesken har noe å si for syrligheten på ølen men klarer ikke å finne ut av det.
Noen som kan hjelpe meg på veien?

Oppskritftn var en Tigerstaden Saison fra Schouskjelleren fra boka Brygg mer.

Sent fra min SM-T585 via Tapatalk
 
Lurer på om noen kan veilede meg litt videre i min bryggeprosess.
Har ca 50 brygg nå og er klar for å forstå de siste komponentene i bryggeprosessen min og eliminere tilfeldigheter.

Jeg laget en Saison som ble et godt øl hvor alle måleparametre stemte helt frem til utgjæring, men jeg har lyst til å brygge ølet en gang til med en litt mindre syrlighet i ølet.

Det var god fruktighet når det var helt ferskt, men har tapt seg litt etter et par ukers tid.

Brygger på en Speidel, hadde ph på 5,2 ca i mesken og tilsatte oksygen i gjæringskar.
Har også temperaturkontroll på gjæringen.

Prøver å forstå om ph på mesken har noe å si for syrligheten på ølen men klarer ikke å finne ut av det.
Noen som kan hjelpe meg på veien?

Oppskritftn var en Tigerstaden Saison fra Schouskjelleren fra boka Brygg mer.

Sent fra min SM-T585 via Tapatalk

Ta en måling av den vørteren du setter til kok, og til gjæring. pH endrer seg hele tida underveis i løpet av bryggedagen. Hvordan avhenger av hva du gjør, men regelen er at den synker med et par poeng underveis i både mesking og kok. Palmer snakker om at pH'en under meskingen bestemmer pH'en i det ferdige ølet, men det har jeg jeg litt vondt for å godta. Å si at det er en tendens til det, har vel likevel noe for seg, og om du satte en vørter med pH på 5,2 til kok, kan du gjerne ende opp med et litt for syrlig øl. Jeg har opplevd det.
 
Ta en måling av den vørteren du setter til kok, og til gjæring. pH endrer seg hele tida underveis i løpet av bryggedagen. Hvordan avhenger av hva du gjør, men regelen er at den synker med et par poeng underveis i både mesking og kok. Palmer snakker om at pH'en under meskingen bestemmer pH'en i det ferdige ølet, men det har jeg jeg litt vondt for å godta. Å si at det er en tendens til det, har vel likevel noe for seg, og om du satte en vørter med pH på 5,2 til kok, kan du gjerne ende opp med et litt for syrlig øl. Jeg har opplevd det.
Ser i Beersmith at jeg i tillegg til salter brukte melkesyre for å senke ph. Tenker at jeg skal prøve uten det neste gang.

Sent fra min SM-T585 via Tapatalk
 
Det er stort sett gjærtypen som bestemmer pH-verdi etter gjæring. Om vørteren er 5.4 eller 4.8 til mesking er uvesentlig. Gjæren senker pHen ditt den er programmert til uansett og det er langt under mesk og koke pH.

Jeg tror kanskje heller du oppfatter tørrhet som syrlighet. Kanskje du kan finne en gjær som gjærer ut mindre eller evt. meske mye høyere...

Et tørt øl vil oppfattes syrlig. Eksempel er Cola med pH 2.5 ikke oppfattes veldig syrlig kontra et drit surt surøl på 3.5. Forskjellen er sødmen. :)
 
Det er stort sett gjærtypen som bestemmer pH-verdi etter gjæring. Om vørteren er 5.4 eller 4.8 til mesking er uvesentlig. Gjæren senker pHen ditt den er programmert til uansett og det er langt under mesk og koke pH.

Jeg tror kanskje heller du oppfatter tørrhet som syrlighet. Kanskje du kan finne en gjær som gjærer ut mindre eller evt. meske mye høyere...

Et tørt øl vil oppfattes syrlig. Eksempel er Cola med pH 2.5 ikke oppfattes veldig syrlig kontra et drit surt surøl på 3.5. Forskjellen er sødmen. :)
Mesket på 64 grader. Ser loggen at den gjæret ut på 1.010, så den ble forholdsvis tørr, ja.
Original oppskrift sier 64 grader og FG på 1.017. Beersmith anslo 1.012 i FG.

Sent fra min SM-T585 via Tapatalk
 
Det er stort sett gjærtypen som bestemmer pH-verdi etter gjæring. Om vørteren er 5.4 eller 4.8 til mesking er uvesentlig. Gjæren senker pHen ditt den er programmert til uansett og det er langt under mesk og koke pH

Har du en kilde på det der? Jeg tror ikke det er riktig så enkelt. Palmer (s.352 i HTB) sier at det er en sammenheng mellom mengden FAN i vørteren, og pH-senkningen under gjæring. Mer FAN = mindre senkning av pH. Jeg kan ikke se at han sier noe om ulike gjærtyper i denne sammenhengen - hvilket selvfølgelig ikke betyr at det ikke kan være noen.

Egne erfaringer peker i retning av at det helt klart spiller en rolle hvilken pH vørteren etter koking og nedkjøling har. Men det er bare basert på smaksopplevelser; jeg måler ikke pH på det ferdige ølet. (Latskap:(.)

Jeg skulle gjerne hatt noe sikker info om dette. Det er noe av det jeg er usikker på.
 
Tilbake
Topp