enda en ?infisert tråd

god aften! jeg heter Espen og er temmelig ny som brygger. etter veldig mye lesing og studying så bjynte jeg.

jeg bestilte brattberg brygger som jeg venter på og i mellomtiden så bestilte jeg 2 ferdigmalt extrakt sett bra bryggselv. en blond ale og en IPA

IPAen står på flasker og smaker fortreffelig!

men etter en liten tabbe under risting av vørter på blonden.. klarte og stappe den eneste pakningen jeg har til vannlåsen NEDE i karet.. så var nødt og rote rundt etter det. selv om jeg dusjet armen godt inn i starsan så var jeg litt redd for infeksjon.

øllet har stått i litt over 2 uker og tok av lokket for en test. SG var 1011 og OG var 1042
lukter egentlig ingenting spesielt. litt alcohol lukt. og en svak smak. den forsvant etter flasking av IPA.

MEN det var mye rester av ett eller annet på toppen av det. ingenting var hårete men noen klumper og ting som fløt. så lurer på hva dere tror det er.

var ikke slik på IPAen. og brukte samme gjær., Nottingham 376720140805_190127.jpg

takker for svar:) tenker og flaske i morgen.

Mvh Espen

ahh supert! rart gjæren ikke samlet seg på toppen i IPAen. mulig det har noe med at denne har stått med temmelig gjevn kjeller temp? IPAen stod i ganske høy rom temp siste dagene før tapping.

men hva mener du? flaske i morgen eller vente litt og se om det legger seg til bunnen? eventuelt sette den litt varmere noen dager?

Hvis du er i tvil, bør du måle et par-tre dager på rad. Om SG er lik, er det bare å flaske. Smårusket på toppen er uansett ikke noe å bry seg med.

Tilbake
Topp